Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_RVBAGSO_00037 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Merksem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad woord - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 27/03/2020 - 16:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Freya Piryns; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Carine Sneyers

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00037 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Merksem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad woord - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00037 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Merksem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad woord - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor het programmeren van nieuwe studierichtingen.

Argumentatie

  • Deze aanvraag van programmatie past binnen de toekomstvisie van het Stedelijk Onderwijs van Antwerpen: 

    “In lijn met de missie en visie van de Academies, en verder gestaafd in deze nota, is het onze ambitie zijn om het Vlaams gemiddelde van participatiegraad voor de kinderen 6-11 jaar na te streven, binnen de mogelijkheden die het kader van de Vlaamse Regering en het Antwerps stadsbestuur scheppen.” (uit de onderwijsaanbodsoefening uitgewerkt in de nota “Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar: een blik op de toekomst)

    Deze nieuwe opleiding geeft een extra optie aan 6 tot 7 jarigen, wat een positief effect kan hebben op hun deelnamekans.

  • Deze aanvraag van programmatie past binnen de toekomstvisie van de Academie Merksem: 

    In de toekomst wil de academie bezig zijn met doelgerichte oriëntatie van de leerlingen. Om degelijk te kunnen oriënteren moeten kinderen kennis kunnen maken met de drie domeinen binnen podiumkunsten. We denken dat we eventueel meer kinderen warm zouden kunnen maken om in de 2de graad naast een traject voor dans of muziek ook woordkunst-drama te volgen.

    Door te starten met woordinitiatie (of eerste graad woord) willen we meer leerlingen kennis laten met woordkunst-drama.

    Het volgen van 2de graad woordkunst-drama kan ervoor zorgen dat veel kinderen:

    • mondiger worden,
    • meer zelfvertrouwen geven wanneer ze moeten spreken,
    • beter hun ideeën kunnen verwoorden,
    • nóg fantasierijker worden,
    • creatiever laten denken,
    • meer durf hebben om te performen,
    • een aanzet krijgen om te gaan schrijven (verhalen, poëzie,…),
    • over inhoud van teksten gaan nadenken,
    • maatschappijkritischer in de wereld kunnen gaan staan,

    Door deze vaardigheden te ontwikkelen bij de kinderen helpt de academie mee aan het ontwikkelen van ‘actief burgerschap’. Bewustwording rond ‘actief burgerschap’ kan op zeer jonge leeftijd aangemoedigd worden; als eerste Kinderrechtenacademie van Vlaanderen draagt Academie Merksem deze waarden hoog in het vaandel.

Fasering

De voorliggende aanvragen voor onderwijsbevoegdheid kwamen tot stand door een participatief proces binnen de academies om tot een gedragen beleid te komen en passen in de overkoepelende visie van het onderwijsniveau. 

Inspraak

De beleidsteams en de leerkrachten werden betrokken bij de totstandkoming van de gemaakte keuzes.

Er werden keuzes gemaakt om het aanbod:

  • te verdiepen en te verbreden
  • in te zetten op goede leerlingoriëntering
  • de uitbouw van kunstencampussen te verstevigen

Dit besluit wordt besproken met de representatieve vakorganisaties op 3 maart 2020 (informeel overleg) en 10 maart 2020 (formeel overleg).

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs

Aanleiding en context

Academie Merksem wil vanaf schooljaar 2020-2021 naast muziek- en dansinitiatie ook woordinitiatie aanbieden aan de 6 tot 7 jarigen. De academie heeft reeds de vereiste onderwijsbevoegdheid om deze opleiding te programmeren. Momenteel biedt Academie Merksem enkel dans- en muziekinitiatie aan, maar ze willen de kinderen (6 tot 7 jarigen) de kans geven om met alle domeinen die de academie aanbiedt, kennis te maken. Daarom willen ze ook woordinitiatie aanbieden aan de 6 tot 7 jarigen.

Algemene financiële opmerkingen

Deze programmatie heeft geen financiële implicaties. Er zijn naar aanleiding van deze programmatie ook geen gevolgen naar infrastructuur toe.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0301 - Elke lerende realiseert de voor hem of haar geldende leerplandoelen, eindtermen, ontwikkelingsdoelen of competentieprofielen, met perspectief op gekwalificeerde uitstroom
1SLW030101 - Elke instelling beantwoordt aan de kwaliteitsnormen van de subsidiërende overheid
1SLW030101PA2805 - Nieuw decreet DKO

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag tot programmatie van de eerste graad woord in Academie Merksem goed. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanbod ter goedkeuring op informeel Afzonderlijk Bijzonder Comité  Sofie De Keyser 3 maart 2020
indienen aanbod ter goedkeuring op formeel Afzonderlijk Bijzonder Comité Marc De Hertogh 10 maart 2020
indienen aanbod ter goedkeuring op de raad van bestuur Sofie De Keyser 27 maart 2020
indienen aanbod ter goedkeuring departement onderwijs Sofie De Keyser 1 april 2020

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Dossierprogrammatie_DKO_AcademieMerksem_EersteGraadWoord_2020-2021.pdf