Terug

2019_DCHO_00045 - District Hoboken. Steynstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 26/02/2019 - 19:00 Zaal Jean Kramp
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2019_DCHO_00045 - District Hoboken. Steynstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCHO_00045 - District Hoboken. Steynstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • de straat heeft een manoeuvreerbreedte van 9,00 meter. Om goed in en uit te kunnen rijden met vrachtwagens is een minimale inritbreedte nodig van 4,50 meter; 
  • beide inritten van huisnummer 140 komen in aanmerking voor markeringen aan de inritten, aangezien die minder dan 4,50 meter breed zijn;
  • het parkeren gebeurt haaks op de rijbaan.

Aanbevelingen van GAPA en de afdeling mobiliteit:

  • aangezien er ter hoogte van huisnummer 140 meerdere malen per dag in- en uitgereden wordt met vrachtwagens en bestelwagens, en aangezien beide inritten smaller zijn dan 4,50 meter, worden uitzonderlijk verdrijvingsvlakken aan beide inritten aangebracht (drie verdrijvingsvlakken in totaal). 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Steynstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 18 april 1969;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Hoboken-Noord";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving.

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Op 8 mei 2018 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een vzw om markeringen aan te brengen aan de inritten gelegen in de Steynstraat ter hoogte van huisnummer 140. In het gebouw van de vzw is een residentiële opvang voor minderjarigen, een grootkeuken en de technische dienst aanwezig. Er wordt dagelijks verschillende keren in en uit gereden met vrachtwagens, bestelwagens en personenwagens.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SHO03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SHO0302 - Hoboken is een mobiel en verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SHO030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Steynstraat voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken aan beide inritten ter hoogte van huisnummer 140.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • GR19690418.pdf
  • Roma_Steynstraat.pdf