Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Buurtparking Borrewaterstraat

districtsraad Merksem
do 27/06/2019 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Wim Jochems, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Buurtparking Borrewaterstraat 2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Buurtparking Borrewaterstraat

Motivering

Indiener(s)

Philippe Elst

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

do 27/06/2019 - 01:18

Toelichting

Op de hoek Borrewaterstraat / Eugeen Meeusstraat komt er een eerste buurtparking In ons district.

Gezien er flink betaald moet worden om een plaatsje gaat het meer om een betaalparking.

In het slechtste geval levert het 36.669 € op in het beste geval 47.869 € op jaarbasis.

Als district kunnen we tot heden geen inkomsten vergaren. Vermoedelijk gaat het hier om een privé initiatief.

1. Wie heeft dit initiatief op gang getrokken?

2. Is dit een privé aangelegenheid, en moet het district privé / commerciële  initiatieven steunen? 

3. Wat is het aandeel van het district in de buurtparking?

4. Waarom moet er stevig betaald worden op een buurtparking?

5. Waarom is een buurtparking een exclusiviteit en niet toegankelijk voor iedereen ?

6. Aan wie komen de inkomsten tegemoet? 

7. Hoe heeft men zicht dat de parkeerplaatsen enkel aan bewoners uit de buurt worden verhuurd ?

7. Staan er nog buurtparkings in het vooruitzicht?

Bespreking

Antwoord

Dank voor uw vraag. Ik overloop even met u uw vragen:

1.Wie heeft dit initiatief op gang getrokken?

Buurtparkeren is een initiatief waarmee stad Antwerpen de parkeerdruk op straat wil verminderen. Bewoners kunnen op een buurtparking hun auto kwijt, zodat er meer ruimte is op straat. Merksem had tot nu toe geen buurtparking.  Gezien de hoge parkeerdruk in de regio van ‘t Dokske en de bijkomende druk omwille van de vele werken in die buurt, heeft het district actief gezocht naar mogelijke terreinen. Toen dit perceel op de markt kwam, heeft het district dan ook onmiddellijk contact opgenomen met de eigenaar. De verdere concrete besprekingen zijn door de stad gevoerd, maar het weze duidelijk dat het district de initiatiefnemer is.

2. Is dit een privé aangelegenheid, en moet het district privé / commerciële  initiatieven steunen?

Het terrein is privé. Het wordt door bemiddeling van de Stad verhuurd als buurtparking.

3. Wat is het aandeel van het district in de buurtparking?

Het district heeft geen aandeel in buurtparkeren.

4. Waarom moet er stevig betaald worden op een buurtparking?

De tarieven buurtparkeren zijn voor de hele stad dezelfde:

Voltijds: 72,53 EUR per maand (52,53 EUR mits inleveren bewonerskaart)

Deeltijds: 39,05 EUR per maand (19,05 EUR mits inleveren bewonerskaart)

5. Waarom is een buurtparking een exclusiviteit en niet toegankelijk voor iedereen ?

Vaak zijn buurtparkings afgesloten terreinen die toegangsmiddelen vereisen zoals bijvoorbeeld een badge. Denk aan de parking van een kantoorgebouw na de uren.

6. Aan wie komen de inkomsten tegemoet?

De Stad Antwerpen sluit voor buurtparkeren een overeenkomst met de eigenaar van het pand/terrein dat voor buurtparkeren ter beschikking wordt gesteld. Bij het verhuren van voltijdse parkeerplaatsen worden de inkomsten grotendeels doorgestort naar de eigenaar. Bij het verhuren van deeltijdse (= nacht + weekend) parkeerplaatsen worden de inkomsten volledig doorgestort naar de eigenaar. Per verhuurde parkeerplaats factureert de eigenaar de Stad  €55,82. Een huurder betaalt per maand €72,53 ( voltijds) of €52,53  (deeltijds)

7. Hoe heeft men zicht dat de parkeerplaatsen enkel aan bewoners uit de buurt worden verhuurd ?

Op basis van de huurcontracten, die de stad beheert, kan er wel een analyse gemaakt worden aan wie men juist verhuurt en hoeveel buurtbewoners er gebruik van maken. De stad kan ook verhuren aan niet-inwoners, zij betalen dan 93,9 EUR per maand.

8.  Staan er nog buurtparkings in het vooruitzicht?

Dit is de eerste buurtparking in het district Merksem. Voorlopig is er nog niets concreet.

Raadslid Philippe Elst: ik vind dat het tarief voor die buurt toch vrij hoog is, misschien moet dat toch eens bekeken worden, het idee achter de buurtparkings is zeker te aanvaarden.

ma 12/08/2019 - 11:47