Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 1SHO010201A00000.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Karel du Boislaan is een lokale straat.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Hoboken | 29 augustus 2017 | 196 |
Projectdefinitie en concept mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 8 september 2017 | 7864 |
Inspraak | Overlegmoment bewoners | 5 oktober 2017 | |
Adviezen
|
Jeugdraad |
6 november 2017 |
|
Voorontwerp |
Goedkeuring districtscollege Hoboken |
9 januari 2018 |
320 |
Het districtscollege van Hoboken keurde op 9 januari 2018 (jaarnummer 320) het voorontwerp voor de Karel du Boislaan in het district Hoboken goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt een aangepast voorontwerp rekeninghoudend met de voorwaarden ter goedkeurig voor.
Deze voorwaarden hadden zo’n fundamentele wijziging van het oorspronkelijke ontwerp als gevolg dat er werd gekozen om een nieuw voorontwerp te maken.
Er werden ten opzichte van het eerste voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
De afmetingen in het rijwegprofiel werden aangepast. Het principe van een strook groen bestaande uit gras tussen de inritten en grasdals voor de inritten werd uit het ontwerp gehaald. Er werd geopteerd om het voetpad aan de zijde van de huizen 2,00m breed te maken en het overige groen aan de zijde van het voetbalveld in te richten. Zo wordt gecreërd aan de kant van het voetbalveld een ruime groenstrook met een breedte van 3,30m en een porfierpaadje van 85cm. De parkeerstroken aan beide zijden blijven behouden alsook een rijwegbreedte van 4,80m.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 83 plaatsen in de bestaande toestand naar 82 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de verkeersveiligheid en het voorzien van verkeersplateaus.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
In de Karel du Boislaan wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.
8 oktober 2018
- onderzocht wordt of in de groene strook speelaanleidingen kunnen voorzien worden; dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden;
- onderzocht wordt of een groene parkeerstrook aan de zijde van het voetbalveld haalbaar is; dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden;
- het parkeren ter hoogte van de plateau’s infrastructureel kan vermeden worden; dit zal in een volgende fase verder onderzocht worden;
- in de bocht van de Karel du Boislaan en de Harold Rosherstraat de rijbaan van bochtverbreding voorzien wordt; er zal in de volgende fase een bochtverbreding ingetekend worden;
- dat de overgang naar de spoorweg in functie van grens der werken aangepast wordt; de grens der werken werd reeds aangepast op het plan zodat de overgang van de spoorweg duidelijk mee binnen het projectgebied zit;
- onderzocht wordt of de halfverharding uitstapstrook doorgetrokken kan worden tot tegen de plateau’s; dit werd reeds ingetekend op het plan.
Het districtscollege keurt het aangepast voorontwerp van (1 januari 2019) goed voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan op voorwaarde dat er een fietsstraat wordt ingericht, er grasdals op de parkeerstroken worden voorzien, er twee plateaus worden verwijderd ter hoogte van de trage wegen maar met behoud van de voetpaduitstulping, de aansluiting met de overweg optimaal wordt ingetekend voor fietsers en voetgangers en de gebruikte materialen maximaal worden afgestemd met het project van de Harold Rosherstraat.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Ontwerp en Uitvoering |
opmaken definitief ontwerp |
Stadsontwikkeling/Mobiliteit | opmaken draft signalisatieplan |
bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |