Terug
Gepubliceerd op 18/06/2019

2019_DRAN_00123 - District Antwerpen. Lange Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/06/2019 - 20:00 Districtshuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Isabelle Zanzer, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Veroniek Dewinter, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Annelies Thoelen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Nana Touré, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2019_DRAN_00123 - District Antwerpen. Lange Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DRAN_00123 - District Antwerpen. Lange Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • leveranciers, die geen pasje hebben om met hun voertuig de Secure Antwerp Diamond Area (S-ADA) in te rijden, vragen om de loopafstand tot het S-ADA te verkorten. Het S-ADA behelst de Schupstraat, de Hoveniersstraat en de Rijfstraat, afgebakend door toegangsbarelen aan de Schupstraat en de Rijfstraat.
    • de bestaande laad- en loszone, ter hoogte van nummer 62 tot het nummer 68, wordt met één parkeerplaats vergroot omdat er één parkeerplaats voor taxi's wordt verwijderd (artikel 2);
    • er wordt een extra laad- en loszone met venstertijd, van maandag tot en met vrijdag, van 9:00 tot 17:00 uur, ingericht van halverwege het nummer 58 tot en met het nummer 52 (artikel 3);
  • één parkeerplaats voor taxi's wordt verwijderd ten voordele voor de laad- en loszone (artikel 5).

De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats en drie parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag, van 9:00 tot 17:00 uur. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Lange Herentalsestraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10559);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Centraal Station";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Op vraag van Antwerp World Diamond Center (AWDC) en de verkeerspolitie wordt een oplossing gezocht om voldoende plaats te hebben voor het laden en lossen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 25 september 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Herentalsestraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 oktober 2013 (jaarnummer 10559). 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.