Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Mobiliteit is een bovenlokale bevoegdheid. Het is niet vervat in het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4462) met de overgedragen bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het districtscollege Deurne vraagt nu ook om de fietspaden aan te passen aan de veranderde verkeerssituatie en door te trekken over de kruispunten. Niet alleen automobilisten hebben immers voorrang op een voorrangsweg, ook fietsers.
Het districtscollege Deurne is ook bezorgd over de afwerking van een aantal bajonet oversteken. Op vraag van het district Deurne werden bajonet oversteken aangebracht op alle niet met lichten geregelde kruispunten tussen de August Van de Wielelei en de Ter Heydelaan. Die werken zijn vandaag nog altijd niet af. Er zijn nog altijd een aantal zebrapaden die anders moeten gelegd worden.
De slordigheid waarmee deze werken zijn uitgevoerd is een doorn in het oog van heel wat Deurnenaars.
Op 2 maart 2015 keurde de gemeenteraad van Antwerpen het besluit 2015_GR_00113 – Mobiliteitsplan – Verbreden en verdiepen, goed. Daarin veranderde het statuut van de Ruggeveldlaan van een wijkverzamelweg naar een voorrangsweg.
Borden en haaientanden maken het duidelijk dat de bestuurder die op een voorrangsweg rijdt voorrang moet krijgen op alle kruisende wegen.
Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de fietspaden Ruggeveldlaan aan te passen aan de veranderde verkeerssituatie en door te trekken over de kruispunten.
Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de werken aan de bajonet oversteken dringend af te werken.
Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.