Terug
Gepubliceerd op 17/04/2019

2019_DCME_00079 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 21/03/2019 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00079 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCME_00079 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen heeft deze aanvraag onderzocht en stelt voor om een laad-en loszone in te richten, langs de even zijde in de Sint-Bartholomeusstraat, tussen huisnummer 30 en 34, van maandag tot en met zondag, tussen 7.00 en 11.00 uur.
Na de proefperiode wordt de maatregel geëvalueerd in functie van de impact op de omgeving.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 november 2016 (jaarnummer 9693);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 33, "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het gebied parkeren met beperkte parkeertijden, gekend als “Zone Bredabaan”, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 april 2012 (jaarnummer 426);
  • maakt deel uit van de proefopstelling waarbij een parkeervak voorbehouden wordt voor elektrische wagens, goedgekeurd door het college op 2 maart 2018 (jaarnummer 1940).

Einde maart 2019 opent LIDL een nieuw filiaal aan de Borrewaterstraat te Merksem.
Op 5 maart 2019 werd een aanvraag ingediend om ter hoogte van de magazijnpoort, in de Sint-Bartholomeusstraat tussen huisnummer 30 en 34, een laad- en loszone in te richten. De uitbater heeft geen andere mogelijkheid om de winkel te bevoorraden. In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om een laad- en loszone, van maandag tot en met zondag, van 7.00 tot 11.00 uur in te richten. Dit voor een periode van zes maanden. 

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 13 maart 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem mits aanpassing dat het parkeerverbod telt van maandag tot zaterdag van 7.00 tot 11.00 uur.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190308_Laad_loszone.pdf