Terug
Gepubliceerd op 18/07/2019

2019_DCME_00197 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 18/07/2019 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00197 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_DCME_00197 - District Merksem. Terlindenhofstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het stilstand- en parkeerverbod in het nieuwe aangelegde gedeelte van de straat is niet meer van toepassing. Artikel 9 wordt aangepast;
  • de zes openbare parkeerplaatsen voor personen met een handicap op de aangelegde parkeerplaats op de hoek met de Speelpleinstraat worden opgenomen in het reglement (artkel 11);
  • de haakse parkeerplaatsen op deze parking worden ook gereglementeerd (artikel 17);
  • langs de oneven zijde, tegenover huisnummer 206A, wordt een parkeerstrook voor marktvoertuigen voorbehouden op dinsdag van 5.00 tot 15.00 uur (artikel 12);
  • de verdeling in rijstroken is niet meer aanwezig in het nieuwe aangelegde gedeelte. Artikel 14 wordt aangepast;
  • het gemarkeerd fietspad tussen het Kroonplein en huisnummer 396 werd niet meer aangebracht na de heraanleg van het Kroonplein omdat dit geen nut meer had. Dit artikel wordt verwijderd;
  • het artikel over de verkeersgeleider ter hoogte van de rotonde wordt verwijderd omdat deze niet meer aanwezig is.

De parkeerbalans voor het totale project Terlindenhofstraat, Speelpleinstraat en parking is positief: er is een vermeerdering met 12 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Terlindenhofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 februari 2019 (jaarnummer 1407);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Merksem Heide";
  • maakt deel uit van de zone 'Bredabaan' waar het parkeren beperkt wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,5 ton met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.  

De Terlindenhofstraat, gedeelte gelegen tussen de Speelpleinstraat en de Rodeloopstraat, de Speelpleinstraat en de parking op de hoek van de Speelpleinstraat werden heraangelegd. Het aanvullend reglement wordt aangepast aan de nieuwe situatie.

Het district Merksem vraagt om in de Terlindenhofstraat een parkeerstrook te voorzien voor marktvoertuigen tijdens de wekelijkse markt op dinsdag.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 9 juli 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Terlindenhofstraat in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 februari 2019 (jaarnummer 1407).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen