Terug
Gepubliceerd op 10/04/2019

2019_CBS_00464 - Ondernemen en stadsmarketing - Deelname Bidding. Flanders Food Week 2020 met 50 Best Restaurants en World Gastronomy Congress - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 16/01/2019 - 10:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00464 - Ondernemen en stadsmarketing - Deelname Bidding. Flanders Food Week 2020 met 50 Best Restaurants en World Gastronomy Congress - Goedkeuring 2019_CBS_00464 - Ondernemen en stadsmarketing - Deelname Bidding. Flanders Food Week 2020 met 50 Best Restaurants en World Gastronomy Congress - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het World Forum on Gastronomy Tourism is het ideale moment voor een Flanders Food Week, die in de lente van 2020 de Vlaamse eet- en tafelcultuur in de internationale schijnwerpers kan plaatsen. Concreet zal EventFlanders proberen om naast het congres, ook de World’s 50 Best Restaurants Awards naar Vlaanderen te halen. De ’50 Best’ zijn de ‘Oscars van de gastronomie’, waarbij de 50 beste restaurants ter wereld bekroond worden. EventFlanders mikt daarbovenop ook op een toonaangevend publieksevenement, met unieke gastronomische ervaringen in heel Vlaanderen.

De Flanders Food Week gaat dus uit van een 360° aanpak waarbij zowel beleidsmakers, ondernemers als het brede publiek worden bereikt. Een overkoepelend thema zal de rode draad vormen doorheen de verschillende deelevenementen van het evenement. Het is de bedoeling om met de Flanders Food Week een Vlaanderen-breed evenement te organiseren, waarbij de verschillende onderdelen verspreid over de regio plaats vinden.

De World’s 50 Best Restaurants Awards zijn wereldwijd één van de belangrijkste awards in de gastronomie. De uitreiking van de awards gaat gepaard met 11 flankerende evenementen en vormen dé ontmoetingsplek van de beste chefs en restauranthouders ter wereld. De eigenlijke award ceremony is een evenement voor een 1.000-tal internationale gasten waaronder de 50 beste chefs ter wereld en 300 journalisten. De meest recente editie van de World’s 50 Best Restaurants Awards werd opgepikt in niet minder dan 45.000 persartikels verspreid over 124 landen. The ’50 Best’ bieden dan ook een uitgelezen kans om de gaststad van dit evenement, haar lokale keuken of gastronomische toppers bij de wereldpers en publiek onder het voetlicht te plaatsen. Volgens een voorzichtige schatting zal het verblijf van de 1000 gasten en de organisatie van het event een economische impact genereren van 2.789.000 EUR.

De beslissing over de toewijzing van dit evenement gebeurt door rechtstreekse toewijzing van de rechtenhouder, William Reed Ltd, aan een gaststad. Dit gebeurt na voordracht van kandidaat-gaststeden door EventFlanders, waarna site visits worden georganiseerd.

De hostfee voor het evenement bedraagt 800.000,00 EUR exclusief btw. Aangezien de ’50 Best’ een belangrijke kapstok vormen voor de Flanders Food Week, zal de Vlaamse overheid – in geval de editie 2020 aan een Vlaamse stad wordt gegund – de helft van dit bedrag voor haar rekening nemen. Aan de kandiderende gaststad wordt gevraagd de helft van de hostfee voor zijn rekening te nemen.

Het World Forum on Gastronomy Tourism verzamelt gedurende twee dagen, 300 beleidsmakers uit alle continenten. Tijdens het forum wisselen beleidsmakers best practices uit en verwerven ze inzichten over de duurzame ontwikkeling van hun culinair aanbod. De output van het World Forum on Gastronomy Tourism wordt gedeeld met de 350.000 volgers op de sociale media van de UNWTO. Daarnaast wordt een persbericht verspreid naar de 500 perscontacten van het UNWTO. Tijdens het UNWTO congres vinden ook locatie bezoeken plaats bij lokale food ondernemers die hun projecten in de kijker kunnen zetten bij beleidsmakers uit de ganse wereld. De geschatte bestedingen van deelnemers en organisatie van het UNWTO congres wordt geraamd rond de 450.000,00 EUR.

De keuze van de locatie wordt bepaald door UNWTO, in samenspraak met de Vlaamse overheid. De volledige organisatiekost van het congres wordt geraamd op 440.000,00 EUR. De Vlaamse overheid zal hiervan 400.000,00 EUR voor haar rekening nemen. Van de gaststad wordt voor het hosten van het UNWTO congres een bijdrage van 40.000,00 EUR gevraagd.

Het totale budget, dat de Vlaamse Overheid voor de volledige Flanders Food Week vrijmaakt, werd vastgelegd op 2.800.000,00 EUR. Hier zit de hostfee, de organisatie van een aantal randevenementen, venues, catering en andere logistieke kosten inbegrepen.

De stad Antwerpen wil zich kandidaat stellen voor beide evenementen en wil daarvoor de benodigde budgetten vrijmaken. De middelen worden verspreid over twee jaren 2019 en 2020 en worden voorzien door bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.

 

Aanleiding en context

Het college keurde de organisatie van Smaakmeesters goed op 28 september 2018 (jaarnummer 8726).

De gemeenteraad keurde het budget 2019 goed op 26 november 2018 (jaarnummer 712).

Op 14 december 2018 gaf de Vlaamse regering, op voorstel van EventFlanders, haar goedkeuring om ook een food evenement op poten te zetten. Het evenement wordt opgehangen aan het World Forum on Gastronomy Tourism van UNWTO (United Nations World Tourism Organisation), die eerder aan Vlaanderen werd toegewezen en zal plaatsvinden in juni 2020.

Het bestuursakkoord 2019-2024 benadrukt de wens om de culinaire en Bourgondische aard van Antwerpen als attractiepool te promoten. De stad zet hiervoor in op evenementen als Smaakmeesters en voert hiervoor campagnes in binnen- en buitenland.

Internationale evenementen naar Antwerpen halen om de culinaire expertise en tradities te belichten draagt ertoe bij dat Antwerpen zich duidelijk kan positioneren ten opzichte van andere binnen- en buitenlandse steden. De stad zet in op het versterken van ondernemerschap en het tonen van talent (zowel op het vlak van creatie als ondernemerschap). Een strategische communicatie en marketing vervullen een cruciale rol om Antwerpen nationaal en internationaal te promoten als een innovatieve en creatieve bestemming met een onderscheidend vermogen. Dit versterkt op haar beurt de lokale economie en beeldvorming.

 

Algemene financiële opmerkingen

Het totale budget, dat de Vlaamse overheid voor de volledige Flanders Food Week vrijmaakt, werd vastgelegd op 2.800.000,00 EUR.

De stad Antwerpen wil zich kandidaat stellen voor beide evenementen en wil daarvoor de benodigde budgetten vrijmaken. De middelen worden verspreid over twee jaren 2019 en 2020 en worden voorzien door bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing als volgt:

  • 2019: 220.000,00 EUR;
  • 2020: 220.000,00 EUR, mits goedkeuring van het budget 2020 door het college, de gemeenteraad en de hogere overheid.

Over de concrete financiering dienen de nodige afspraken nog gemaakt te worden binnen de bedrijfseenheid.

Voor het bedrag van de hostfee (400.000 euro) en de bijdrage voor het hosten van het UNWTO (40.000,00 EUR) dient 21% bijkomend budget voorzien te worden.

 

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW08 - Antwerpen is voor binnen- en buitenland een toeristische aantrekkingspool wat de lokale economie en beeldvorming over de stad versterkt
1SLW0802 - Door middel van productontwikkeling en promotie van de positioneringsthema's van Antwerpen Atypisch, met onder meer het shoppingtoerisme en cruisetoerisme, kan Antwerpen zich onderscheidend positioneren ten aanzien van andere steden
1SLW080201 - Door middel van productontwikkeling en promotie van de positioneringsthema's vanuit de city marketing, kan Antwerpen zich onderscheidend positioneren ten aanzien van andere steden
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050304 - Antwerpen versterkt zijn positie als dé winkel- en horecastad van Vlaanderen bij een lokaal en bovenlokaal publiek

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de kandidaatstelling om de World’s 50 Best Restaurants Awards of het UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism in Antwerpen te hosten goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
OS/Visit Antwerpen Letter of intent ter ondertekening voorleggen aan burgemeester en algemeen directeur.
OS/Visit Antwerpen Het biddossier verder opvolgen en de verdere uitwerking coördineren.

 

 

Bijlagen

  • Brief College van burgemeester en schepenen hosting 50 Best en UNWTO Antwerpen.docx