Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 1SHO010201A00000.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Harold Rosherstraat is een lokale straat.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Hoboken | 12 december 2017 | 311 |
Projectdefinitie en concept mobiliteitsvoorwaarden |
Goedkeuring college |
2 februari 2018 | 744 |
Adviezen |
Coördinatievergadering openbaar domein |
5 november 2018 |
Het districtscollege van Hoboken keurde op 12 december 2017 (jaarnummer 311) de projectdefinitie en concept voor de Harold Rosherstraat goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:
De materialisering van het voetpad en de parkeerstrook werd aangepast. Het voetpad wordt omwille van de problematiek met de bestaande boomwortels - naar analogie met het eerste deel van de straat - aangelegd in porfier en afgeboord met staalband. De parkeerstrook voor het geclusterd langsparkeren wordt verhoogd uitgevoerd in maximaal waterdoorlatende betongrasdallen.
De twee verkeersremmers blijven behouden, maar deze aan de nieuwe toegang van de scouts wordt een klein stuk opgeschoven. Dit werd afgestemd met de toekomstige bouwplannen van de scouts. De 3D spelaanleidingen die voorgesteld werden aan die toegang worden opgenomen door de scouts zelf op hun eigen terrein.
De verlichting ter hoogte van de plateaus wordt naar de overkant van de rijweg gebracht.
Ter hoogte van de fiets- en voetgangerstunnel wordt een veilige en comfortabele aansluiting voorzien. Deze wordt uitgevoerd in dezelfde grijze bitumineuze verharding zoals de padenstructuur in Groen Zuid.
De bestaande riolering zal gebruikt worden als regenwaterafvoer en er wordt een bijkomende nieuwe riolering aangelegd als droogweerafvoer.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 42 plaatsen in de bestaande toestand naar 28 plaatsen in de nieuwe toestand. In de huidige situatie is er een overaanbod aan parkeerplaatsen. De nieuwe parkeerbalans is het resultaat van een verbetering van de verkeersveiligheid en het vergroenen van de straat.
Bomenbalans
Het voorontwerp heeft geen invloed op de bomenbalans.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Harold Rosherstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Op 17 december 2018
De seniorenraad geeft gunstig advies, maar wijst op het belang van een fietssuggestiestrook.
5 november 2018
Het districtscollege keurt het voorontwerp van 5 november 2018 goed voor de wegeniswerken in de Harold Rosherstraat op voorwaarde dat de aansluiting met de fietstunnel optimaal wordt ingetekend voor fietsers en voetgangers, de gebruikte materialen maximaal worden afgestemd met het project van de Karel Duboislaan en de mogelijkheid wordt onderzocht om de nutskast te verplaatsen.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Ontwerp en Uitvoering |
opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie |
Stadsontwikkeling/Mobiliteit | opmaken draft signalisatieplan |
bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |