Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_RVBAGSO_00092 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Aanpassingen kwaliteitscontrole - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 26/06/2020 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Greet De Vrij; Carine Sneyers; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Verontschuldigd

Peggy Pooters

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00092 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Aanpassingen kwaliteitscontrole - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00092 - Patrimonium - Open Infra - Retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. Aanpassingen kwaliteitscontrole - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van retributiereglementen.

Aanleiding en context

Bij de agendering van het retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025 had de dienst bestuurszaken van de stad Antwerpen een aantal opmerkingen naar vorm en juridische formulering. Bij de bespreking op het college bleek dat ook vanuit de beheerscontrole van Financiën van de stad Antwerpen er enkele vormelijke aanpassingen gevraagd werden ter verduidelijking van het retributiereglement. 

Argumentatie

Opmerkingen vanuit de dienst bestuurszaken van de stad Antwerpen:

Argumentatie: 

‘TBS-werking’:  geen afkortingen gebruiken die je niet voorafgaand toelicht

 Artikel 3:
 Opdrachtentabel vermeldt een fout: ‘de bekendmaking’ is een juridisch gegeven die decretaal vanuit de stad dient te gebeuren. Artikel 3 dient dus te worden verwijderd. Indien jullie hieromtrent eerder de communicatie bedoelden (zoals in artikel 3 van het vorig punt), dien je dit aan te passen. Indien te behouden, maak je hiervan Artikel 4, want zie opmerking over de bijlagen onderstaand, er dient bijkomend artikel 3 te worden gemaakt ivm goedkeuring gecoördineerde versie.

Bijlagen:  

  • De volledige versie met wijzigingen in grijswaarden, vet, doorstreept dient te worden goedgekeurd, toe te voegen als bijlage én opnemen in het besluit.
  • Daarnaast dient een gecoördineerde versie (de nieuwe versie zonder grijswaarde als gewone bijlage te worden toegevoegd) en dient een artikel te worden toegevoegd:  De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement voor de terbeschikkingstelling van de schoolinfrastructuur aan derden 2020-2025. 


Opmerkingen vanuit beheerscontrole financiën:

  • In de rubriek 'Aanleiding en context' dient er te worden verwezen naar de gekoppelde besluiten.
  • In het retributiereglement dient onder ' Artikel 8' nog het volgende te worden opgenomen: "De bestaande schade aan het kwestieuze lokaal dient gemeld te worden ten laatste op het moment van ingebruikname. Bekende schade aan het lokaal wordt meegedeeld door AG SO aan de gebruiker voor ingebruikname." 
  • In het retributiereglement wordt onder 'Artikel 3'  "het kenmerk van de terbeschikkingstelling" geschrapt, als ook punt 2. Verder worden begrippen als "doorlopende terbeschikkingstelling", "occasionele terbeschikkingstelling" en "vakantiewerking" in het reglement nog gebruikt. Het onderscheid wordt onder 'Artikel 3' best behouden.
  • Bij 'de types en capaciteit van de lokalen' dient nog een nummering te worden toegevoegd.
  • In 'Artikel 4' dient in de 2de tabel, 2de kolom achter "in euro" de haakjes nog te worden gesloten.
  • Onder 'artikel 9' is "van de eigen sporttoestellen" een nieuwe toevoeging t.o.v. het vorige reglement en dient bijgevolg in vet en grijs te worden gezet.
  • Onder 'artikel 12' is "wordt deze termijn niet gerespecteerd" en " de datum van de annulatiemelding" een wijziging t.o.v. het vorige reglement en dient bijgevolg in vet en grijs te worden gezet.
  • 'Artikel 13' kan eventueel mee opgenomen worden onder 'Artikel 9' aangezien het hier om een bijkomende kost gaat.

Juridische grond

De gecoördineerde grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

  • Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt de wijze van bekendmaking van de reglementen.
  • Art 7§4 van de beheersovereenkomst 2020-2025 tussen de Stad Antwerpen en het Agentschap Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen. 
  • Artikel 40 § 3 van het decreet lokale besturen bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.
  • Artikel 40 al.2, 14° van het decreet lokale besturen bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan toevertrouwd worden.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0308 - Een innovatieve, duurzame, goed onderhouden infrastructuur in een warme, nette en toegankelijke omgeving biedt plaats aan alle huidige en toekomstige leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW030803 - De schoolinfrastructuur staat breed ter beschikking voor interne en externe gebruikers

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de opmerkingen en gevraagde aanpassingen door de dienst bestuurszaken en beheerscontrole financiën van de stad Antwerpen aan het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van de schoolinfrastructuur voor de periode 1 september 2020 tot 31 augustus 2025. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de gecoördineerde versie van het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van de schoolinfrastructuur aan derden goed dat zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200615_retributiereglement_met wijzigingen_AGSO_OpenInfra.docx
  • 20200615_retributiereglement_gecoordineerde versie_AGSO_OpenInfra.docx