Om de decentralisatie van deze bevoegdheid voor te bereiden, werd voor jeugd een districtsreglement voor het jaar 2019 opgemaakt als overgangsjaar waarin de continuïteit van subsidies in het eerste jaar van de nieuwe legislatuur voorzien wordt. In dit reglement zijn ook projectsubsidies opgenomen (2018_DRME_00027).
Ook in het reglement verenigingsleven ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven die bijdragen tot een leefbare woonomgeving en harmonieus samenleven zijn projectsubsidies en straatactiviteiten opgenomen.
Daarnaast heeft district Merksem haar eigen lokale subsidiereglementen voor projecten: het jeugdevenementensubsidiereglement van 30 oktober 2014 (2014_DRME_00060), het subsidiereglement cultuurprojecten district Merksem van 22 september 2011 (2011_DRME_00941) en het subsidiereglement voor een sportmanifestatie district Merksem van 19 november 2015 (2015_DRME_00063).
In het kader van de vereenvoudiging van de subsidiereglementen werd ter vervanging van deze eigen districtsreglementen jeugd,cultuur, sport, verenigingsleven en het gedeelte uit het overgangsreglementen jeugd in verband met de projectsubsidies, één ontwerp projectsubsidiereglement uitgewerkt dat op 1 januari 2020 in voege zou moeten treden.
Dit ontwerp van reglement werd ter kennisgeving voorgelegd aan het districtscollege en voor advies aan de adviesraden sport, jeugd, cultuur en senioren (2019_DRME_00156).
Op 29 mei 2017 (2019_GR_00300) besliste de gemeenteraad om de volgende bevoegdheden over te dragen aan de districtsraden:
Cultuur:
Het bestuursakkoord 2019-2025 kiest voor de herziening en vereenvoudiging van de subsidiereglementen. Actieve steun wordt gegeven aan burgers en verenigingen die zich in ons district engageren en hun werking ontplooien.
We vragen om.
Geen limiet op het aantal aanvragen.
Aanvraag max. 2 maanden voorafgaande de aanvang van de activiteiten
Antwoord: De overweging om een subsidie maximaal tweemaal per jaar te kunnen aanvragen is uiteraard gebaseerd op beschikbaar budget.
Wat de aanvraagtermijn betreft: deze is gelijkgesteld met die van een evenementenaanvraag en het aanvragen van het leveren en ophalen van materiaal bij de BOF-dienst van de stad. Voor de verenigingen is het veel gemakkelijker om rekening te moeten houden met éénzelfde termijn. Dit zorgt voor duidelijkheid.
Over de projectsubsidie heerst er wat angst en ontevredenheid bij de jeugdverenigingen.
Het samenvoegen van alle verschillende domeinspecifieke subsidies zoals de cultuur-, senioren- en jeugdsubsidie is voor de administratie een handige vereenvoudiging, maar wij zijn van mening dat het samenvoegen voor de jeugd negatieve gevolgen kan hebben. Door de samensmelting gaan er meerdere verenigingen uit dezelfde subsidiepot moeten worden gediend en is er dus meer concurrentie. De JR denkt dat er zo meer kans is om een aanvraag geweigerd te zien worden, omdat het budget het niet meer toelaat. In het vorige systeem had elk domein zijn subsidie en een bepaald bedrag dat voor die subsidie was voorzien.
Antwoord: Wij stellen vast dat de laatste jaren er steeds meer kruisbestuiving is tussen de verschillende projecten. Projecten zijn dikwijls niet uitsluitend terug te brengen tot louter jeugd, sport, cultuur of senioren.
Wij zijn van mening dat elk domein zijn eigenheid heeft en daarom recht heeft op een specifiek reglement dat op hun domein is afgestemd. Daarnaast vinden we dat er in het opstellen van dit subsidiereglement geen rekening is gehouden met de specifieke eigenheid van het jeugdverenigingenlandschap van ons district. Merksem telt dertien erkende Chiro&Scouts-groepen. Dit veelvoud aan groepen zorgt dat zij elk hun zijn eigenheid hebben waar de Merksemse jeugd bewust voor kiest.
Antwoord: Er wordt een apart werkingssubsidiereglement voor jeugdverenigingen behouden waar wel rekening gehouden wordt met de eigenheid van het jeugdverenigingenlandschap.
Sommige groepen zijn groot, andere worden dan weer draaiende gehouden door een kleine ploeg. Die kleinere ploegen zijn niet in staat om grote fuiven of activiteiten te organiseren die wel nog in aanmerking komen voor de projectsubsidie. Zij kiezen bewust voor een drank- of eetfestijn wat zij kunnen bolwerken met het beperkt aantal handen die zij ter beschikking hebben en om genoeg middelen te verkrijgen om hun werking te onderhouden. Zij zullen in de toekomst dus niet meer kunnen rekenen op steun van het district door verenigingen voor drank- en eetfestijnen geen aanvragen meer mogen indienen.
Antwoord: Een projectsubsidiereglement dient niet om de werking van een groep draaiende te houden. Hiervoor verwijzen naar het werkingssubsidiereglement.
Het aantal fuiven die georganiseerd kunnen worden in ons district is ook te beperkt om alle verenigingen beroep te kunnen laten doen op de subsidie. Dit door het feit dat hun eigen locaties niet geschikt zijn hiervoor (midden in een woonwijk, niet groot genoeg, …) en doordat JC Bouckenborgh ook nog maar een beperkt aantal fuiven per jaar kan toelaten.
Naast JC Bouckenborgh zijn er geen geschikte fuifruimtes in ons district voor onze groepen.
De jeugdraad betreurt het ten zeerste dat de jongerenevenementensubsidie (JES) verdwijnt.
Deze subsidie werd enkele jaren in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de jeugd en was een goed voorbeeld van een reglement dat zéér goed was afgestemd op de noden van de verenigingen. In deze subsidie is het wel toegestaan om winst te maken en waren drank- en eetfestijnen wel toegelaten voor een subsidieaanvraag. Het gaf de jeugdverenigingen een extra stimulans om een nieuwe activiteit te organiseren of hun activiteiten te vernieuwen en te verbeteren.
Het organiseren van bijkomende activiteiten zoals een fuif, een eetavond, een bieravond, … is cruciaal voor onze groepen om hun afdelings-/werkingskas te spijzen. Daarnaast draagt het organiseren van activiteiten ook bij tot de bekendheid van een groep en om zich te onderscheiden van de andere.
Antwoord: Een subsidie dient niet om winst te maken maar om een project te ondersteunen dat zonder de ondersteuning door middel van een subsidie financieel niet haalbaar zou zijn. Het project moet uiteraard wel aan nog een aantal criteria voldoen waaronder de betrokkenheid van en de kans tot ontmoeting en dialoog tussen Merksemnaren.
In het subsidieontwerp wordt geen woord meer besteed aan de beoordelingscommissie. De JR wilt aandringen om de beoordelingscommissie in zijn huidige vorm te implementeren in het subsidiereglement zodat er van elke adviesraad nog steeds een vertegenwoordiger mag zijn bij de beoordeling van de aanvragen.
Antwoord: Het ontwerp subsidiereglement is juridisch afgetoetst geweest. Er is geen verplichting tot het organiseren van een beoordelingscommissie. De beoordeling van de aanvragen gebeurt - strikt volgens het reglement - door een ambtelijke werkgroep, voorafgaandelijk aan de beslissing door het bevoegde orgaan.
Wat de JR wel positief vindt is de aanpassing van de minimale aanvraagtermijn van vier naar zes weken. Zo wordt de aanvraag termijn gelijkgesteld met die van een evenementenaanvraag en het aanvragen van het leveren en ophalen van materiaal bij de BOF-dienst van de stad. Voor de verenigingen is het veel gemakkelijker om rekening te moeten houden met éénzelfde termijn.
De jeugdraad geeft een negatief advies over het voorgestelde reglement van de projectsubsidie en doet twee voorstellen:
Voorstel 1: Een aanpassing aan het reglement van de projectsubsidie voor de jeugd waarin staat dat het voor hen wel toegestaan is om winst te maken als ze beroep willen doen op een subsidie én dat drank- en eetfestijnen wel worden aanvaard voor een aanvraag. Daarnaast moet beoordelingscommissie in zijn huidige vorm worden geïmplementeerd en moet er per domein een budget voorzien worden.
Voorstel 2: De jongerenevenementensubsidie (JES) in zijn huidige vorm, met enkel een aanpassing van de minimale aanvraagtermijn van vier naar zes weken, naast de projectsubsidie laten bestaan met aanpassing in het reglement van de projectsubsidie dat de beoordelingscommissie in zijn huidige vorm wordt geïmplementeerd.
De ontwikkelingen in de sportcultuur in kaart te brengen om zo de toename in sportdeelname in het district als referentie van meetbare resultaten te duiden.
Het zou jammer zijn mocht de clubsport aan subsidies inboeten t.o.v. mogelijk lucratieve initiatieven van bewonersgroepen.
De sportraad adviseert artikel 5 Projecten die voor subsidiering in aanmerking komen als volgt te herschrijven:
De subsidie dient aangevraagd te worden door een individuele
Merksemnaar of een Merksemse bewonersgroep of een vereniging.
De subsidie kan maximaal tweemaal meerdere malen per jaar worden
aangevraagd per straat, met telkens een tussenpauze van een kwartaal.
Antwoord: De overweging om een subsidie maximaal tweemaal per jaar te kunnen aanvragen is uiteraard gebaseerd op beschikbaar budget.
Logistiek materiaal
Er kunnen maximaal meerdere materiaalboxen (met tafels, met of
zonder tent) ontleend worden van stad Antwerpen. Dit aanbod geldt
zolang de voorraad dit toelaat.
Antwoord: De voorraad van materiaal wordt beheerd door de stedelijke dienst bijzondere opdrachten en feestelijkheid (BOF) dat materiaal voor heel stad Antwerpen en haar districten tracht ter beschikking te stellen. Deze voorraad is jammer genoeg beperkt.
Er kunnen jaarlijks maximaal twee meerdere projectsubsidies
aangevraagd worden.
Antwoord: Nazicht leert ons dat er voor sportactiviteiten tot nog toe maximaal 1 aanvraag per vereniging per jaar werd aangevraagd. De overweging om een subsidie maximaal tweemaal per jaar te kunnen aanvragen is uiteraard gebaseerd op beschikbaar budget.
De districtsraad keurt het subsidiereglement voor straatactiviteiten en projecten dat in voege treedt op 1 januari 2020 goed.
De districtsraad keurt goed dat met ingang vanaf 1 januari 2020 het subsidiereglement cultuurprojecten district Merksem (jaarnummer 941) opgeheven wordt.
De districtsraad keurt goed dat met ingang vanaf 1 januari 2020 het subsidiereglement voor een sportmanifestatie district Merksem (2015_DRME_00063) opgeheven wordt.
De districtsraad keurt goed dat met ingang vanaf 1 januari 2020 het jeugd evenementen subsidiereglement district Merksem (2014_DRME_00060) opgeheven wordt.
De districtsraad keurt goed dat met ingang vanaf 1 januari 2020 de artikelen 14 tot en met 23 van het overgangsreglement ter ondersteuning van wijk- en burgerinitiatieven die bijdragen tot een leefbare woonomgeving en harmonieus samenleven (2018_DRME_00097) opgeheven worden.
De districtsraad keurt goed dat met ingang vanaf 1 januari 2020 artikel 4 uit het overgangssubsidiereglement jeugd (2018_DRME_00027) opgeheven wordt.