Decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur:
Artikel 279:
§1. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en medeondertekend door de algemeen directeur. (...)
§2. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. (...)
§5. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1, eerste lid, en paragraaf 3 wordt de briefwisseling van de gemeente ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
Artikel 280:
De burgemeester kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan één of meer leden van het college van burgemeester en schepenen, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen, vermeld in artikel 277. Hij doen dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
De schepen aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
Artikel 281:
De voorzitter van de gemeenteraad kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan één of meerdere leden van de gemeenteraad, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
Het gemeenteraadslid aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
Artikel 132:
Artikel 276 tot en met 290 zijn van toepassing op de akten, reglementen en verordeningen van het district, (...) met dien verstande dat "gemeente" wordt gelezen als "district", "het gemeentehuis" wordt gelezen als "het districtshuis", "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege", "de schepen" wordt gelezen als "districtsschepen", "de burgemeester" wordt gelezen als "de districtsburgemeester" en "de algemeen directeur" wordt gelezen als "de districtssecretaris".
Op de installatievergadering van 8 januari 2019 werd de heer Luc Bungeneers aangesteld als voorzitter van de districtsraad.
Op 8 januari 2019 werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtsakte.
Tijdens het districtscollege van 10 januari 2019 werd de heer Luc Bungeneers aangesteld als districtsburgemeester en werd een interne taakverdeling afgesproken.
De districtsburgemeester en de voorzitter van de districtsraad kunnen hun bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan de leden van het districtscollege. Dit maakt het mogelijk dat bepaalde documenten van het districtscollege en de districtsraad de handtekening dragen van de districtsschepen die volgens de interne taakverdeling bevoegd is voor dat document. Het is aan de districtsburgemeester en aan de voorzitter van de districtsraad om deze beslissing te nemen.
De districtsraad Merksem neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad neemt kennis van de machtiging verleend door Luc Bungeneers, in zijn hoedanigheid van districtsburgemeester en van voorzitter van de districtsraad, aan de leden van het districtscollege tot ondertekening. Dit maakt het mogelijk dat bepaalde documenten van het districtscollege en de districtsraad de handtekening dragen van de districtsschepen die volgens de interne taakverdeling bevoegd is voor dat document.