Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_RVBAGSO_00061 - Schoolreglementen 2020-2021 - Buitengewoon onderwijs (kleuter-, lager en secundair onderwijs) - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 05/06/2020 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00061 - Schoolreglementen 2020-2021 - Buitengewoon onderwijs (kleuter-, lager en secundair onderwijs) - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00061 - Schoolreglementen 2020-2021 - Buitengewoon onderwijs (kleuter-, lager en secundair onderwijs) - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de goedkeuring van de schoolreglementen.

Inspraak

Het sjabloon van schoolreglement is besproken op de schoolraad van 26 mei 2020.

Aanleiding en context

Momenteel bestaat het schoolreglement in het basis-, buitengewoon en secundair onderwijs uit twee onderdelen:

  • een algemeen schoolreglement per onderwijsniveau;
  • een specifiek schoolreglement voor elke school.

Het algemeen schoolreglement bevat alle schooloverstijgende bepalingen, van toepassing op dat onderwijsniveau. Dit reglement wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.

Het specifiek schoolreglement bevat in principe de bepalingen die eigen zijn aan de instelling. De directeur is bevoegd voor het opstellen en up to date houden van het specifiek schoolreglement.

Beide reglementen zouden elkaar moeten aanvullen en samen alle decretaal verplichte en alle nuttige bepalingen bevatten. Beide reglementen moeten vooraf worden overlegd met de schoolraad.

Het schoolreglement formaliseert de band tussen ouders (of meerderjarige leerling) en de school. Het bevat de wederzijdse rechten en plichten van leerlingen, ouders en de school. De goedkeuring van het schoolreglement is de absolute voorwaarde voor inschrijving in de school. Deze goedkeuring moet jaarlijks worden bevestigd, als het reglement wijzigt. In die zin is het schoolreglement een bepalend instrument voor het voeren van beleid.

We stellen vast dat het huidige opsplitsing tussen algemeen en specifiek schoolreglement een aantal nadelen en praktische bezwaren heeft.  

  • Het schoolreglement is een lijvig document met veel verplichte bepalingen. De spreiding van alle informatie over twee teksten bevordert de leesbaarheid niet.
  • De opsplitsing tussen schooloverstijgende en schoolspecifieke bepalingen is niet altijd even duidelijk. Deze opsplitsing op zich is al een beleidsbeslissing.
  • Sommige scholen nemen maatregelen om de leesbaarheid te verhogen door bepalingen uit het algemeen schoolreglement in het specifiek schoolreglement te hernemen, sommige scholen “vertalen” het algemeen schoolreglement in een afsprakenboekje. Deze initiatieven vertrekken vanuit de juiste ingesteldheid maar verhogen het risico op hiaten of tegenstrijdige passages.

Bovendien wordt Stedelijk Onderwijs jaarlijks geconfronteerd met late (soms ook laattijdige) wijzigingen van de onderwijsreglementering die het opmaken van zowel het algemeen als specifiek schoolreglement bemoeilijken.

Argumentatie

1. Sjabloon per onderwijsniveau

In overleg met directies uit de onderwijsniveaus is een sjabloon uitgewerkt dat toelaat om beide onderdelen samen te voegen in één document dat alle bepalingen bevat, ongeacht of zij schooloverstijgend dan wel specifiek voor de instelling zijn vastgelegd. 

Dit sjabloon bevat alle decretaal verplichte onderdelen van het schoolreglement. Het maakt duidelijk welke bepalingen schooloverstijgend en welke schoolspecifiek worden vastgelegd. Daarnaast biedt het de kans om ook voor schoolspecifieke bepalingen suggesties te doen of toelichting te geven bij de beleidsruimte die een school heeft met betrekking tot de specifieke bepalingen (bv. wettelijk kader inzake schooluren, aspecten van evaluatie die scholen verplicht in hun schoolreglement moeten opnemen ...). Scholen kunnen ten slotte vrij extra schooleigen informatie toevoegen.

Het resultaat is één document waarin ouders en leerlingen alle informatie terugvinden zonder risico op hiaten of tegenstrijdige passages.

Het sjabloon zou de werklast voor scholen moeten beperken, nadat zij het een eerste keer volledig hebben ingevuld. Het sjabloon laat ook toe dat (per schooljaar) de schooloverstijgende bepalingen worden aangepast conform eventuele wijzigingen aan de regelgeving, zonder dat de school de schoolspecifieke bepalingen opnieuw moet aanpassen, tenzij wijzigingen in de regelgeving of een beslissing van de raad van bestuur dit noodzakelijk maken.

In de loop van het 1ste trimester van het schooljaar 2019-2020 werd een testversie van het sjabloon aan een beperkt aantal directeurs uit basis-, buitengewoon en secundair onderwijs bezorgd met het oog op feedback inzake werking, doelmatigheid en gebruiksvriendelijkheid van het sjabloon. Deze feedback werd verwerkt in de sjablonen.

Bij de opbouw van het sjabloon werd extra aandacht gegeven aan de leesbaarheid en duidelijkheid van de schooloverstijgende teksten. Hierin werd Stedelijk Onderwijs ondersteund door Atlas, integratie & inburgering Antwerpen.

Het directiecomité AG Stedelijk Onderwijs keurde op 6 januari 2020 de samenvoeging van algemeen en specifiek schoolreglement in 1 document goed waarbij:

  • de schooloverstijgende bepalingen jaarlijks worden goedgekeurd door de raad van bestuur;
  • de schoolspecifieke bepalingen worden goedgekeurd door de directeur van de school;
  • de opdeling tussen schoolspecifieke en schooloverstijgende bepalingen is opgenomen in het sjabloon.

De volgende documenten worden ter goedkeuring aan de raad van bestuur voorgelegd:

  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon basis (kleuter + lager) 2020-2021 (bijlage 1)
  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon secundair onderwijs 2020-2021 (bijlage 2)

Ter informatie worden de volgende documenten aan dit besluit toegevoegd:

  • overzicht van de toelichting bij specifieke bepalingen 2020-2021 (bijlage 3)  
  • algemeen schoolreglement buitengewoon kleuter 2019-2020 (bijlage 4)
  • algemeen schoolreglement buitengewoon lager 2019-2020 (bijlage 5)
  • algemeen schoolregelement buitengewoon secundair 2019-2020 (bijlage 6)

2. Inhoudelijke wijzigingen aan de schooloverstijgende bepalingen

De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd voor het schooljaar 2020-2021 ten opzichte van de huidige algemene schoolreglementen:

  • In Missie en visie van Stedelijk Onderwijs is het luik 'Iedereen helemaal op zijn plek' aangepast aan de huidige speerpunten van Stedelijk Onderwijs (punt 2.2)
  • Aanpassing aan nieuwe regelgeving per 1 september 2020 ten gevolge van de verlaging van de leerplicht. Het betreft richtlijnen over aanwezigheden, in het bijzonder voor de leerplichtige kleuters, en te laat komen (punten 2.3 en 7 basis)
  • In het punt De inschrijving in onze school verschuift de klemtoon van informatie over aanmelding en toelatingsvoorwaarden naar het principe dat de inschrijving voor de hele schoolloopbaan geldt en slechts in specifieke omstandigheden zal worden stopgezet. Deze informatie is meer relevant voor ouders op het moment dat zij zich akkoord verklaren met het schoolreglement en tijdens de verdere schoolloopbaan (punt 4)
  • Aanpassing geïndexeerd bedrag van de minder scherpe maximumfactuur voor 2020-2021 (punt 6.1 basis)
  • De bereikbaarheid van het CLB tijdens het schooljaar 2020-2021 (punt 10.3)
  • In Privacy op school is een passage geherformuleerd. De huidige formulering leek de mogelijkheid van de verwerkingsgrond algemeen belang uit te sluiten bij het doorgeven van persoonsgegevens aan derden (punt 15.1).
  • In hetzelfde hoofdstuk is een aanspreekpunt toegevoegd voor vragen over camerabewaking (punt 15.3).

3. Delegatie duur middagpauze en afwijkende uurregeling naar directeur van de school

Buitengewoon basisonderwijs

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 vormt het regelgevend kader inzake de organisatie van het schooljaar in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Dit besluit laat schoolbesturen toe om een aanvraag in te dienen bij de minister van onderwijs of zijn gemachtigde om af te wijken van dit kader wat betreft de duur van de lesdag, de duur van de middagpauze en de organisatie van pedagogische studiedagen. Dergelijke aanvragen tot afwijking moeten vooraf overlegd zijn met het ABC en de schoolraad.

Met name de duur van de lesdag en de duur van de middagpauze zijn zeer schoolgebonden en afhankelijk van de concrete schoolorganisatie (ligging van de lokalen, beschikbare ruimtes ...). De beslissing om een afwijking aan te vragen gebeurt dan ook het best op het niveau van de school.

Met dit besluit delegeert de raad van bestuur de bevoegdheid om conform artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 een structurele of occasionele afwijking van artikel 3 te vragen bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar de directeur van de school.

Buitengewoon secundair onderwijs

Het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 vormt het regelgevend kader inzake de organisatie van het schooljaar in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Dit besluit laat schoolbesturen  toe om op grond van exceptionele organisatorische, onderwijskundige of levensbeschouwelijke argumenten af te wijken van dit kader wat betreft de spreiding van de lessen, de duur van de lesdag en de duur van de middagpauze. Dergelijke beslissingen moeten vooraf overlegd zijn met het ABC en de schoolraad.

Met name de duur van de lesdag en de duur van de middagpauze zijn zeer schoolgebonden en afhankelijk van de concrete schoolorganisatie (ligging van de lokalen, beschikbare ruimtes ...). De beslissing om af te wijken gebeurt dan ook het best op het niveau van de school.

Met dit besluit delegeert de raad van bestuur de bevoegdheid om conform artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 af te wijken van artikel 3 van dit besluit naar de directeur van de school.

Juridische grond

Het decreet basisonderwijs dd. 25 februari 1997.

Het besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap dd. 17 april 1991.

Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs dd. 17 december 2010.

Het besluit van de Vlaamse regering houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs dd. 31 augustus 2001.

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de sjablonen van schoolreglement voor 2020-2021 voor het buitengewoon onderwijs goed (basis- en secundair onderwijs).

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert de bevoegdheid om conform artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs een vraag tot afwijking in te dienen van artikel 3 van dit besluit naar de directeur van de school.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert de bevoegdheid om conform artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 tot organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs af te wijken van artikel 3 van dit besluit naar de directeur van de school.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 Finaliseren van het schoolreglement op basis van het definitieve sjabloon Directeurs buitengewoon onderwijs  Mei-juni 2019


Communicatiestrategie:

Doelgroep Communicatiemiddel
 Alle ouders  Directies delen aangepast algemeen schoolreglement aan ouders mee, ofwel bij inschrijving, ofwel bij start nieuwe schooljaar.

Bijlagen

  • Bijlage 3_Overzicht van de toelichting bij sjabloon buitengewoon onderwijs_2020-2021.pdf
  • Bijlage 4_Algemeen schoolreglement buitengewoon kleuter_2019-2020.pdf
  • Bijlage 5_Algemeen schoolreglement buitengewoon lager_2019-2020.pdf
  • Bijlage 6_Algemeen schoolreglement buitengewoon secundair_2019-2020.pdf
  • Bijlage 2_Leeg sjabloon schoolreglement buitengewoon secundair_2020-2021.pdf
  • Bijlage 1_Sjabloon buitengewoon lager.pdf