Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_RVBAGSO_00039 - SO2019_1061 Het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 27/03/2020 - 16:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Freya Piryns; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Carine Sneyers

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00039 - SO2019_1061 Het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00039 - SO2019_1061 Het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De totale geraamde uitgave van deze opdracht, voor een looptijd van 4 jaar, bedraagt ca. € 780.219,71 exclusief btw of ca. € 827.032,89 inclusief 6% btw. Deze raming is gebaseerd op de uitgaven van huidige raamovereenkomst.

Regelgeving: bevoegdheid

Bevoegdheidsorgaan conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Inspraak

Sinds de realisatie van Opti-Aankoop wordt extra ingezet op de betrokkenheid van de klant en experten. Er werd een aankoopteam samengesteld om dit aankoopdossier te realiseren.

In eerste fase (aankoopbehoefte) werd een enquête uitgestuurd naar de verschillende scholen van het basis- en buitengewoon onderwijs van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen. De resultaten/opmerkingen uit de enquête werden in de overheidsopdracht verwerkt.

Voor de fase intake werd voornamelijk gewerkt met de gegevens uit de bestaande, lopende raamovereenkomst en de boekhouding.

Om het bestek inhoudelijk en technisch vorm te geven, leverde de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk input op de technische specificaties, inventaris en beoordelingskorf. Daarnaast werd samen gezeten met enkele medewerkers van het basis- en buitengewoon onderwijs zodat ze input konden leveren over de belangrijkste administratieve, contractuele en technische bepalingen, de inventaris en de beoordelingskorf.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst SO2015_553 ‘Het leveren en plaatsen van speeltoestellen en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen' loopt ten einde op vrijdag 28 augustus 2020. Om de continuïteit van de leveringen te verzekeren, is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om voor deze opdracht openbare procedure met Europese bekendmaking SO2019_1061 uit te schrijven.

De opdracht omvat het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden op de verschillende locaties van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen in stad Antwerpen en gemeente Brasschaat.

De aanbestedende overheid besluit de opdracht niet in percelen te verdelen om volgende voornaamste redenen:

  • om kostenefficiënt aankopen/investeringen te kunnen doen;
  • om de beheersbaarheid inzake de uitvoering (plaatsing speeltoestellen/speelplaatsmeubilair, valdempende ondergronden) te garanderen;
  • om de aansprakelijkheid inzake de uitvoering;
  • om de administratie en planlast voor de scholen tot een minimum te herleiden.

De raamovereenkomst zal gesloten worden met één enkele deelnemer die de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek) heeft ingediend.

Alle voorwaarden zijn in de raamovereenkomst bepaald.

De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden:

  • vermoedelijke begindatum van deze overheidsopdracht: september 2020
  • vermoedelijke einddatum van deze overheidsopdracht: augustus 2024

Argumentatie

De betrouwbaarheid van de inschrijvers zal getoetst worden aan het toegangsrecht zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijver zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren, die de inschrijver bij zijn offerte dient te voegen. Verder behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor de jaarrekeningen van de inschrijver nader te onderzoeken.

Om zijn technische bekwaamheid aan te tonen, voegt de inschrijver volgende zaken toe aan zijn offerte:

  • een geldig ISO 9001 (versie 2015) certificaat, of een verklaring of bewijzen inzake gelijkaardige maatregelen op het gebied van kwaliteitsbewaking;
  • een VCA-certificaat (Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers) of gelijkwaardig ten bewijze dat de firma voldoet aan de minimumeisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu;
  • tenminste 3 referenties gelijkaardig naar taakinhoud (onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven, publieke speeltuinen …) die gedurende de afgelopen drie jaar werden verricht.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, rekening houdend met volgende gunningscriteria:

Nr.

Beschrijving

Gewicht

1

Speelwaarde en kwaliteit

40

2

Prijs

30

2.1

Prijs - inventaris (Bijlage F)

10

2.2

Prijs - beoordelingskorf (Bijlage G)

20

3

Diversiteit van de catalogus

15

4

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen

10

5

Garantieperiode speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden

5

De aanbestedende overheid zal – uiterlijk de eerstvolgende werkdag na de opening van de offertes - de beoordelingskorf voor de (catalogus)prijslijst bekendmaken.

Op basis van de afweging van al deze criteria rekening houdende met het gewicht dat er aan werd toegekend, zal de opdracht gegund worden aan de inschrijver die de economisch voordeligste regelmatige offerte, vanuit het oogpunt van de aanbestedende overheid, heeft ingediend. 

Juridische grond

  1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
  2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
  6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
  7. De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
  8. Wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten.
  9. Koninklijk Besluit van 28 maart 2001 betreffende de veiligheid van de speeltoestellen.
  10. Koninklijk Besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen.

Deze opsomming van reglementen is niet-limitatief. Wie inschrijft, wordt geacht alle bepalingen te kennen die van toepassing zijn (inclusief latere wijzigingen) en te handelen in overeenstemming met de geldende regelgeving.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0202 - Welzijn en excelleren in het onderwijs
2LWS020205 - Zelfontplooiing

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het bestek SO2019_1061 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen goed. De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure met Europese bekendmaking. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing

Publicatie van de overheidsopdracht via e-Notification

Financiën/Aankoop Na goedkeuring door raad van bestuur

 

Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt

Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Het leveren en plaatsen van speeltoestellen, speelplaatsmeubilair en valdempende ondergronden AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen De geraamde uitgave voor 4 jaar voor deze overheidsopdracht ca. € 780.219,71 exclusief btw of ca. € 827.032,89 inclusief 6% btw

Budgetten van de diverse scholen van het basis- en buitengewoon onderwijs.

Budgetperiode: 2020 - 2024