Terug
Gepubliceerd op 17/04/2019

2019_DCME_00065 - District Merksem - Bestelbons goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2019 - Kennisneming

districtscollege Merksem
do 21/03/2019 - 09:30 collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00065 - District Merksem - Bestelbons goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2019 - Kennisneming 2019_DCME_00065 - District Merksem - Bestelbons goedgekeurd onder budgethouderschap. Periode februari 2019 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.

Argumentatie

Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.

Juridische grond

Volgens artikel 271, §1 van het Gemeentedecreet komt het budgethouderschap toe aan het college van burgemeester en schepenen, behoudens de uitzonderingen die bepaald zijn door of krachtens het Gemeentedecreet. Het college is dus de hoofdbudgethouder.

Het artikel 271(§2, §3, §4) van het Gemeentedecreet bevat vervolgens een aantal mogelijkheden waaronder het college het budgethouderschap kan delegeren. Zo kan het college voor aangelegenheden van dagelijks bestuur het budgethouderschap toekennen aan de secretaris, die verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan.

In de zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.

 

Aanleiding en context

Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd

Besluit

Het districtscollege Merksem neemt kennis van het volgende besluit.

Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bestelbons, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode februari 2019.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Goedgekeurde_bestelbons_budgethouderschap022019.pdf