Terug
Gepubliceerd op 18/04/2019

2019_DCME_00062 - District Merksem. Laaglandlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 18/04/2019 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00062 - District Merksem. Laaglandlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCME_00062 - District Merksem. Laaglandlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Aanleiding en context

De Laaglandlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 juli 2017 (jaarnummer 6249);
  • is deels gelegen in de goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Fort van Merksem", "Omgeving Jan Palfijn" en "Merksem Heide".

In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om ter hoogte van de Volkstuinlei een oversteekplaats voor voetgangers aan te brengen. Dit voor een periode van zes maanden.

Argumentatie

Op 13 juli 2018 (jaarnummer 6609) besliste het college om van het gedeelte van de Laaglandlaan, gelegen tussen de Korte Bremstraat en Michiel De Swaenstraat, geen zone 30 te maken. Hierdoor is er een noodzaak om voetgangers meer veiligheid te garanderen door veilige oversteeklocaties te voorzien. Door het aanbrengen van een oversteek op een verhoogde inrichting worden voetgangers geleid naar een veilige oversteeklocatie. Dit zorgt ervoor dat ze niet gewoon op een willekeurige locatie de straat oversteken. Autobestuurders verwachten ook meer oversteekbewegingen op een verhoogd kruispunt en vertragen hun snelheid bij het benaderen van de verhoogde inrichting. Komende vanaf de Eduard Waghemansbrug waar een snelheidslimiet van 70 km/u gehanteerd wordt, is dit snelheidseffect wenselijk.

Buurtbewoners hebben reeds aangegeven dat sinds de start van het schooljaar de noodzaak nog groter is geworden om hier een oversteek te voorzien. 

Deze veilige oversteek zou ook frequent gebruikt worden door de bewoners van de 'Vogeltjeswijk' om de bushalte richting Merksem centrum te bereiken.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 22 februari 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Laaglandlaan in afwachting van verdere gesprekken over de mogelijke snelheidsbeperking in deze zone.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190305_plan_zebra_proef.pdf