Terug
Gepubliceerd op 17/09/2019

2019_AM_00111 - Amendement van raadslid Jan Braeckmans: RUP Pelikaanstraat

districtsraad Antwerpen
ma 16/09/2019 - 20:00 Districtshuis Antwerpen | Raadzaal
Afgevoerd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Veroniek Dewinter, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris; Bart Steyaert, raadslid NV-A

Afwezig

Christophe Wuyts, districtsraadslid; Isabelle Zanzer, districtsraadslid

Verontschuldigd

Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2019_AM_00111 - Amendement van raadslid Jan Braeckmans: RUP Pelikaanstraat 2019_AM_00111 - Amendement van raadslid Jan Braeckmans: RUP Pelikaanstraat

Motivering

Koppeling aan agendapunt

Indiener(s)

Jan Braeckmans

Gericht aan

Marita Wuyts

Tijdstip van indienen

ma 16/09/2019 - 19:21

Toelichting

De districtsraad neemt kennis van het plan-MER en het Voorontwerp-RUP ‘Pelikaanstraat’. District Antwerpen - Plan-MER.

De districtsraad onderschrijft het initiatief om de broodnodige opwaardering van deze wijk kansen én ruimte te geven.

De districtsraad stelt in het plan-MER eensgezind vast dat in elk scenario de effecten van de luchtkwaliteit (overschrijding van gezondheidskundige advieswaarden NO2 en PM2,5) als aanzienlijk negatief te beoordelen zijn, voornamelijk in de Lange Kievitstraat, Mercatorstraat, Lange Herentalsestraat, N184, Mercatorstraat en Charlottalei.

De districtsraad is van oordeel dat de verbetering van de luchtkwaliteit een van de belangrijkste transversale beleidsdoelstellingen is voor elk bestuursniveau actief in district Antwerpen.

De districtsraad is van oordeel dat voorliggend plan in gaat tegen de geest van het op 20 juli 2018 door de Vlaamse Regering principieel goedgekeurde Luchtbeleidsplan 2030. Dit plan voorziet een afname van het aantal autokilometers van 58,6 miljard in 2015 tot 51,6 miljard in 2030.

De districtsraad is van oordeel dat de locatie van dit plan, op een boogscheut van het centraal station, een maximale multimodale ontsluiting mogelijk maakt.

De districtsraad is van oordeel dat hoogbouw in de stad moet kunnen. Maar enkel als dit resulteert in meer vrije gelijkgrondse hoog kwalitatieve openbare ruimte.

De districtsraad is van oordeel dat onze stad meer nood heeft aan eengezinswoningen, onder welke innovatieve vorm dan ook.

De districtsraad stelt vast dit ontwerp-RUP niet tegemoet komt aan de voorwaarden gesteld in het advies van de districtsraad van 19/06/2017 op de proces- en richtnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Pelikaanstraat, betreffende punten:


"4) Er moet gestreefd worden naar een maximale doorwaadbaarheid van de site via het gebruik van ruime, en maximaal vergroende binnenhoven.

5) Er een degelijk en uitgebreid participatieproces komt.

6) De ontwikkeling van de hoogbouw op de site mag geen impact hebben op de omliggende straten: Lange Kievitstraat en Lange Herentalsstraat."

 

De districtsraad adviseert het voorontwerp RUP ‘Pelikaanstraat’ gunstig op voorwaarde dat:

1) Het plan geen bijkomende negatieve impact heeft op de luchtkwaliteit ten opzichte van de huidige situatie.

2) Er alsnog een degelijk en uitgebreid participatieproces start en afgerond wordt, nog voordat de RUP-procedure formeel opgestart wordt.

3) De voorziene maximaal vergroende binnenhoven permanent doorwaadbaar zijn.

4) Het project maximaal inzet op multimodale mobiliteit, en op basis van een behoeftestudie klaarheid schept welke projectinvulling het meest geschikt is om het autoverkeer genererende effect van het project te minimaliseren.

5) De bouwhoogte aan de straatzijde enkel omhoog kan ten opzichte van de huidige situatie als dit een positieve impact heeft op de luchtkwaliteit.

6) Er een afdwingbare koppeling komt tussen de mogelijkheden tot het optrekken van hoogbouw en een evenredige toename van de onbebouwde gelijkgrondse oppervlakte.