Samenstelling
Aanwezig
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter;
Tjerk Sekeris, districtsburgemeester;
Elke Brydenbach, districtsschepen;
Frank Vercammen, districtsschepen;
Freddy Lorent, districtsschepen;
Philip Van Acker, districtsschepen;
Guy Dirckx, districtsraadslid;
Kristof Vissers, districtsraadslid;
Freya Van Alsenoy, districtsraadslid;
Maarten Goetstouwers, districtsraadslid;
Natascha Carnier, districtsraadslid;
Hassan Aarab, districtsraadslid;
Peggy Dewinter, districtsraadslid;
Elke Van Severen, districtsraadslid;
Mohammad Nawabi, districtsraadslid;
Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid;
Veronique Spuesens, districtsraadslid;
Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid;
Kevin Engelen, districtsraadslid;
Robert Stephens, districtsraadslid;
Mathijs Post, districtsraadslid;
Charisse Verberckmoes, districtsraadslid;
Sandra Wintershoven, districtsraadslid;
Erwin Eestermans, districtssecretaris
Afwezig
Josephus Braam, districtsraadslid;
Manal Toumi, districtsraadslid;
Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid
Verontschuldigd
Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid;
Arbër Halili, districtsraadslid;
Melissa Zoete, districtsraadslid;
Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
Erwin Eestermans, districtssecretaris
Voorzitter
Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2019_IP_00138 - Interpellatie van raadslid Elke Van Severen: Stand van zaken Oosterweel/Noordelijke Ring
Motivering
Indiener(s)
Elke Van Severen
Gericht aan
Frank Geudens
Tijdstip van indienen
za 18/05/2019 - 23:58
Toelichting
De hoopvolle perspectieven die het Toekomstverbond uit 2018 (en de daaruitvolgende ambitie tot een ambitieuze modal shift en een volledige overkapping) boden op een leefbare oplossing voor de dichtbevolkte wijken langs de noordelijke ring, lijken terug op losse schroeven te staan. Op 23 maart werd in Gazet van Antwerpen aangekondigd dat het scheiden van doorgaand en lokaal verkeer op dit gedeelte van de R1 werd verlaten. Hoewel de plannen nog in een ontwerpfase zitten, lijken de laatst gepresenteerde ontwerpen te bevestigen dat nog steeds niet uitgegaan wordt van een Oosterweel light, maar van een tracé van maar liefst 26 rijvakken. Dit bemoeilijkt of hypothekeert de mogelijkheid tot een compact op- en afrittencomplex (de zogenaamde Hollandse knoop), en tot een volledige overkapbaarheid. Nochtans liggen langs dit gedeelte van de Ring de meest dichtbevolkte wijken van Antwerpen en Deurne, die vandaag reeds zwaar te lijden hebben onder het verkeer op de R1. In het huidige bestuursakkoord ‘Deurne Ambitieus’, wordt bovendien enkel de overkapping van de E313 bepleit maar met geen woord gerept over dit dossier.
- Welke initiatieven onderneemt het district om de ontwikkelingen in dit dossier op te volgen en (eventueel ook tijdelijke) oplossingen te bepleiten die maximaal de leefbaarheid in Deurne-Noord garanderen op vlak van onder meer luchtkwaliteit en geluidsoverlast?
- Welke initiatieven onderneemt het district om hierover te communiceren, zowel op de districtsraad als naar de betrokken inwoners uit deze buurten? Is een presentatie van de laatste stand van zaken en de knelpunten door de burgerbewegingen, de intendant, de Stad Antwerpen en de Vlaamse overheid op de raadscommissie overwogen, zoals ondernomen wordt door het district Borgerhout?