Samenstelling
Aanwezig
Carl Geeraerts, districtsburgemeester;
Rudi Sempels, districtsschepen;
Pascale De Langhe, districtsschepen;
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd
Sandra Suykerbuyk, districtsschepen;
Jan Smets, districtssecretaris
Secretaris
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Voorzitter
Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2019_DCBZL_00055 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Dorpstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2016_CBS_09031 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Dorpstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- een arcering wordt aangebracht, naast de toegangsweg naar de achterliggende weilanden om de doorgang voor de landbouwvoertuigen vrij te houden.
Dit stukje parkeerstrook is te klein om te parkeren. Ter verduidelijking dat dit moet worden vrijgehouden, wordt er belijning voorzien en een bord geplaatst.
- de parkeerplaats voor personen met een handicap, ter hoogte van nummer 45, werd verwijderd bij de nieuwe aanleg van het gedeelte van de Dorpstraat, tussen nummer 59 en de Dorpsbeekstraat. Omdat er sinds de aanleg geen vraag is geweest om de plaats terug in te richten, wordt deze uit het aanvullend verkeersreglement geschrapt.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
- Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Aanleiding en context
De Dorpstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 14 oktober 2016 (jaarnummer 9031);
- is deels gelegen in een goedgekeurde zone 30, gekend als "Solftplaats";
- maakt deel uit van de zone met toegangsbeperking volgens tonnage, gekend als "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet".
De parkeerplaats voor personen met een handicap die werd verwijderd met de nieuwe aanleg van een deel van de Dorpstraat, wordt geschrapt uit het aanvullend verkeersreglement.
Er worden arceringen aangebracht om de toegang voor landbouwvoertuigen vrij te houden, ter hoogte van de weg naar de achterliggende weilanden.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 27 februari 2019
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
1 - Woonstad
1SBL01 - Berendrecht – Zandvliet - Lillo is een aangenaam district om te wonen waar de inwoners gebruik kunnen maken van een veilig, goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd publieke ruimte en infrastructuur
1SBL0103 - Het district is bereikbaar, verkeersleefbaar en verkeersveilig
Besluit
Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo legt het volgende voor aan de districtsraad berendrecht zandvliet lillo:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dorpstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 oktober 2016 (jaarnummer 9031).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.