De raad van bestuur is bevoegd voor overeenkomsten met andere onderwijspartners.
Op 27 maart 2020 keurde de raad van bestuur de programmatie van het zevende naamloos jaar in Stedelijk Lyceum Olympiade goed. Het naamloos leerjaar wordt vanaf schooljaar 2020-2021 ingericht. Omdat het naamloos leerjaar een brug is naar een voortgezette opleiding zijn we binnen de aanbieders van deze opleidingen op zoek gegaan naar een partner die tijdens de opstartfase de afstemming met het hoger onderwijs zo goed mogelijk mee probeert te bewaken.
De focus op talentontwikkeling in het naamloos zevende jaar leunt sterk aan bij de kerndoelstellingen van AP-Hogeschool. AP Hogeschool is dan ook bereid om intensief samen te werken en er mee voor te zorgen dat het naamloos zevende jaar zo doelgericht mogelijk kan ontwikkelen.
Het Stedelijk Lyceum zal vanaf 1 september 2020 een zevende naamloos leerjaar inrichten om jongeren die het getuigschrift na 6 BSO behalen beter voor te bereiden op het hoger onderwijs, in het bijzonder op professionele bacheloropleidingen en graduaatsopleidingen. In het kader van de hervorming van het secundair onderwijs wordt er op langere termijn een Se-n-Se jaar voorzien als schakeljaar voor jongeren die na een arbeidsmarktgerichte opleiding en het behalen van het (toekomstige) diploma BSO, alsnog willen doorstromen naar het hoger onderwijs. Dit zevende jaar kan als voorloper hiervan beschouwd worden.
Het naamloos zevende jaar zal ingericht worden binnen het Stedelijk Lyceum Olympiade maar richt zich als aanvullend aanbod naar leerlingen van alle scholen van het Stedelijk Lyceum met arbeidsmarktgerichte opleidingen in de 3de graad.
Omdat het zevende jaar zich richt op leerlingen die een praktische opleiding hebben gevolgd waarin algemene vorming vooral op een geïntegreerde, praktijkgerichte manier wordt gegeven, ligt in het zevende jaar de inhoudelijke nadruk op academische en cognitieve vaardigheden. Dit is noodzakelijk om beter voorbereid aan het hoger onderwijs te kunnen beginnen. Ook de versterking van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid krijgen veel aandacht. Het Stedelijk Lyceum hecht daarnaast veel belang aan het maatschappelijk engagement van de leerlingen en wil hen doen uitgroeien tot actieve burgers. Het zevende jaar wil relevante en motiverende leercontexten creëeren voor het ontwikkelen van onderzoekende en abstraherende vaardigheden en het verwerken van theoretische kennis.
Stedelijk Lyceum Olympiade neemt de verantwoordelijkheid om:
AP wil zich in dit project richten op de inbreng van inhoudelijke expertise vanuit de hogeschool om de toeleiding naar hoger onderwijs zo ‘zacht’ mogelijk te maken en de slaagkansen van deze groep studenten in hoger onderwijs te verhogen en neemt daarom deel aan dit project. Het stelt zijn inhoudelijke exptertise ter beschikking van Stedelijk Lyceum om de opleiding inhoudelijk mee vorm te geven.
AP heeft de intentie om mee te helpen om de voortgang van het project te bewaken, te zorgen voor ondersteunende informatie, visibiliteit te geven aan het project en de deelnemers door middel van persberichten en infomomenten, inhoudelijk het leertraject te ondersteunen en mee vorm te geven, de academische vaardigheden in functie van de toeleiding naar hoger onderwijs mee vorm te geven, de mogelijkheden van SMART-starten van de leerlingen te onderzoeken, expertise uit te wisselen inzake startcompetenties hoger onderwijs en organisatorisch het leertraject te ondersteunen door onder andere een leslokaal ter beschikking te stellen van de betrokken leerlingengroep op een van de AP-campussen in Antwerpen.
Stedelijk Lyceum Olympiade zal tussentijdse evaluatiemomenten organiseren om de voortgang van het project te beoordelen en bijsturingen te suggereren. Stedelijk Lyceum Olympiade organiseert een jaarlijks evaluatiemoment tussen AP Hogeschool en de netwerkdirecteurs secundair onderwijs (telkens in mei) om de samenwerking te evalueren.
De raad van bestuur is bevoegd voor overeenkomsten met andere onderwijspartners.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de intentieverklaring voor samenwerking tussen AG SO en AP Hogeschool met betrekking tot het naamloos zevende jaar goed.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Handtekenen intentieverklaring | Stijn Auwers | 10/06/2020 |