Artikel 38 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een huishoudeliljk reglement vaststelt. Artikel 126 bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districten.
Artikel 3 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen stelt dat de bepalingen uit het reglement die betrekking hebben op de ‘raad’ en ‘raadsleden’, van toepassing zijn op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en hun respectievelijke leden, tenzij expliciet anders vermeld.
Artikel 4 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen stelt dat de bepalingen uit het reglement die betrekking hebben op ‘het uitvoerend bestuur’, van toepassing zijn op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, tenzij expliciet anders vermeld.
Artikel 5 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen stelt dat de bepalingen uit dit reglement die betrekking hebben op ‘de voorzitter van de raad’, van toepassing zijn op de voorzitter van de gemeenteraad en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, tenzij expliciet anders vermeld.
Op dinsdag 8 januari 2019 werd het nieuwe districtsbestuur geïnstalleerd op de installatievergadering van de districtsraad. Op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) keurde de gemeenteraad het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goed. De districtsraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement zoals het vastgesteld werd door de gemeenteraad.
De districtsraad neemt kennis van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019.