Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Schotensesteenweg is een lokale straat.
Inleiding
Het projectgebied is gelegen in Deurne Oost, Schotensesteenweg tussen Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan.
Planningscontex
Het project sluit aan op het reeds heraangelegde deel Schotensesteenweg tussen Ruggeveldlaan en Jozef Van Poppelstraat.
Analyse
De Schotensesteenweg heeft een te brede rijweg. De voet- en fietspaden dienen vernieuwd te worden. Het openbaar domein ter hoogte van de scholen is niet volgens de richtlijnen en dient aangepast te worden.
De Schotensesteenweg valt ruimtelijk op te delen in twee grote gehelen:
De steenweg heeft het aanzicht en karakter van een drukke verkeersader. Er is structureel tekort aan verblijfskwaliteit en groen. Over heel de Schotensesteenweg is er een verspringende voorgevelbouwlijn.
In het projectgebied bevindt zich een schoolcomplex, namelijk het medisch pedagogisch kinderdagverblijf.
Het betreft een hoofdstraat met zowel een belangrijke verblijfs- als verkeersfunctie. Het is een dubbelrichtingstraat met aan beide zijden van de rijbaan een parkeerstrook en een vrij liggend fietspad.
De snelheid is 50km/u, ter hoogte van het schoolcomplex 30 km/u. Het dwarsprofiel varieert van 18,94m tot 20,00m. De Schotensesteenweg is een hoofdroute voor de brandweer.
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De ambitie is om in de straat een ruimtelijke eenheid en herkenbaarheid te creëren en ze vorm te geven als stedelijke invalsweg. De verkeersstructuur moet éénduidig, veilig en comfortabel worden. Er wordt ingezet op een structurerende groenstructuur die tevens de buffer voor waterinfiltratie is. Ter hoogte van de entree naar het stadsbos wordt een aangename ontmoetingsplaats gecreëerd. De vormgeving van deze plek sluit aan op de ontmoetingszone uit de eerste fase.
Ter hoogte van de bebouwing wordt een doorlopende boomstructuur voorzien, ter hoogte van het Ertbrugge wordt het open landschap bewaard en worden er bomen voorzien die kunnen uitgroeien tot toekomstbomen.
Concept
De betonnen rijbaan blijft behouden maar wordt versmald conform de maatvoering van de brandweer namelijk 6,00m met aan weerszijden een parkeerstrook van 2,00m. Er wordt gestreefd naar voetpaden van 1,90m. Enkel in het smallere straatdeel komen voetpaden met een minimale breedte tot 1,50m voor.
Ter hoogte van de oversteekbewegingen worden er verkeersplateaus aangelegd. De rijbaanbreedte ter hoogte van de zijstraten bedraagt 4,80m. Ter hoogte van de kruispunten worden verkeersplateaus voorzien. Tussen de plateaus worden telkens ook buskussens geplaatst.
De Schotensesteenweg wordt voorzien van een continue groenstructuur die het fietspad flankeert. Ter hoogte van de inritten zal deze groenstructuur ingevuld worden door grasdals. De bomen moeten in de parkeerstroken voorzien worden.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 146 plaatsen in de bestaande toestand naar 125 plaatsen in de nieuwe toestand.
De parkeerbalans wordt negatief beïnvloed door de verkeersveilige ingrepen, namelijk de verkeersplateaus, fietspadinfrastructuur ter hoogte van kruispunten en aan de buskussens. Tevens leidt de aanplant van bomen in de parkeerstrook tot het verlies van enkele parkeerplaatsen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 7 oktober 2019 | -- |
Het districtscollege van Deurne wenst de (volgende fase van de) Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, her aan te leggen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het budget zal worden voorzien op de meerjarenplanning 2020-2025 op doelstelling 2DEU010101.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (5 november 2019) voor wegeniswerken in de Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, district Deurne, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.