Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Lakborslei is een bovenlokale straat.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Inleiding
De Lakborslei bevindt zich in het district Deurne, gelegen tussen de Turnhoutsebaan en de Bisschoppenhoflaan. De totale lengte van de straat is ongeveer 1400m.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
In de Lakborslei bevinden zich een aantal monumenten (kerk, pastorij, schoolgebouw). Daarenboven maakt de straat ook deel uit van een relictenzone (ter hoogte van de pastorij en de kerk).
Er zijn twee grote groenstructuren gelegen aan de straat: de begraafplaats met de kerk en het park "het Schijntje".
In de straat zijn grote bomen aanwezig. De grootste bomen bevinden zich op de middeneilanden. 36 stuks zijn in goede staat, 10 stuks in matige staat en 13 stuks in slechte staat.
De straat wordt veelvuldig gebruikt door voetgangers. Met name de scholen zijn een aantrekkingspool voor hen. Er zijn verscheidene oversteekplaatsen in twee tijden aanwezig in de straat. Dit omwille van het vele gemotoriseerd verkeer. De voetpaden en de oversteekplaatsen zijn slecht toegankelijk.
De Lakborslei maakt ook deel uit van een lokale fietsroute. De huidige fietspaden voldoen echter niet aan de huidige inrichtingsprincipes (fietspaden op niveau van de rijweg, te smal, geen bescherming) en worden als onveilig aangevoeld.
De trambedding in de Lakborslei is onduidelijk, waardoor dit als gevaarlijk aanzien wordt.
Het snelheidsregime van de straat is 50km/uur met plaatselijk een schoolomgeving van 30km/uur.
Deze straat is ook een hoofdroute van de brandweer.
Er bevinden zich een aantal scholen in de straat: Siso Lakbors, het Scheppersinstituut en de achteringang van de stedelijke basisschool Kriebel.
In de straat zijn er een aantal commerciële functies aanwezig. Het betreft meestal kleinhandel en horeca. Garage Thuy is de grootste commerciële aantrekpool van de straat.
De technieken in de straat zijn in slechte staat. Zowel de verlichting als de riolering dienen vernieuwd te worden.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
We maken een nieuwe groene boulevard waar elke weggebruiker een duidelijke plaats krijgt. De kruispunten worden veiliger ingericht. Door een aangepaste inrichting wordt de snelheid optimaal gestuurd. De waterbuffering gebeurt maximaal op het terrein zelf.
Ontwerpend onderzoek
Vanuit de groendienst heerste er een bezorgdheid over de bestaande bomen. Er werd gevraagd om een aantal scenario’s te onderzoeken, zodat een gedegen beslissing genomen kon worden.
Scenario 1: groen aan één zijde (5m breed)
Scenario 2: groen aan één zijde tussen Turnhoutsebaan en De Francqueslei. Erna, groen aan twee zijden.
Scenario 3: groen aan één zijde tussen de Turnhoutsebaan en De Francqueslei. Erna, groen aan twee zijden. Behoud bomen op de middeneilanden
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Er is gekozen voor scenario 1. Groen aan één zijde (5m breed) van de straat. Dit scenario geeft de meeste mogelijkheden voor het groen naar de toekomst toe.
Daarenboven wordt het infiltreren en opvangen van het water ter hoogte van de groenzone mee opgenomen in het ontwerp. Hierdoor zal het water bij regen eenvoudig in de ondergrond kunnen dringen terwijl het ter hoogte van bomen gedeeltelijk bewaard wordt zodat de bomen bij droogte nog uit een watervoorraad kunnen putten.
Omdat in scenario 1 de bomen niet kunnen blijven staan, zal er in de volgende fase onderzocht worden welke bomen eventueel verplant kunnen worden.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 321 plaatsen in de bestaande toestand naar 298 plaatsen in de nieuwe toestand.
In de Lakborslei wordt er op een aantal plaatsen dwars geparkeerd. Omwille van de veiligheid is er geopteerd om dit dwarsparkeren uit de straat te halen en langsparkeren te voorzien.
Om de negatieve parkeerbalans te compenseren is er gekeken naar de mogelijkheden om dit in de omgeving op te vangen:
Het project heeft een neutrale parkeerbalans.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Het aantal bomen kan nog niet vermeld worden omdat in de volgende fase bekeken wordt waar er (toekomst)bomen kunnen geplaatst worden, hoeveel grond en water deze nodig hebben zodat ze volwaardig kunnen uitgroeien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Lakborslei ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Coördinatieverslag Openbaar Domein | 23 april 2019 | -- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring college | 6 september 2019 | 5888 |
Het college wenst de Lakborslei heraan te leggen omdat de inrichting van de voetpaden, het fietspad en de rijweg niet afgestemd zijn op de verschillende verkeersstromen en gebruikers, het bestaande snelheidsregime en de huidige inrichtingsprincipes in functie van integrale toegankelijkheid.
Daarenboven is de riolering in slechte staat en wil Rio-link het regenwater ter plaatse laten infiltreren.
Het studiebureau SWECO heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Op 6 september 2019 (jaarnummer 5888) keurde het college de projectdefinitie en concept goed, de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt deze ter advies voor.
Het voor deze opdracht vereist budget zal voorzien worden op de meerjarenplanning 2020/2025 mits goedkeuring budgetopmaak door college en gemeenteraad.
Het Coördinatieoverleg Openbaar Domein gaf op 23 april 2019 gunstig advies op voorwaarde dat:
- scenario 1 weerhouden en verder uitgewerkt wordt, mits ook aan de niet-groenzone bomen/laanbeplanting in de objecten ruimte worden ingetekend;
- uitgeklaard wordt wie verantwoordelijk is en bij wie het beheer ligt van de waterbuffering en -infiltratie systemen;
- het standaard bestratingsmateriaal van de Stad Antwerpen toegepast wordt;
- de maatvoering en inrichting gebeurt conform het draaiboek openbaar domein, rekening houdend met de mobiliteitsvoorwaarden;
- enkel ter hoogte van vergunde inritten een afgeschuinde boordsteen wordt voorzien;
- een herlocatie van de markt in overleg met het district wordt bepaald;
- over de afbouw van de verkeerslichten (of de inplanting) een beslissing wordt genomen richting voorontwerp, zodat de inrichting van dit kruispunt verder vormgegeven kan worden;
- onderzocht wordt of er bijkomende oversteekbewegingen (buiten de kruispunten) gefaciliteerd kunnen worden voor voetgangers en fietsers;
- de fietsverbinding een doorsteek krijgt richting het Ringfietspad;
- er besprekingen met De Lijn plaatsvinden met betrekking tot haltes en de tramroute;
- de inrichting voor aansluiting van de lichten op de verkeerslichtencoördinatiecentrale ingeplant wordt;
- er onderzocht wordt of de groenzone, tegen het fietspad, in helling kan aangelegd worden, zodat een extra bufferstrook vermeden kan worden;
- de materialisering van de opritten in overleg met verkeerspolitie en Mobiliteit wordt uitgeklaard, opdat fout parkeren hier gehandhaafd kan worden;
- de doorgangen in de middenbermen ter hoogte van de kruispunten geasfalteerd worden;
- de voetgangerszone op de middenberm, zoals generiek toegepast, in voetpadmateriaal voorzien worden (geen zebra doortrekking);
- de reservatiestroken voor de sorteerstraten verder onderzocht worden en indien haalbaar meegenomen worden naar het voorontwerp;
- de verblijfsruimte en speelaanleiding in de groenstrook maximaal tot uiting komt.
Deze voorwaarden worden opgenomen tijdens de voorontwerpfase.
Het districtsraad geeft gunstig advies voor de projectdefinitie en het concept (22 april 2019) voor de wegeniswerken in de Lakborslei, district Deurne.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |