Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_DCBO_00142 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 11/06/2019 - 12:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Luc Moerkerke, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2019_DCBO_00142 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCBO_00142 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • de straat heeft een manoeuvreerbreedte van 5,20 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 2,80 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straat komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 2,80 meter breed zijn.

Aanbevelingen van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen:

  • aangezien het om een tweerichtingsstraat gaat en de manoeuvreerruimte 5,20 meter bedraagt, is het wenselijk om parkeervakken aan te brengen over de hele lengte van het straatsegment.

Als proefopstelling worden er parkeervakken aangebracht langsheen de lengte van het straatsegment in de Lodewijk van Berckenlaan tussen het kruispunt met de Saffierstraat en het kruispunt met de Edelgesteentenstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Lodewijk van Berckenlaan in de districten Berchem en Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 maart 2019 (jaarnummer 2374);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Groenenhoek-Zuid" en "Omgeving Bikschotelaan";
  • maakt deel uit van de "Wijk Diksmuidelaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • is opgenomen in een proefopstelling "invoeren dwarsparkeren" die goedgekeurd werd door het college op 3 augustus 2018 (jaarnummer 7190).

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Op 17 mei 2019 (jaarnummer 4223) keurde het college de proefopstelling goed voor het aanbrengen van parkeervakken in het straatsegment van de Lodewijk van Berckenlaan tussen het kruispunt met de Dianalaan en het kruispunt met de Apollostraat.

Op 6 februari 2019 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lodewijk van Berckenlaan om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lodewijk van Berckenlaan voor het aanbrengen van parkeervakken langsheen de lengte van  het straatsegment tussen het kruispunt met de Saffierstraat en het kruispunt met de Edelgesteentenstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RoMa_lodewijkvanberckenlaan1.pdf
  • RoMa_lodewijkvanberckenlaan2.pdf