Terug
Gepubliceerd op 20/03/2019

2019_DCHO_00034 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstrraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
ma 18/03/2019 - 20:00 Zaal Jean Kramp
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Tom De Boeck, districtsschepen

Secretaris

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2019_DCHO_00034 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstrraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCHO_00034 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstrraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Aanleiding en context

De Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 november 2016 (jaarnummer 9694);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In het kader van de nieuwe verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC) wordt voor elk lichtengeregeld kruispunt binnen de stad Antwerpen een nieuwe lichtenregeling opgemaakt, voor een periode van zes maanden. Het uitgangspunt hierbij is steeds een maximaal conflictvrije regeling.

Argumentatie

De afdeling Mobiliteit en het studiebureau Arcadis kwamen tijdens een werkgroep voor de nieuwe verkeerscentrale samen tot de conclusie dat er een veiligere lichtenregeling kan bereikt worden met volgende ingrepen:

  • vanwege de beperkte ruimte kunnen ter hoogte van het kruispunt Kielsbroek geen drie voorsorteringsrijstroken worden gerealiseerd om deze regeling conflictvrij te maken. Om toch een conflictvrije regeling te realiseren, wordt de linkse afslaande beweging (u-turn) die zeer weinig voorkomt, gesupprimeerd en enkel een rechtdoor en rechtsaf rijstrook voorzien. De links afslaande beweging kan verderop worden gemaakt; 
  • vanwege de huidige positie van de haltehaven dient de bus in de nieuwe situatie een volledige rijstrook te overbruggen. Hierdoor en vanwege het snelheidsregime van deze weg, verdwijnt de bushaven en stopt de bus op de rijbaan. Hiervoor worden de letters 'BUS' net voor de rechtse voorsorteringsrijstrook ingetekend;
  • om te voorkomen dat men via de rechtse voorsorteringsrijstrook toch rechtdoor rijdt, wordt er een verdrijvingsvlak voorzien ter hoogte van de inrit van het tankstation;
  • om voor de bestuurders die rechtdoor rijden duidelijk te maken dat ze ter hoogte van de verkeerslichten van rijstrook dienen te wisselen, wordt er net voor de linkse voorsorteringsrijstrook een verdrijvingsvlak ingetekend. De linkse afslagrijstrook wordt verlengd omdat deze vaak de recht doorgaande stroom blokkeert met wachtrijlengtes tot op het kruispuntvlak Kielsbroek – Emiel Vloorsstraat.

De parkeerbalans neemt toe met zeven parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 februari 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SHO03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SHO0302 - Hoboken is een mobiel en verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SHO030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Emiel Vloorsstraat, mits de bus niet op de rijweg halteert en op voorwaarde dat bij negatieve evaluatie de proefopstelling onmiddellijk verwijderd wordt.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190125_BT_NT.pdf