Terug
Gepubliceerd op 17/12/2019

2019_DCDE_00361 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 16/12/2019 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2019_DCDE_00361 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2019_DCDE_00361 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Schotensesteenweg is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding
Het projectgebied is gelegen in Deurne Oost, Schotensesteenweg tussen Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan.

Planningscontex
Het project sluit aan op het reeds heraangelegde deel Schotensesteenweg tussen Ruggeveldlaan en Jozef Van Poppelstraat.

Analyse
De Schotensesteenweg heeft een te brede rijweg. De voet- en fietspaden dienen vernieuwd te worden. Het openbaar domein ter hoogte van de scholen is niet volgens de richtlijnen en dient aangepast te worden.

De Schotensesteenweg valt ruimtelijk op te delen in twee grote gehelen:

  • een verstedelijkt deel tussen de Ruggeveldlaan en de Frans Van Heymbeecklaan met woonfunctie (+ schoolcomplex) aan weerszijden van de weg;
  • een deel met aan één zijde wonen en aan de andere zijde het beschermd landschap van Ertbrugge.

De steenweg heeft het aanzicht en karakter van een drukke verkeersader. Er is structureel tekort aan verblijfskwaliteit en groen. Over heel de Schotensesteenweg is er een verspringende voorgevelbouwlijn.

In het projectgebied bevindt zich een schoolcomplex, namelijk het medisch pedagogisch kinderdagverblijf.

Het betreft een hoofdstraat met zowel een belangrijke verblijfs- als verkeersfunctie. Het is een dubbelrichtingstraat met aan beide zijden van de rijbaan een parkeerstrook en een vrij liggend fietspad.
De snelheid is 50km/u, ter hoogte van het schoolcomplex 30 km/u. Het dwarsprofiel varieert van 18,94m tot 20,00m. De Schotensesteenweg is een hoofdroute voor de brandweer.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • dwarsprofiel in functie van brandweerroute: rijbaan 6,00m breed;
  • de zone van Frans Van Heymbeecklaan tot Eugeen Fahylaan blijft voorlopig zone 50.
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts (fietspad niet doortrekken over kruispunt);
  • snelheidsremmers: plateau aan het kruispunt met Eugeen Fahylaan, Jaak Van Rillaerlaan, Frans Van Heymbeecklaan;
  • bijkomende snelheidsremmer op de verschillende wegsegmenten (tussen Eugeen Fahylaan en Jaak Van Rillaerlaan, tussen Karel Van Overmeirelaan en Frans Van Heymbeecklaan en tussen Frans Van Heymbeecklaan en Jozef Van Poppelstraat;
  • verkeerssamenstelling: de bestaande fietspaden blijven behouden. Breedte van het fietspad: 2,00m;
  • voetpaden 1,90m breed;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren blijft behouden;
  • rijrichting: dubbelrichting blijft behouden;
  • markeringen: bestaande oversteekplaatsen blijven behouden;
  • bijkomend zebrapad aan de Frans Van Heymbeecklaan in functie van medisch pedagogisch kinderdagverblijf.

Ambitie
De ambitie is om in de straat een ruimtelijke eenheid en herkenbaarheid te creëren en ze vorm te geven als stedelijke invalsweg. De verkeersstructuur moet éénduidig, veilig en comfortabel worden. Er wordt ingezet op een structurerende groenstructuur die tevens de buffer voor waterinfiltratie is. Ter hoogte van de entree naar het stadsbos wordt een  aangename ontmoetingsplaats gecreëerd. De vormgeving van deze plek sluit aan op de ontmoetingszone uit de eerste fase.

Ter hoogte van de bebouwing wordt een doorlopende boomstructuur voorzien, ter hoogte van het Ertbrugge wordt het open landschap bewaard en worden er bomen voorzien die kunnen uitgroeien tot toekomstbomen.

Concept
De betonnen rijbaan blijft behouden maar wordt versmald conform de maatvoering van de brandweer namelijk 6,00m met aan weerszijden een parkeerstrook van 2,00m. Er wordt gestreefd naar voetpaden van 1,90m. Enkel in het smallere straatdeel komen voetpaden met een minimale breedte tot 1,50m voor.

Ter hoogte van de oversteekbewegingen worden er verkeersplateaus aangelegd. De rijbaanbreedte ter hoogte van de zijstraten bedraagt 4,80m. Ter hoogte van de kruispunten worden verkeersplateaus voorzien. Tussen de plateaus worden telkens ook buskussens geplaatst.

De Schotensesteenweg wordt voorzien van een continue groenstructuur die het fietspad flankeert. Ter hoogte van de inritten zal deze groenstructuur ingevuld worden door grasdals. De bomen moeten in de parkeerstroken voorzien worden.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 146 plaatsen in de bestaande toestand naar 125 plaatsen in de nieuwe toestand.
De parkeerbalans wordt negatief beïnvloed door de verkeersveilige ingrepen, namelijk de verkeersplateaus, fietspadinfrastructuur ter hoogte van kruispunten en aan de buskussens. Tevens leidt de aanplant van bomen in de parkeerstrook tot het verlies van enkele parkeerplaatsen. 

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
adviezen Coördinatieoverleg Openbaar Domein 7 oktober 2019 --

Het districtscollege van Deurne wenst de (volgende fase van de) Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, her aan te leggen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal worden voorzien op de meerjarenplanning 2020-2025 op doelstelling 2DEU010101.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarde dat:

  • onderzocht wordt of de fietspaden 2 meter breed kunnen voorzien worden in plaats van 1,75 meter omwille van veelvuldig fietsgebruik en nieuwe afmetingen fietsen naar de toekomst toe;
    het concept werd aangepast.
  • daar waar mogelijk de voetpaden op minimaal 1,80 meter gebracht worden;
    het concept werd aangepast
  • extra aandacht wordt geschonken aan het kruispunt Eugeen Fahylaan – Schotensesteenweg omwille van de verkeersveiligheid;
    het concept werd aangepast;
  • onderzocht wordt of de noordelijke zijde maximaal vergroend kan worden (aanplanting laanbomen langs de Schotensesteenweg aan Ertbrugge) binnen de bestaande rooilijnen;
    het concept werd aangepast.
  • de infiltratiemogelijkheden naar volgende fase toe onderzocht en teruggekoppeld worden;
  • de impact van de werken van de school ‘Leerexpert’ afgestemd wordt op het project heraanleg Schotensesteenweg;
    informatie ingewonnen, momenteel geen randvoorwaarden.
  • de groenstructuur in nauw overleg met bedrijfseenheid stadsbeheer/Groen verder uitgeklaard wordt;
    het concept werd aangepast.
  • onderzocht kan worden of het ambitieniveau voor verblijfsruimten kan opgetrokken worden naar volgende fase toe;
  • maximale aandacht wordt geschonken voor de zware parkeerdruk in de omliggende straten;
  • de uitstroom van de slotgracht herbekeken kan worden;

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (5 november 2019) voor wegeniswerken in de Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20191007_COD_verslag.doc
  • 20191105_12149_Schotensesteenweg_aanpassingen_PD.pdf