Op 13 januari 2019 werd de wegcode aangepast en schafte de federale regering het algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens op alle 2x2 rijbanen af, behalve bij regenweer.
Tegelijk werd op basis van een onderzoek van het Agentschap Wegen en Verkeer samen met het Vlaams Verkeerscentrum door Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts een nieuw inhaalverbod voor vrachtwagens ingevoerd op 70% van alle 2x2-rijbanen
Op de helft van de rijbanen geldt nu overdag een inhaalverbod (05.00u tot 20.00u) - op een kwart van de rijbanen geldt een inhaalverbod tijdens de ochtend- en avondspits.
Ook op de A12 Havenweg werd het inhaalverbod aangepast: op het gedeelte van Ekeren tot knooppunt Stabroek/Tijsmanstunnel geldt nu een inhaalverbod van 05.00u tot 20.00u. Van Stabroek tot de Nederlandse grens geldt een inhaalverbod van maandag tot vrijdag van 05u00 tot 10u00 en van 15u00 tot 20u00, m.a.w. vrachtwagens mogen op dit traject overdag inhalen tussen 10.00u en 15.00u
Vorig jaar heeft de districtsraad unaniem een schrijven aan gouverneur Berx goedgekeurd waarin ondubbelzinnig gevraagd werd voor
Bovendien werd tijdens de verschillende overlegmomenten in de werkgroepen Haventracé van Routeplan de nadruk gelegd op dit inhaalverbod, in functie van het geplande Haventracé Noord en de te verwachten toename van vrachtverkeer via de A4 Rotterdam.
In het bestuursakkoord 2019-2024 van het district wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens opgenomen.
De huidige situatie, waarbij vrachtwagens tot aan Stabroek overdag niet mogen inhalen, en ter hoogte van Zandvliet en Berendrecht wel, werkt onduidelijkheid in de hand. En van handhaving is bijzonder weinig te merken.
Voorheen gold er op de Belgische 2x2-rijbanen een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens: inhalen mocht alleen als een bord langs de weg het uitdrukkelijk toeliet. In alle andere Europese landen is de logica omgekeerd: vrachtwagens mogen inhalen, tenzij een bord langs de weg het uitdrukkelijk verbiedt.
De Belgische uitzonderingssituatie zorgde voor veel verwarring bij het internationale vrachtverkeer: zeker de buitenlandse chauffeurs waren vaak niet op de hoogte van het algemeen inhaalverbod, zodat het inhaalverbod in de praktijk dode letter bleef. Er werd bovendien weinig gecontroleerd.
De federale overheid schafte het algemeen inhaalverbod af. Voortaan geldt - zoals elders in Europa - enkel een inhaalverbod waar het nodig is.
Op initiatief van minister voor mobiliteit Ben Weyts werd op 70% van alle 2x2 rijbanen een inhaalverbod ingevoerd, ofwel overdag ofwel enkel tijdens de ochtend- en avondspits.
Ook op het traject van de A12 tussen Ekeren (Leugenberg) en de Nederlandse grens werd een inhaalverbod ingevoerd, wat op zich een lovenswaardige beslissing is.
Alleen gelden nu op een traject van enkele kilometers twee verschillende verbodsregels: van Ekeren (Leugenberg) tot het knooppunt Stabroek/Tijsmanstunnel geldt het inhaalverbod overdag (van 05u00 tot 20u00), terwijl vanaf dit knooppunt tot de Nederlandse grens het inhaalverbod uitsluitend tijdens de ochtend- en avondspits geldt.
Deze dubbelzinnige situatie op de A12 creëert opnieuw voor onduidelijkheid en verwaaring bij de vrachtwagenbestuurders.
Op basis van het voorgaande verzoekt het districtscollege om er bij de bevoegde overheid op aan te dringen een éénvormig inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 05.00u en 20.00u op het ganse traject van de A12 Ekeren/Nederland in te voeren en hierop nauwgelet controle uit te laten oefenen, zodat onze inwoners zich op een veilige en vlotte manier van en naar Antwerpen kunnen begeven.
Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen:
Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.