Terug
Gepubliceerd op 18/06/2019

2019_DCWI_00127 - Districten Berchem en Wilrijk. Ringlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Negatief advies - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 03/06/2019 - 18:15 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Linda Verlinden, districtsschepen; Hans Ides, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2019_DCWI_00127 - Districten Berchem en Wilrijk. Ringlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Negatief advies - Goedkeuring 2019_DCWI_00127 - Districten Berchem en Wilrijk. Ringlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Negatief advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Aanleiding en context

Het Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf stelt een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen.
 
Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.
 
Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'.
 
Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013).
 
De Ringlaan in de districten Berchem en Wilrijk: 
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 6 juli 2018 (jaarnummer 6390);
  • maakt deel uit van de reglementering betreffende de openbare taxistandplaatsen;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Recent werd een aanvraag ingediend voor de plaatsing van een oplaadpaal.

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen heeft deze aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor het parkeervak in te richten tegenover Ringlaan 49 in Berchem.
De oplaadpaal beschikt over twee laadpunten. De oplaadpaal zal door de concessiehouder, Blue Corner NV, geëxploiteerd worden. Aanvankelijk zal er één parkeerplaats ingericht worden als parkeerplaats voor elektrische wagens.
 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SWI03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SWI0302 - Wilrijk is een mobiel, verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SWI030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft negatief advies voor de proefopstelling in de Ringlaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190523_Plan_Ringlaan.pdf