De mogelijkheden om medewerkers een fiets te laten leasen zijn aan een opmars bezig als oplossing voor de ondersteuning door de werkgever van het woon-werkverkeer. Er is bij het OCMW Antwerpen nog een groot potentieel van medewerkers die met een fiets naar het werk kan komen maar het nu nog niet doet. Fietsleasing kan hiertoe een bijdrage leveren en financiële drempels voor het aanschaffen van een goede fiets weghalen.
Het OCMW Antwerpen wenst daarom zijn medewerkers de mogelijkheid te geven om in te stappen in een systeem van fietsleasing. Medewerkers zullen met KBC Autolease een fietsleasing-contract kunnen afsluiten.
Een typische fietsleasing heeft een duurtijd van drie jaar met de mogelijkheid om op het einde de fiets over te nemen voor de restwaarde. Inbegrepen zijn pechverhelping, één jaarlijks onderhoud en een verzekering tegen diefstal en totaal verlies. Fietslease en fietsvergoeding zijn combineerbaar. De medewerker is vrij de fiets te gebruiken voor zowel woon-werk als voor privégebruik. Na drie jaar kan een nieuwe fietslease aangegaan worden.
De rechten en plichten van de medewerker verbonden aan de leasefiets zijn opgenomen in een fietspolicy. Deze fietspolicy bevat onder andere:
De betaling van de fiets door de medewerker zal gebeuren onder de vorm van een “loonruil”. Medewerkers krijgen de keuze uit onderstaande vormen van loonruil, die gecumuleerd kunnen worden:
Naast deze mogelijkheden onderzoekt het OCMW om ook het inruilen van de eindejaarstoelage mogelijk te maken in het kader van fietsleasing.
De medewerker tekent hiertoe ofwel een addendum bij de arbeidsovereenkomst (contractuele medewerkers) of een akkoord tot inhouding van wedde (statutaire medewerkers).
Door het inleveren van een brutoloon of verlofdagen, krijgt de werknemer extra netto koopkracht terug. Het verschil in loonkost (of uitgespaarde loonkost bij verlofdagen) voor het OCMW enerzijds en het bruto -en netto loon voor de medewerker anderzijds, vormen een zodanige hefboom dat fietsleasing economisch aantrekkelijk wordt voor de werknemers van het OCMW. Verschillen in hefboom tussen contractuelen en statutairen, omwille van een verschil in inhoudingen en patronale bijdragen, zullen wel op een kostenneutrale wijze voor het OCMW gelijk getrokken worden. De bijdrage van het OCMW bovenop het brutoloonverschil zal voor iedere medewerker worden vastgesteld op 20%.
Tijdelijke verlaging in geldelijke anciënniteit
Het gebruikelijk systeem in de private-sector waarbij een vast bruto bedrag wordt afgehouden van het loon, is technisch gezien niet mogelijk voor statutaire medewerkers. Het weddesysteem via vaste loonbarema’s is hiervoor te strikt geregeld. Er zal daarom gewerkt moeten worden met een verlaging in geldelijke anciënniteit. Voor normale fietsen zal een medewerker toekomen met één verlaging van zijn geldelijke anciënniteit (met een verschil in loon). Wanneer dit niet volstaat om de loonruil binnen de 36 maanden af te ronden, zal gekeken worden naar een grotere verlaging van geldelijke anciënniteit (met een verschil in loon). Wanneer de geldelijke anciënniteit niet verlaagd kan worden of de fietsleasing niet binnen de looptijd van de fietsleasing door middel van een verlaging in geldelijke anciënniteit kan worden afgerond, wordt geen fietsleasing toegestaan, tenzij de medewerker kiest voor een andere vorm van loonruil of voor een combinatie met een andere vorm van loonruil. De verlaging in geldelijke anciënniteit is uiteraard tijdelijk en duurt maximaal tot op het ogenblik dat de volledige kostprijs voor de fietsleasing is gecompenseerd.
Fictief voorbeeld bepaling maandbedrag
Brutoweddeverschil (door de verlaging van de geldelijke anciënniteit): |
100,00 euro |
Verschil eindejaarspremie (bruto): |
4,50 euro |
Verschil vakantiegeld (bruto): |
7,60 euro |
Verschil bruto totaal per maand (som): |
112,10 euro |
Bijdrage werkgever (20%) (bruto): |
22,42 euro |
Financiering leasing per maand: |
134,52 euro |
Netto zal medewerker 46,00 euro minder loon ontvangen.
Loopbaanspaardagen
Enkel de loopbaanspaardagen die op het moment van het afsluiten van de fietsleasing zijn opgebouwd, kunnen ingezet worden voor de ‘loonruil’. Met andere woorden loopbaanspaardagen die opgebouwd worden tijdens de looptijd van het leasingcontract kunnen niet ingezet worden voor de fietsleasing, maar kunnen desgevallend wel ingezet worden wanneer na afloop een nieuw fietsleasingcontract afgesloten wordt. De medewerker kiest hoeveel loopbaanspaardagen hij inzet.
Jaarlijkse vakantiedagen
Medewerkers kunnen maximaal vijf jaarlijkse vakantiedagen per jaar gedurende de looptijd van de fietsleasing inruilen. De medewerker kiest hoeveel jaarlijkse vakantiedagen hij inruilt, maar dit aantal dient per leasingjaar gelijk te zijn (uitgezonderd eventueel in het laatste leasingjaar).
In bijlage aan dit besluit worden de verschillende vormen van loonruil verder toegelicht met concrete voorbeelden.
Voor medewerkers die dichtbij hun pensioen staan of genieten van toelages, is het inzetten van loopbaanspaardagen en jaarlijkse vakantiedagen voordeliger dan de tijdelijke verlaging in geldelijke anciënniteit:
Vroegtijdige beëindiging van de fietsleasing
Mocht het gebeuren dat de fietsleasing vroegtijdig beëindigd moet worden, dan rekent KBC Autolease nv steeds 15% herbeleggingsvergoeding aan op de openstaande boekwaarde. Daarnaast krijgt de medewerker de keuze, net zoals bij de normale beëindiging van de fietsleasing, om de fiets over te nemen of terug te geven aan de leasemaatschappij:
Wanneer bij de eindafrekening blijkt dat de medewerker via loonruil al meer of minder heeft afgelost dan dat het OCMW maandelijks moet betalen, volgt een verrekening naar de medewerker toe.
In de volgende situaties is of kan er sprake zijn van een vroegtijdige beëindiging van de fietsleasing:
Bij diefstal en totaal verlies van de leasefiets zal het contract eveneens vroegtijdig beëindigd worden, maar de vergoeding hiervan komt in principe niet te laste van de medewerker maar wordt geregeld via de KBC Fietsverzekering.
Op 21 februari 2018 (jaarnummer 77) besliste het management comité om in te zetten op fietsleasing volgens een stelsel van ‘loonruil’ als bijkomende maatregel ter ondersteuning van het woon-werkverkeer.
Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6318) keurde het college goed om het raamcontract betreffende de fietsleasing te gunnen aan KBC Autolease nv.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10386) keurde het college het principe van de fietsleasing en de fietspolicy goed.
De fietsleasing is in principe budgetneutraal, maar er zijn beperkte financiële gevolgen. De grootte van de financiële gevolgen is niet in te schatten. Bij budgetwijziging 2019 zullen de nodige budgettaire voorzieningen getroffen worden. Zowel het werkgeversaandeel als het werknemersaandeel worden verrekend in het personeelsbudget. Voor het werknemersaandeel wordt loonverrekening toegepast.
Het vast bureau bekrachtigt de principes van de fietsleasing, zoals opgenomen in de bijgevoegde fietspolicy, goed.
Het vast bureau bekrachtigt dat fietsleasing onder de vorm van loonruil wordt toegestaan via volgende mogelijkheden: