Terug
Gepubliceerd op 17/04/2019

2019_DCME_00099 - District Merksem. Westkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 04/04/2019 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Wendy Simons, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00099 - District Merksem. Westkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCME_00099 - District Merksem. Westkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • op de twee hoeken van het kruispunt met de Olieslagerijstraat wordt een verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 1).
    Er wordt voor deze markeringen geopteerd om de verkeersveiligheid van het kruispunt te verbeteren. Er zijn meerdere meldingen binnengekomen dat geparkeerde voertuigen worden beschadigd omwille van vrachtverkeer dat moeilijkheden heeft om de bocht te nemen. Dit is deels te wijten aan de scherpe bochtstralen van het kruispunt, maar ook omdat voertuigen te dicht tegen de rand van het kruispunt parkeren. Door deze markeringen worden de bochten beter gedefinieerd en kunnen voertuigen niet meer te dicht tegen het kruispunt parkeren;
  • het artikel over de haakse parkeervakken in het doodlopend gedeelte ter hoogte van de Sint-Bartholomeusstraat, die uitsluitend gebruikt worden voor het parkeren van personenauto's, aut's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen, wordt uit het verkeersreglement gehaald. Deze parkeerplaatsen werden opgenomen in het zonereglement van de Zone 'Bredabaan';
  • het artikel over de denkbeeldige rand van de rijbaan is niet meer van toepassing en wordt ook uit het verkeersreglement gehaald.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Westkaai in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 23 juni 2008 (jaarnummer 1384);
  • maakt deel uit van het gebied parkeren met beperkte parkeertijden, gekend als “Zone Bredabaan”, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 april 2012 (jaarnummer 426).

In samenspraak met het district Merksem wordt op de twee hoeken van het kruispunt met de Olieslagerijstraat een verdrijvingsvlak aangebracht.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 20 maart 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Westkaai in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juni 2008 (jaarnummer 1384).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen