Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Op 23 mei 2019 keurde de districtsraad het huishoudelijk reglement Deurne goed (jaarnummer 66). Artikelen 9 tot en met 11 van het huishoudelijk reglement bepalen de samenstelling en de werking van de districtsraadscommissies. Artikel 9 bepaalt dat de concrete planning, samenstelling en het voorzitterschap van de districtsraadscommissies worden bepaald door middel van een districtsraadsbesluit.
De districtsraad kan bijzondere raadscommissies oprichten met een evenredige verdeling van mandaten.
Iedere bijzondere raadscommissie bestaat uit 8 raadsleden. De mandaten voor iedere bijzondere raadscommissie worden evenredig verdeeld over de fracties waaruit de raad is samengesteld.
De bijzondere raadscommissies vinden plaats onmiddellijk na de bestendige raadscommissie, één in het voorjaar en één in het najaar.
De vergaderingen zijn openbaar, tenzij twee derde van de aanwezige raadsleden om een gesloten zitting vraagt of indien het om de persoonlijke levenssfeer gaat.
De vergaderingen zijn rechtsgeldig ongeacht het aantal aanwezige leden.
De bijzondere raadscommissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
Deze werking treedt in voege vanaf september 2019 en loopt tot en met juni 2020. Na deze proefperiode volgt een evaluatie.
Op dinsdag 8 januari 2019 werd het nieuwe districtsbestuur geïnstalleerd op de installatievergadering van de districtsraad.
De districtsraad beslist eenparig het hoogdringend punt toe te laten tot de zitting.
De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad richt drie bijzondere raadscommissies op die thematisch gebundeld werden: