Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 9 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale markten en foren, onder andere het oprichten van een lokale marktcommissie.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 9 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale markten en foren, onder andere het regelen van de praktische werking van een lokale marktcommissie.
De lokale openbare markten hebben in Hoboken een belangrijke economische en sociale betekenis. Het districtsbestuur wenst deze markten op hun volle waarde te erkennen en ook in de (nabije) toekomst alle ontwikkelingskansen te bieden.
Een marktcommissie, waarin het bestuur, de markthandelaren en de betrokken diensten vertegenwoordigd zijn, biedt de kans om in overleg zowel de kansen en problemen van de huidige markt aan te pakken als belangrijke lijnen voor de toekomst uit te tekenen.
Een marktcommissie wordt opgericht voor het grondgebied van het district, en haar bevoegdheid betreftt alle markten op het grondgebied van het district. De marktcommissie adviseert in eerste instantie het districtscollege in zijn uitvoerende bevoegdheden inzake lokale markten en foren.
De marktcommissie Hoboken is als volgt samengesteld:
Voorzitter:
Vertegenwoordigers van de markthandelaren:
Vertegenwoordigers van de uitvoerende diensten:
De schepen bevoegd voor de lokale openbare markten kan de vergaderingen bijwonen.
De marktcommissie Hoboken komt minimaal éénmaal per jaar samen, en daarnaast telkens wanneer dit nodig is.
De marktcommissie Hoboken adviseert het lokale bestuur. Er wordt gestreefd naar een consensusadvies. Is er geen consensus, dan worden de adviezen van de verschillende vertegenwoordigers overgemaakt aan het lokale bestuur.
Op het grondgebied van Hoboken gaan op dit ogenblik twee wekelijkse openbare markten door op zaterdag en maandag. De regelgeving voorziet dat een lokaal bestuur op haar grondgebied een marktcommissie kan oprichten, die fungeert als overleg tussen het lokale bestuur, de markthandelaars en de betrokken diensten. Het districtsbestuur van Hoboken kiest er in het algemeen voor om beleid te voeren in overleg met de betrokkenen.
De districtsraad beslist de marktcommissie Hoboken op te richten, met de bevoegdheden en werkwijze zoals onder argumentatie opgenomen. De samenstelling van de marktcommissie is als volgt:
Voorzitter:
Vertegenwoordigers van de markthandelaren:
Vertegenwoordigers van de uitvoerende diensten:
De schepen bevoegd voor de lokale openbare markten kan de vergaderingen bijwonen.
De districtsraad geeft opdracht aan de districtssecretaris alle noodzakelijke werkzaamheden te verrichten voor een goede werking van de marktcommissie Hoboken.