Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
Het district wenst de twee autotunnels te laten benoemen door de gemeenteraad voor duidelijkheid en veiligheid.
Omwille van de nabijheid van het Operagebouw en omwille van het bovenliggende Operaplein is het toepasselijk om volgende namen te gebruiken voor de onderliggende autotunnels:
Zo kan de Noord-Zuid tunnel benoemd wordt naar Jeanne Brabants en de Zuid-Noord tunnel naar Jos Brabants.
orgaan | datum | |
aanvraag straatnaamgeving | 4 maart 2019 | |
voorstel vanuit het district | districtsraad | 16 september 2019 |
voorlopige goedkeuring | gemeenteraad | 21 oktober 2019 |
openbaar onderzoek | november 2019 | |
definitieve goedkeuring | college | 13 december 2019 |
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen.
Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Op 15 december 2000 keurde de Vlaamse regering het Masterplan Mobiliteit Antwerpen goed, waaronder het project Leien fase 2.
Met de aanleg van de Noorderlijn, ook bekend onder de technische naam Brabo 2, wordt het noorden van Antwerpen in verschillende fasen bereikbaar met de tram. Deze tramwerken worden ook aangegrepen om een aantal belangrijke verkeersassen voor alle andere weggebruikers (voetgangers, fietsers en automobilisten) op een leesbare en veilige manier aan te leggen. Zo worden de Noorderleien heraangelegd en krijgen ze opnieuw een groots plein vlak voor de Vlaamse Opera dat een waardig onthaalpunt wordt voor de vele bezoekers van de stad. Onder dit plein lopen twee autotunnels in beide richtingen van Noord naar Zuid.
In de zitting van 19 december 2009 (jaarnummer 18951) keurde het college de principes goed van het concept mobiliteit voor het plein voor de Vlaamse Opera en omgeving.
Op 24 september 2010 keurde de Vlaamse regering het Masterplan 2020 goed.
In de zitting van 27 september 2013 (jaarnummer 9693) keurde het college het referentieontwerp goed voor Masterplan 2020, Brabo 2.
De districtsraad adviseert om de autotunnels te benoemen naar de twee zussen Brabants: