Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Krugerbrug is een bovenlokale brug.
Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten.
Het district heeft adviesbevoegdheid op grond van artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur.
De stad Antwerpen wenst op de bestaande locatie van de Krugerbrug in Hoboken, een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de spoorlijn 52 (Puurs-Antwerpen) te realiseren. Door een nieuwe fietsbrug te realiseren, wil de stad Antwerpen de kans grijpen om de twee bovenlokale fietsroutes, namelijk de districtenroute en de fietsostrade F13 Hemiksem-Antwerpen op elkaar aan te sluiten. In de toekomst zal een nieuwe fietsbrug een hoogwaardige verbinding zijn over het spoor waarbij een nieuwe configuratie van de brug de twee fietsroutes met elkaar verbindt.
Krachtlijnen van het totale ontwerp
Brugontwerp en aanlandingen
Omgevingsaanleg
Afstemming met aangrenzende projecten Lageweg en Blue Gate
In functie van de transformatie van de site Lageweg en het lopende planningsproces zijn er twee denkpistes voor de circulatie en ontsluiting voor de site met mogelijke impact op het ontwerp van de Krugerbrug. Het ontwerpteam onderzocht dit.
Ten noordoosten van de Krugerbrug wordt het gebied van het voormalige Petroleum Zuid ontwikkeld tot een innovatief, duurzaam eco-effectief bedrijventerrein Blue Gate. Een onzekerheid tijdens het wedstrijdontwerp was de inrichting van het kruispunt Mazoutweg-Schroeilaan. De aansluiting met de nieuwe Mazoutweg (onderdeel van het project Blue Gate) is uitgevoerd. In de toekomst zal een bijkomende afslagstrook komende uit de Schroeilaan nodig zijn. Het ontwerpteam toonde aan dat het nieuwe ontwerp voor de brug een verbreding van de weg onder de brug niet hypothekeert. De aanleg van dit kruispunt zit niet vervat in het project Krugerbrug.
Raming
Op dit moment worden nog geen significante wijzigingen verwacht in de kostenraming van het wedstrijdontwerp. De voornaamste wijziging is de verbreding van de Zuidwegbrug en de onverharde schrikstroken naast het fietspad op de aanloophellingen. Daarnaast zijn er echter een aantal onzekerheden die mogelijk een impact kunnen hebben op de kostprijs. In het voorontwerp zal een aangepaste raming worden gemaakt.
Participatiemoment
Op woensdag 22 mei 2019 konden de buurtbewoners en de gebruikers van het huidige Jef van Lindenfietspad kennismaken met de ontwerpers en deelnemen aan workshops rond de invulling van de ruimtes rond de nieuwe brug. Met de resultaten gaan de ontwerpers aan de slag om, in overleg met de stad Antwerpen en het district Hoboken, de inrichting van de groene ruimtes verder uit te werken in het voorontwerp.
Vervolgtraject
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie nieuwe fiets- en voetgangersbrug Krugerbrug |
goedkeuring college |
30 maart 2018 |
2956 |
wijziging fietsroutenetwerk - Besluit uit Provinciale werkgroep |
goedkeuring college | 28 september 2018 | 8762 |
gunning overeenkomst studieopdracht bestek GAC_2017_00119 nieuwe fiets- en voetgangersbrug Krugerbrug |
goedkeuring college | 25 januari 2019 | 677 |
concept nieuwe fiets- en voetgangersbrug Krugerbrug |
goedkeuring college | 5 juli 2019 | 5706 |
Op 30 oktober 2015 keurde het college het ontwerp van een aanvullend verkeersreglement om geen zwaar verkeer (+3,5 ton) meer toe te laten op de Krugerbrug omwille van veiligheidsredenen. Omdat zware voertuigen zich niet aan het verbod hielden, is op 30 juni 2016 bij politiemaatregel de toegang voor alle verkeer, behalve fietsers en voetgangers, in voegen getreden. Vanaf juni 2016 wordt de brug als fiets- en voetgangersbrug gebruikt.
Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2956) keurde het college de projectdefinitie goed voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Krugerbrug, district Hoboken.
Op 28 september 2018 (jaarnummer 8762) keurde het college het besluit uit het verslag van de provinciale werkgroep van 22 augustus 2018 goed waarin vermeld:
Op 25 januari 2019 (jaarnummer 677) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een overeenkomst voor een studieopdracht voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Hoboken - Krugerbrug, op basis van bestek GAC_2017_00119, aan Ney & Partners Brussel.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5706) keurde het college het concept voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Krugerbrug (SWOU11634) goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het concept voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug aan de districtsraad voor advies voor.
De benodigde budgetten voor dit project worden voorzien op de doelstelling 1SMB040206A00000.
20 mei 2019
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies op voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein wordt meegenomen in de volgende fase, voorontwerp. Ze brengen geen significante wijzigingen aan het voorliggende concept.
Bij dit besluit werd een amendement ingediend door Guy Milis, Tim Joye, Hilde Smeulders en Elke Heylen:
De districtsraad Hoboken keurt eenparig dit amendement goed.
De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende geamendeerde besluit goed.
De districtsraad adviseert het concept (20 mei 2019) voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Krugerbrug, districten Antwerpen en Hoboken gunstig.
De districtsraad vraagt de ontwerpers in de mate van het mogelijke een natuurstrook te integreren in het ontwerp. De nieuwe Krugerbrug is een unieke gelegenheid om een natuurverbinding te maken voor planten en kleine dieren.
De districtsraad vraagt om bij verder ontwerp maximaal aan te geven waar er spelgelegenheden kunnen worden voorzien en tevens op zoek te gaan naar de meest geschikte locatie voor de hondenloopzone in het project.