Terug
Gepubliceerd op 11/12/2019

2019_DCHO_00308 - District Hoboken. Fietsostrade F13, verbinding tussen Jef van Linden fietspad en Jozef Leemanslaan. Oversteek aan Kapelstraat en Fodderiestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 10/12/2019 - 19:00 Zaal Jean Kramp
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Carine Leys, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Tom De Boeck, districtsschepen

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2019_DCHO_00308 - District Hoboken. Fietsostrade F13, verbinding tussen Jef van Linden fietspad en Jozef Leemanslaan. Oversteek aan Kapelstraat en Fodderiestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCHO_00308 - District Hoboken. Fietsostrade F13, verbinding tussen Jef van Linden fietspad en Jozef Leemanslaan. Oversteek aan Kapelstraat en Fodderiestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Fietsers die de fietsostrade volgen, hebben voorrang aan het kruispunt met de Kapelstraat en aan het kruispunt met de Fodderiestraat. Fietspadmarkering wordt aangebracht op het kruispunt, haaientanden en voorrangsborden worden geplaatst voor het kruisend verkeer. De proefopstelling zal geëvalueerd worden na zes maanden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

In 2020 wordt het fietspad tussen de fietstunnel aan de Fodderiestraat tot en met de spoorovergang aan de Kapelstraat verbeterd. Dit fietspad is onderdeel van de fietsostrade Antwerpen-Boom. De fietsostrade loopt parallel aan het spoor, waarbij er twee spoorwegovergangen de route kruisen, namelijk de overgang aan de Kapelstraat en de overgang aan de Fodderiestraat.

In samenspraak met het district Hoboken wordt voorgesteld om fietsers die het fietspad volgen, ter hoogte van beide spoorwegovergangen voorrang te verlenen. Met deze maatregel worden de richtlijnen van het fietsbeleidsplan Antwerpen gevolgd, dit beleidsplan vermeldt dat doorstroming en veiligheid de hoogste prioriteit hebben bij een doorgaande fietsroute.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 3 december 2019 Gunstig onder voorwaarden

Gelieve ons in kennis te stellen van de aanvang en ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefperiode.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SHO03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SHO0302 - Hoboken is een mobiel en verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SHO030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling aan de fietsoversteek in de Kapelstraat en de Fodderiestraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20191118_plan1.pdf
  • 20191118_plan2.pdf
  • 20191118_plan1M.pdf
  • 20191118_plan2M.pdf