Samenstelling
Aanwezig
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter;
Tjerk Sekeris, districtsburgemeester;
Elke Brydenbach, districtsschepen;
Frank Vercammen, districtsschepen;
Freddy Lorent, districtsschepen;
Philip Van Acker, districtsschepen;
Guy Dirckx, districtsraadslid;
Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid;
Kristof Vissers, districtsraadslid;
Freya Van Alsenoy, districtsraadslid;
Maarten Goetstouwers, districtsraadslid;
Natascha Carnier, districtsraadslid;
Manal Toumi, districtsraadslid;
Hassan Aarab, districtsraadslid;
Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid;
Arbër Halili, districtsraadslid;
Peggy Dewinter, districtsraadslid;
Elke Van Severen, districtsraadslid;
Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid;
Veronique Spuesens, districtsraadslid;
Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid;
Kevin Engelen, districtsraadslid;
Robert Stephens, districtsraadslid;
Mathijs Post, districtsraadslid;
Charisse Verberckmoes, districtsraadslid;
Sandra Wintershoven, districtsraadslid;
Melissa Zoete, districtsraadslid;
Erwin Eestermans, districtssecretaris
Afwezig
Josephus Braam, districtsraadslid;
Mohammad Nawabi, districtsraadslid
Verontschuldigd
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
Erwin Eestermans, districtssecretaris
Voorzitter
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2019_IP_00039 - Interpellatie van raadslid Giuliana Chirinos Saavedra: Herentalsebaan
Motivering
Indiener(s)
Giuliana Chirinos Saavedra
Gericht aan
Tjerk Sekeris
Tijdstip van indienen
za 16/02/2019 - 17:01
Toelichting
Levensgevaarlijk. Zo wordt de Champs - Élysées van België, dé Herentalsebaan dus, tegenwoordig omschreven door fietsgebruikers. Ik zelf stond een keer plotseling met mijn fiets op een verhoogde tramhalte richting AZ Monica, komende van ‘t Mestputteke. Even verder, en om me niet opgejaagd te voelen door trams of auto’s achter mij en zeker niet om in de goot te belanden, week ik uit naar het voetpad. Dat is toch het principe van “shared space”; heel gekend door onze districtsburgemeester. Maar een keer op het voetpad kon ik onmogelijk fietsen met de geparkeerde auto’s links van mij en uiteraard zonder het STOP-principe te schenden, want stappers gaan voor mij altijd voor.
Autodelen, fietsen delen, steps delen… Zeer positief! Echter…Tramsporen met fietsers delen doen we beter niet… Toch niet op deze manier.
We hebben gehoord van botsingen tussen trams en auto’s en van fietsers die deze winkelstraat vermijden. Door het nieuwe wegdek zouden wagens sneller rijden dan de maximum toegelaten snelheid van 30 km per uur. Kortom: een onveilige verkeerssituatie, vooral voor fietsers. In tijden van modal shift en klimaatdoelstellingen willen we juist fietsers aanmoedigen en hen veilig en comfortabel te laten fietsen. Het gaat over keuzes maken: geparkeerde auto’s die in de weg staan van fietsers en voetgangers... of een échte veilige en aangename gedeelde ruimte voor zwakke verkeersdeelnemers op de Herentalsebaan.
Vragen:
- Zijn er afspraken met de politie ivm de wegcode voor de Deurnese “shared space”?
- Is het college op de hoogte van verkeersongevallen in de Herentalsebaan sinds de trams opnieuw langs deze heraangelegde straat mogen rijden?
- Zijn er snelheidsovertredingen vastgesteld op de Herentalsebaan?
- Gaat het college de Herentalsebaan parkeervrij maken om plaats te creëren voor fietsers?
- Worden er op termijn randparkings voorzien voor bezoekers?