Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_RVBAGSO_00098 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1313938 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5, 2140 Borgerhout - speelplaatsrenovatie - Gunning verrekening reeks 7, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 26/06/2020 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Greet De Vrij; Carine Sneyers; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Verontschuldigd

Peggy Pooters

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00098 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1313938 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5, 2140 Borgerhout - speelplaatsrenovatie - Gunning verrekening reeks 7, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00098 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/17/1313938 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom afdeling Vlinder - Te Boelaarpark 5, 2140 Borgerhout - speelplaatsrenovatie - Gunning verrekening reeks 7, perceel 1 + budgetverhoging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

Gunning meerwerken

Het totaal van de pluswerken en aanvullende werken bedraagt € 62 916,54.

De ingediende verrekeningsvoorstellen zijn in orde en de opgegeven prijzen zijn marktconform.

Impact erelonen

De werken zoals beschreven in de verrekeningsvoorstellen zorgen voor een aanpassing (incl. btw) van het voorziene ereloon als volgt:

Architect*

€ 1 891,43 

VC Verwezenlijking

€ 117,08 

EPB-verslaggever

€ 000,00 

TOTAAL

€ 2 008,51 

*opmerking: verrekeningen 5, 23 en 39 zijn het gevolg van hiaten in het bestek van de architect en genereren geen extra ereloon (5 en 23) en in geval van verrekening 39 een daling van het ereloon. De overige verrekeningen zijn het gevolg van onvoorziene omstandigheden en / of vragen van het AGSO en geven met uitzondering van verrekening 38 en 41 wel recht op een verhoging.

Impact projectkost

De totale wijziging van de ingediende verrekeningsvoorstellen en aanpassing erelonen bedraagt € 48 603,33.

De goed te keuren bedragen worden gedeeltelijk opgevangen in de voorziene werkingsmarge.

Er wordt een budgetverhoging aangevraagd.

In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):

 

Status 17

Goed te keuren bedragen

Status 18

Bouwkost

€ 877 891,92

 

€ 934 513,83

Gegund bedrag

€ 818 651,26

 

€ 818 651,26

VH +

€ 7 338,13

+ € 6 805,71 

€ 14 143,84

VH -

€ 00,00

 - € 543,78 

- € 543,78

Minwerken

- € 11 727,11

- € 22 556,65 

- € 34 283,76

Meerwerken

€ 73 629,64

+ €  62 916,54 

€ 136 546,18

Erelonen

€ 73 077,38

 

€ 75 085,89

Bedrag bij gunning

€ 62 175,57

 

€ 62 175,57

Effect op erelonen

€ 10 901,81

+ € 2 008,51 

€ 12 910,32

Werkingsmarge

€ 4 652,80

 

€  00,00

Bedrag bij gunning

€ 82 131,50

 

€ 82 131,50

Budgetaanpassing WM

€ 00,00

+ € 43 977,53 

€ 43 977,53

Effect verrekeningen WM

- € 77 478,70

- €  48 630,33 

- € 126 109,03

Projectkost excl. prijsherziening

€ 965 622,10

 

€ 1 009 599,63

Prijsherziening

€ - 419,51

 

€ 921,53

Projectkost

€ 965 202,59

 

€ 1 010 521,16

Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025, categorie DB is niet toereikend. 

Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status

€ 965 202,59 

Bedrag extra te voorzien in deze legislatuur

€ 45 318,47 

Agion

Het dossier betreft een Agion dossier.
Het werd ingediend op de reguliere pot 2018 en 2019.

Er is een principeakkoord.

Het bedrag van het principeakkoord bedraagt € 472 670,50. 

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien het te gunnen bedrag ≥ € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Aanleiding en context

 

Algemene informatie school

School:

 Stedelijke basisschool De Vlinderboom

Onderwijsniveau:

 BAO

Onderwijsvorm: 

 n.v.t.

Aantal stromen:

 5

Aantal huidige leerlingen:

 345 kleuters en 607 leerlingen lager (telling van februari 2020)

Capaciteitsuitbreiding: 

 n.v.t.

 Algemene informatie bouwproject

 Categorie

 Doorlichtingen en Brand (DB)

 Type werken

 Speelplaatsrenovatie

Op 24/03/2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 722 618,80.

Op 30/11/2018 heeft de raad van bestuur de scope- en budgetwijziging goedgekeurd voor een totale projectkost van € 1 127 404,70.

Het project omvatte toen volgende percelen:

  • perceel 1: renovatie speelplaats en riolering
  • perceel 2: nieuwe speeltuigen
  • perceel 3: aanpassing en uitbreiding toegangscontrole
  • perceel 4: wifi-antennes voor speelplaats
  • perceel 5: renovatie hoofdriolering

In de loop van december 2018 - na het nodige overleg met Digipolis - werd beslist om perceel 4 te schrappen en te verplaatsen naar een volgende renovatiefase (= totaalrenovatie voormalig koetshuis).

Op 22/03/2019 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 977 702,82.

Volgende percelen werden reeds gegund:

Onderwerp

Beslissingsorgaan / datum

Bedrag

Perceel 2

Manager vastgoedprojecten d.d. 8/01/2019

€ 14 839,47

Perceel 5

Zakelijk directeur d.d. 25/02/2019

€ 142 915,56

Perceel 1

Raad van Bestuur d.d. 22/03/2019

€ 633 8802,00

Perceel 3

Manager vastgoedprojecten d.d. 28/03/2019

€ 27 016,23

Deze beslissing betreft de gunning voor de meerwerken, reeks 7, van perceel 1. 

Argumentatie

Verrekening(en)

Bij de uitvoering van de werken hebben zich een aantal wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke dossier opgedrongen. Aan de aannemer werd gevraagd om voor de wijzigingen de nodige verrekeningsvoorstellen in te dienen. Ze werden gebundeld in reeks 7:

  • verrekeningsvoorstel 5: betreft een wijziging van uitvoering van de voorziene aanpassingswerken aan de bestaande boekentassrekken. Deze konden niet op de grond gezet worden zoals voorzien in het dossier, maar moesten volledig tegen de muur verankerd worden;
  • verrekeningsvoorstel 19: betreft de uitvoering van onvoorziene grondwerken. Na afbraak van de bestaande speelplaats en afgraving tot op nieuwe funderingsdiepte bleek een zeer groot deel van de ondergrond te bestaan uit veengrond. Deze grond moest er integraal uit want zou op termijn nefast zijn voor de nieuwe speelplaats. Deze grond houdt veel grondwater vast en veroorzaakt bij uitdroging ernstige verzakkingen (de oude speelplaats was gefundeerd op een gewapende betonplaat, waardoor dit probleem nooit zichtbaar is geworden). Bijkomend bleek dit vervuilde grond te zijn, i.c. code 911. Deze code houdt in dat de grond - indien deze niet kan hergebruikt worden op eigen terrein (wat hier het geval was) - dient afgevoerd te worden naar een erkende grondverwerkingsfirma. De aanwezigheid van de grond was niet gekend bij opmaak aanbestedingsdossier en leidde bijgevolg tot een aanzienlijke verrekening en termijnsverlenging;
  • verrekeningsvoorstel 21: betreft de vervanging van een extra klokput t.h.v. park;
  • verrekeningsvoorstel 23: betreft de afwerking / aanwerking van de koepelopeningen van de bestaande luifel t.h.v. het nieuwe geplaatste akoestische verlaagde plafond;
  • verrekeningsvoorstel 25: betreft de uitvoering van onvoorziene betonherstellingen aan de bestaande luifel. Het dossier voorzag in het schilderen van en plaatsen van een akoestisch verlaagd plafond tegen de bestaande betonnen luifel. Bij de voorbereidende werken werd vastgesteld dat de luifel op een heel aantal plaatsen beschadigd (loszittend beton) was door vochtindringing t.g.v. slechte detaillering van een aantal van de aanwezige dakkoepels. De dakkoepels werden aangepast (verrekening 24, reeks 6) om een herhaling te voorkomen en de beton werd tevens hersteld;
  • verrekeningsvoorstel 26: betreft de plaatsing van wortelgeleidingspanelen t.h.v. de bestaande te behouden bomen op de speelplaats. Tijdens de werken werd extra advies gevraagd aan een boomdeskundige i.f.v. beschermingsmaatregelen van de boomwortels tijdens de uitvoering van de werken en deze adviseerde de plaatsing van deze panelen om toekomstige ophoging van de klinkers door wortels te vermijden;
  • verrekeningsvoorstel 27: betreft de verwijdering van een grote hoeveelheid ondergrondse metselwerkmassieven waarvan de aanwezigheid niet gekend was bij opmaak aanbestedingsdossier;
  • verrekeningsvoorstel 28: betreft de plaatsing van een aantal extra fietsenrekken;
  • verrekeningsvoorstel 29: betreft de levering van een extra mobiele ondersteuningspaal voor het net van het nieuwe badmintonveld;
  • verrekeningsvoorstel 30: betreft de wijziging van de voorziene aanplantingen na opmaak van een definitief aanplantingsplan;
  • verrekeningsvoorstel 32: betreft de nodige bijkomende herstelwerkzaamheden aan de buitenmuren van het scoutslokaal en de groendienst ter hoogte van een afgebroken fietsenluifel;
  • verrekeningsvoorstel 34: betreft de plaatsing van een ophangsysteem voor tijdelijke verlichting (i.f.v. schoolfeesten en dergelijke) onder de bestaande luifel;
  • verrekeningsvoorstel 35: betreft de nodige toevoegingen aan het ophangssysteem voor de nieuwe advalvasborden, zodat deze zonder gevaar op vochtinsijpeling tegen het nieuwe hekwerk bevestigd konden worden;
  • verrekeningsvoorstel 36: betreft de nodige toevoegingen aan het ophangssysteem voor het nieuwe krijtbord, zodat dit zonder gevaar voor breuk tegen het nieuwe hekwerk bevestigd kon worden;
  • verrekeningsvoorstel 37: betreft de verplaatsing van een aantal nieuwe voetbaldoelen. De plaats hiervan werd in samenspraak met de school bepaald. Na ingebruikname bleken deze een veiligheidsrisico in te houden en werd door de school gevraagd deze te verplaatsen. 
  • verrekeningsvoorstel 38: betreft de plaatsing van een wegneembare afsluiting in het nieuwe geplaatste bufferbekken. De nieuwe speelplaats kent een volledig andere opbouw en werking aangaande opgevangen regenwater dan de bestaande. De nieuwe speelplaats bestaat uit waterdoorlatende klinkers gefundeerd op een aanzienlijk steenslag pakket dat tevens dienst doet als buffer- en infiltratiezone voor het regenwater. De oude speelplaats bestond uit klassieke dallen gefundeerd op een gewapende betonplaat. Bij de oude speelplaats kwam het regenwater dus niet in de bodem terecht maar werd gewoon afgevoerd naar de riolering. Bij de nieuwe wordt dit gebufferd en geïnfiltreerd in eigen bodem. Hierdoor is de waterhuishouding van de ondergrond volledig gewijzigd en zijn er problemen zichtbaar geworden aan de waterdichting van de kelder van het bestaande koetshuis. De stookplaats van het koetshuis bevindt zich in de kelder en was tot voor de werken droog. Na de werken was dit niet meer het geval en na onderzoek bleek er een scheur te zitten in de onderverluchting (omgevormd gemetst kelderrooster). Deze scheur zat er al heel lang, maar heeft nooit tot problemen geleid door de opbouw van de voormalige speelplaats. Om te vermijden dat dit probleem nu reeds moet aangepakt worden  - dit zijn kostelijke werken en het koetshuis wordt gerenoveerd vanaf de zomervakantie 2021 - werd beslist om het nieuwe ondergrondse bufferbekken tijdelijk buiten dienst te stellen met behulp van een wegneembare afsluiting. Op die manier kan de ondergrondse waterbelasting van deze kelder binnen de perken gehouden worden en kan de investering uitgesteld worden naar 2021;
  • verrekeningsvoorstel 39: betreft de schrapping van het voorziene groendak. Het dak van de nieuwe luifel zou uitgevoerd worden als groendak. Uit gesprekken met de onderaannemer van dit groendak bleek er echter een probleem te zijn met het voorgestelde type beplanting. De nieuwe luifel grenst aan de hoge bomen van het park en het dak valt daardoor volledig in de schaduw van de erboven gelegen kruinen. Het voorgestelde type beplanting heeft zonlicht nodig om te groeien en overleven en zou het in die schaduwrijke omgeving niet gehaald hebben. De enige optie bestond er in om over te schakelen naar een schaduwminnende beplanting. Deze beplanting had een grotere kans op overleven, maar dat kon niet voor 100% gegarandeerd worden. Bovendien was aan deze beplanting een belangrijke consequentie verbonden. Deze had een veel dikker voedingspakket nodig dan wat voorzien was. De balkenlaag van het luifeldak was op dergelijke gewichtstoename niet berekend, waardoor dure aanpassings- / verstevegingswerken noodzakelijk waren. Bijgevolg werd er beslist om de beplanting niet uit te voeren. Dit werd door de architect nagevraagd bij stedenbouw en omdat met de werken een veel groter infiltratiebekken werd voorzien dan wettelijk noodzakelijk werd dit toegestaan. Volgens de wet diende de inhoud van het nieuwe infiltratiebekken enkel bepaald te worden op basis van de dakoppervlakte van de nieuwe luifel (het onderwerp van de aangevraagde omgevingsvergunning). Op dit infiltratiebekken werden echter ook de daken van de bestaande gebouwen aangesloten, waardoor een veel groter inhoud dan wettelijk noodzakelijk geplaatst werd en waardoor het wegvallen van het groendak kon gecompenseerd worden;
  • verrekeningsvoorstel 40: betreft een wijziging in min van de voorziene speelplaatsbelijning;
  • verrekeningsvoorstel 41: betreft de bijbestelling van een aantal onderdelen van de nieuwe sportinfrastructuur die per ongeluk door de school werden kwijt gespeeld.
 De verrekeningsvoorstellen resulteren in volgende totaalbedragen (incl btw):
 
 

Excl. btw

Btw

Incl. btw

VH +

€ 6 420,48

€ 385,23

€ 6 805,71

VH -

€ 513,00

€ 30,78

€ 543,78

Minwerken

€ 21 279,86  

€ 1 276,79

€ 22 556,65  

Pluswerken

€ 16 839,25

€ 1 010,36  

€ 17 849,61

Aanv. werken

€ 42 515,98

€ 2 550,96

€ 45 066,94

Totaal

€ 43 982,85

€ 2 638,97

€ 46 621,82

 

Budgetverhoging

De uiteindelijke stijging van de projectkost is te wijten aan:

  • onvoorziene omstandigheden bij de afbraak- en grondwerken. In de ondergrond werden oude mazouttanks (verrekening 13, reeks 4), een groot volume aan oud funderingsmetselwerk (verrekening 27) en een groot volume aan vervuilde veengrond aangetroffen (verrekening 19). Al deze elementen dienden verwijderd te worden en hadden een aanzienlijke prijsconsequentie; 
  • onvoorziene omstandigheden bij de renovatie van de bestaande betonnen luifel. Het dossier voorzag in het schilderen en plaatsen van een nieuw akoestisch verlaagd  plafond. Bij de voorbereidende werken werd vastgesteld dat door de slechte detaillering van een aantal koepels het beton door vochtindringing beschadigd was. De koepels dienden aangepast te worden (verrekening 24, reeks 5) en het beton diende hersteld te worden (verrekening 25) voor de in het dossier opgenomen werken konden aangevat worden. Deze werken hadden een aanzienlijke prijsconsequentie;
  • hiaat bestek m.b.t. de renovatiewerken van de betonnen luifel. Deze luifel telt 19 ronde koepels. De architect was een artikel vergeten opnemen voor het aanwerken van het nieuwe verlaagde plafond t.h.v. de koepelopeningen. Doordat dit ronde openingen betreft kon dit alleen door middel van op maat gemaakte aluminium afkastingen (verrekening 23). Door het grote aantal koepels betrof dit een zeer duur werk. Het spreekt voor zich dat de architect hier geen extra ereloon voor kreeg.


Impact planning:

Het project heeft heel wat tegenslag gekend. In het bestek werd een uitvoeringstermijn voorzien van 1 juli 2019 tot en met 30 augustus 2019 (omgerekend 61 kalenderdagen). Sowieso was dit voor de vooropgestelde werken een zeer nauw bemeten uitvoeringstermijn, bijkomend hebben volgende onvoorziene factoren een grote impact gehad:

  • onvoorziene omstandigheden bij het uitvoeren van grondwerken, waarbij het aantreffen van een aantal stookolietanks (verrekening 13, reeks 4), een groot volume aan ondergrondse metselwerkmassieven (verrekening 27) en een zeer groot volume aan vervuilde veenhoudende (verrekening 19) ondergrond de grootste spelbrekers zijn geweest. Deze hebben dan ook weer hun impact gehad op het de bouw van de luifel, terreinafsluitingen (zie verder) en het rioleringstracé (verrekening 14, reeks 6) met wijzigingen (enkel riolering) en vertragingen tot gevolg;
  • de zomervakantie van 2019 heeft af te rekenen gehad met 2 hittegolven: één van 22 juli tot en met 27 juli 2020 en één van 23 augustus tot en met 28 augustus. Beide hebben een impact gehad op het werktempo en de eerste heeft ook een grote impact gehad op timing van de nieuwe luifel en terreinafsluitingen. De hittegolf van juli viel juist op het moment dat de betonzolen van de staalstructuur van de nieuwe luifel en terreinafsluitingen dienden gestort te worden. Iets wat niet is kunnen doorgaan omdat de betoncentrales toen tijdelijke de deuren hebben moeten sluiten. Hierdoor heeft niet alleen de bouw van de staalstructuur van de nieuwe luifel en terreinafsluitingen vertraging opgelopen, maar ook een aantal werken die aansluitend dienden uitgevoerd worden. Vooral dit laatste gaf problemen, want hierdoor moesten een aantal onderaannemers (de onderaannemers van het de staalstructuur, het dak van de luifel en de eigenlijke terreinafsluitingen) die bij de voorbereiding van de werken in mei / juni reeds vastlagen opnieuw ingepland worden. Aangezien deze onderaannemers ook andere projecten hadden lopen, lieten hun werkplanningen niet toe om deze vertragingen één op één te volgen. Het zijn dan ook de werken aan de staalstructuren, het dak van de luifel en de terreinafsluitingen die de grootste vertraging hebben opgelopen;
  • dit project voorzag tevens in de beperkte renovatie van de bestaande betonnen luifel. Bij de voorbereiding van deze werken bleek de luifel in zeer slechte staat te verkeren. Door een slechte detaillering van de bestaande dakkoepels bleek een aanzienlijke oppervlakte van de beton rond deze koepels aangetast door regenwater. De beton diende hersteld te worden (verrekening 25) en de koepels dienden aangepast te worden (verrekening 24, reeks 5) voordat de in het dossier voorziene werken konden uitgevoerd worden, met de nodige vertragingen tot gevolg.
Gezien het hier duidelijk over een situatie van overmacht en / of abnormale omstandigheden gaat en gezien het feit dat ondanks alle tegenslagen de aannemer tegen de start van het nieuwe schooljaar een groot deel van speelpaats toch kon vrijgeven voor de school en de school dus weining hinder heeft ondervonden van de opgelopen vertragingen, werd beslist om de door de aannemer aangevraagde totale termijnsverlenging van 62 kalenderdagen goed te keuren. Aangezien over deze bijkomende termijn lang onderhandeld werd, werden hiervan nog maar 3 kalenderdagen goedgekeurd bij de goedkeuring van verrekeningen reeks 4 d.d. 25 juli 2019. Met huidige beslissing wordt dus de resterende termijnsverlenging van 59 kalenderdagen goedgekeurd. Dit betreft een goedkeuring na de oplevering, want deze vond plaats op 7 november 2019.

Juridische grond

De toekenning van de aanvullende werken en pluswerken die het gevolg zijn van onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/2 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de aanvullende werken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/1 van het K.B. van 14 januari 2014.

De toekenning van de pluswerken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/4 (de-minimis) van het K.B. van 14 januari 2014.

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de gunning van de meerwerken van perceel 1: speelplaatsrenovatie in de Stedelijke basisschool De Vlinderboom – afdeling Vlinder, Te Boelaarpark 5 te 2140 Borgerhout goed aan WeGroSan/hmvt bvba, Vaartkant 27 te 2960 St-Lenaerts, voor het bedrag van €  59 355,23 excl. btw + €  3 561,32 btw (6% btw) = € 62 916,54 incl. btw.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in plus voor een totaalbedrag van € 6 805,71 incl. btw.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in min voor een totaalbedrag van € 543,78 incl. btw.

Artikel 4

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de minwerken voor een totaalbedrag van € 22 556,65 incl. btw.

Artikel 5

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de wijzigingen van de erelonen voor een totaalbedrag van € 2 008,51 incl. btw.

Artikel 6

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van het feit dat de wijzigingen een invloed hebben op de vooropgestelde timing en een verlenging impliceren van 59 kalenderdagen.

Artikel 7

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor een bedrag van € 45 318,57 incl. btw en keurt de aangepaste projectkost van € 1 010 521,16 goed.

Artikel 8

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten

Artikel 9

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 229 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

PV SCC 00 DB 229

OD_0801