Terug
Gepubliceerd op 05/09/2019

2019_DCME_00227 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 05/09/2019 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2019_DCME_00227 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCME_00227 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 55 (artikel 5). Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Bredabaan op nummer 55, verhuisd is;
  • het artikel over het eenrichtingsverkeer in de afrit ter hoogte van de Ingenieur Menneslaan vervalt omdat deze afrit verwijderd werd;
  • het toegangsverbod  in het doodlopend gedeelte tussen de nummers 159 en 171 is niet meer van toepassing. Het artikel wordt niet meer opgenomen in het aanvullend reglement;
  • bij de heraanleg werden- in samenspraak met de verschillende firma's in de straat - diverse laad- en loszones met venstertijden aangebracht. Deze worden opgenomen in het reglement (artikel 2 en 3);
  • de oversteekplaatsen ter hoogte van de Ingenieur Menneslaan en de Vaartkaai worden gereglementeerd (artikel 8);
  • het artikel over de verkeersgeleiders wordt verwijderd omdat de weginrichting gewijzigd werd;
  • het verdrijvingsvlak ter hoogte van de Groenendaallaan werd niet meer aangebracht en wordt uit het reglement gehaald;
  • het stilstand- en parkeerverbod met venstertijd op de verhoogde berm aan het kruispunt met de Minister Delbekelaan/Groenendaallaan wordt opgenomen in het reglement (artikel 4);
  • de twee gemarkeerde parkeervakken op de verhoogde inrichting van het kruispunt met de Jaak Coveliersstaat en de gemarkeerde parkeerzones op de verhoogde berm aan het kruispunt met de Minister Delbekelaan/Groenendaallaan worden opgenomen in het aanvullend reglement (artikel 9 en 11);
  • de verdeling in rijstroken ter hoogte van de Ingenieur Menneslaan wordt opgenomen in het reglement (artikel 6).

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen. Bij de heraanleg werden langs de beide zijden parkeerzones en bomen aangebracht waardoor de straat aangenamer en verkeersveiliger werd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Gasthuishoevestraat';
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het gedeelte van de Bredabaan, gelegen tussen de Vaartkaai en de Minister Delbekelaan, werd heraangelegd. 

Op 7 maart 2019 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Bredabaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 21 augustus 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 november 2014 (jaarnummer 12068).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190404_bijlage_avr.pdf
  • 20190808_plan 1.pdf
  • 20190808_plan 2.pdf
  • 20190808_plan 3.pdf
  • 20190808_plan 4.pdf
  • 20190808_plan 5.pdf
  • 20190808_plan 6.pdf
  • 20190808_plan 7.pdf