Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtcolleges goedgekeurd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor organisatie en ondersteuning van lokale evenementen en feestelijkheden.
In het Merksemse bestuursakkoord 2019-2024 (jaarnummer 10) staat vermeldt dat het bestuur groot belang hecht aan het opwaarderen van belangrijke gemeenschapsvormende evenementen. Er wordt ondersteuning gegeven aan initiatieven van verenigingen en (bewoners)groepen zoals straatfeesten, wijkfeesten, winterdrinks en kermissen. Het zijn deze initiatieven die het contact, de verstandhouding en verbroedering tussen bewoners bevorderen en bijdragen tot de sociale cohesie van het district.
Op 14 maart 2019 vroeg het Cluysekermiscomité om financiële steun voor het inrichten van de Cluysekermis 2019. Deze subsidie zal gebruikt worden als vergoeding voor de optredens van muziek- en zangverenigingen.
Wet op de toelagen
Jaarlijks wordt in het district Merksem de Cluysekermis georganiseerd aan de Lambrechtshoekenlaan, Kerkhofblommestraat, Laarsebaan en Pastoor Campensstraat. Alle binnenactiviteiten gaan door in “De Cluyse”.
Het college heeft met besluit van 3 april 1996 de Cluysekermis als officiële kermis erkend. Daarbij werd ook beslist om kosteloze medewerking te verlenen aan de jaarlijkse Cluysekermis.
De Cluysekermis zal doorgaan van op 28 en 29 september 2019.
De districtsraad Merksem keurde op 22 november 2018 (jaarnummer 73) het budget 2019 goed. Daarmee werd een nominatieve subsidie voor het inrichten van De Cluysekermis vastgesteld op 2.500,00 EUR.
Er wordt een bestelbon aangemaakt voor een bedrag van 2.500,00 EUR op functiegebied 1SME020102A00000.
Een volledige financiële afrekening van het evenement, inclusief de bewijsstukken van de uitgaven gelinkt aan de subsidie van het district, dient binnen twee maanden na de activiteit te worden ingediend.
Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege keurt de toekenning en de uitbetaling goed van de toelage van 2.500,00 EUR aan het Cluysekermiscomité voor het inrichten van de Cluysekermis die zal doorgaan op 28 en 29 september 2019.
Het districtscollege beslist dat de vereniging binnen de twee maanden na de manifestatie een volledige financiële afrekening van het evenement inclusief bewijsstukken moet bezorgen waarbij zowel de inkomsten als de uitgaven van het evenement vermeld worden. De toelage wordt pas uitbetaald na controle van deze bewijzen.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Toelage 2019 Cluysekermis, Wijngaardberg 61, ondernemingsnummer |
2.500,00 EUR |
budgetplaats: 5074500000 |
4505098199 |