In het ontwerp van Bestuursakkoord Wilrijk 2019-2024 is onder meer volgend actiepunt opgenomen (onder hoofdstuk 3. Mobiliteit):
"We ijveren maximaal en waar aangewezen voor conflictvrije kruispunten. Ook op gewestwegen gaan we in overleg met de hogere overheden om dit te realiseren.".
Gezien de verkeersoverlast en de daaruit voortvloeiende klachten, kan het districtscollege niet anders dan besluiten dat een conflictvrije afstelling van de verkeerslichten op de kruispunten R11 / Valaardreef / Valkstraat, Doornstraat / Krijgslaan en Gallaitlaan / Krijgslaan niet aangewezen is. Het is dus wenselijk om deze ingreep ongedaan te maken en terug te keren naar de vroegere toestand.
Evenzo is er vanuit de bevolking geen enkel begrip voor het feit dat de bijkomende verkeerslichten op de R11 ter hoogte van de nieuwe brandweerkazerne continu werken, terwijl er maar sporadisch een brandweerwagen in- of uitrijdt. Hier moet toch een meer pragmatische oplossing mogelijk zijn, bijvoorbeeld, dat de verkeerslichten continu op knipperstand of groen licht staan en pas overschakelen op rood licht wanneer er in de kazerne alarm wordt gegeven.
Het districtscollege wil daarom het college van burgemeester en schepenen aanschrijven over deze problemen.
In de periode 2013 - 2018 werden op het grondgebied van Wilrijk verschillende kruispunten heringericht. Het kruispunt R11 / N177 Boomsesteenweg werd, naar ieders tevredenheid, conflictvrij heringericht. De kruispunten Doornstraat / Kleine Doornstraat en Krijgslaan / Gallaitlaan werden voorzien van verkeerslichten. Naar aanleiding van meerdere klachten van inwoners vroeg het district eerder al geruime tijd vruchteloos om deze verkeerslichten, minimaal 's avonds en 's nachts, op knipperstand te zetten.
Recent werden op verschillende andere Wilrijkse kruispunten ook conflictvrije regelingen ingevoerd: de kruispunten R11 / Valaardreef / Valkstraat, Doornstraat / Krijgslaan en aansluitend Gallaitlaan / Krijgslaan. Het district werd naar aanleiding daarvan overspoeld met klachten van inwoners.
Behalve de gebrekkige verkeersdoorstroming, de soms lange wachttijden en de extra luchtvervuiling en verkeersoverlast in het algemeen, bemerken we ook dat gefrustreerde automobilisten, fietsers en in mindere mate voetgangers de verkeerslichten negeren, over fietspad en / of voetpad rijden om stilstaand, afslaand verkeer te passeren of bewust verkeerd voorsorteren om sneller groen licht te krijgen.
Bovendien werden recent ook bijkomende verkeerslichten geplaatst op de R11, ter hoogte van de nieuwe brandweerkazerne. Deze verkeerslichten werken continu, dus ook wanneer er geen brandweerwagens in- of uitrijden. Met drie verkeerslichten op korte afstand van elkaar en met elk een verschillende cyclus, loopt het verkeer hier hopeloos vast, met files op de R11 tot aan het Schoonselhof in Hoboken voor gevolg.
Men kan aannemen dat de hinder enigszins zal afnemen naarmate de afstelling van de verkeerslichten wordt geoptimaliseerd. Gezien de verkeersdrukte op deze wegen en kruispunten, is het echter niet te verwachten dat de hinder hier ooit aanvaardbaar zal worden zolang de verkeerslichten conflictvrij blijven afgesteld.
Het districtscollege vraagt het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om:
Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen, zodat de vraag, conform artikel 26 van het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen en artikel 18 van het Huishoudelijk reglement district Wilrijk, binnen de 40 dagen wordt beantwoord.