Terug
Gepubliceerd op 10/12/2019

2019_RVBAGSO_00176 - Programmaties buitengewoon secundair onderwijs De Leerexpert - Programmatiedossiers voor het buitengewoon secundair onderwijs Opleidingsvorm 3 - De Leerexpert vanaf schooljaar 2020-2021 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 29/11/2019 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen Onderwijs; Fabienne  Fell, Medewerker kabinet Onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns; Mie Branders

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2019_RVBAGSO_00176 - Programmaties buitengewoon secundair onderwijs De Leerexpert - Programmatiedossiers voor het buitengewoon secundair onderwijs Opleidingsvorm 3 - De Leerexpert vanaf schooljaar 2020-2021 - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00176 - Programmaties buitengewoon secundair onderwijs De Leerexpert - Programmatiedossiers voor het buitengewoon secundair onderwijs Opleidingsvorm 3 - De Leerexpert vanaf schooljaar 2020-2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de prgrammatie van het aanbod.

Argumentatie

De OV3-opleidingen binnen de Leerexpert willen maximaal inzetten op arbeidsmarktgerichte opleidingen. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hebben meer nood dan anderen om goed voorbereid de stap naar de arbeidsmarkt te zetten. Daarom is het van belang dat het aanbod van hoge kwaliteit is en zoveel mogelijk beantwoord aan de verwachtingen van de arbeidsmarkt.

1.Focus op kwaliteit en beheersbaarheid 

Om een hoge kwaliteit te kunnen blijven waarborgen willen de scholen van de Leerexpert die opleidingsvorm 3 (OV3) aanbieden, vanaf schooljaar 2020-2021 op schoolniveau opnieuw een beter evenwicht vinden tussen de instroom van leerlingen en het opleidingsaanbod. Teveel richtingen met te weinig leerlingen leidt tot versnippering en moeilijkere beheersbaarheid. Op niveau van de Leerexpert wordt het brede aanbod behouden. Door op schoolniveau te rationaliseren en tegelijkertijd te blijven investeren in een breed aanbod op het niveau van de Leerexpert, kunnen leerlingen gerichter toegeleid worden naar die scholen waar de richtingen blijven bestaan. Op die manier kan de instroom versterkt worden en wordt versnippering tegengegaan. De gangbare praktijk van een actieve toeleiding van leerlingen met specifieke noden naar het aanbod binnen het BUSO laat toe op maat van de leerling te werken zonder te moeten inboeten op een efficiënte en beheersbare organisatie van het aanbod.

2.Focus op de arbeidsmarkt 

Het AGSO wil investeren in bouwopleidingen (in kader van de Grote verbinding) voor leerlingen met uiteenlopende competentieprofielen. Voor leerlingen met een OV3-profiel wensen we dit te doen door enerzijds de bestaande richting ‘ruwbouw’ te versterken en anderzijds door de richting ‘metselaar’, die een zwakke instroom kent en onvoldoende is afgestemd op de arbeidsmarkt, af te bouwen.

Voor de richting ‘ruwbouw’ zal een communicatie worden gevoerd naar de relevante scholen buitengewoon basis- en secundair onderwijs en de CLB-centra in de regio.

Het AGSO wenst tevens te investeren in opleidingen die voorbereiden op zorgberoepen voor uiteenlopende profielen. We willen dit doen door het aanbod van logistiek assistent niet op drie plaatsen maar op twee plaatsen aan te bieden. Hierdoor kunnen we beter toeleiden naar deze scholen en vermijden we versnippering. Ook voor deze scholen zal een gerichte communicatie naar de professionele toeleiders (andere BUO-scholen en CLB’s uit de regio) opgezet worden. 

De opleiding schilder-decorateur wordt afgebouwd omdat deze richting niet aansluit bij de noden van de arbeidsmarkt en het OV3 competentieprofiel. De start van de richting spoelkeuken komt tegemoet aan de vraag van de arbeidsmarkt.

3.AGODI 

De programmaties opleidingsvorm 3 dienen voor 30 november 2019 bij AGODI aangevraagd te worden, in functie van schooljaar 2020-2021.

Fasering

Een gedetailleerde fasering van de afbouw en programmatie van de opleidingen wordt besproken in de dossiers in bijlage.

Juridische grond

Artikelen 3, 14, 15 en 268 tot en met 290/1 van de codex secundair onderwijs betreffende de rationalisatie en programmatie van het buitengewoon secundair onderwijs.

Aanleiding en context

De Leerexpert Begijnenvest - afbouw schilder-decorateur

Gezien het dalende aantal instromers opteert de school om de opleiding tot schilder-decorateur af te bouwen.

Het beroep van schilder-decorateur wordt niet langer vermeld op de huidige lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Uit de outcome-gegevens blijkt dat leerlingen die deze opleiding gevolgd hebben, niet als schilder-decorateur aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Vaak komen zij in een andere sector terecht. Leerlingen die toch starten in het domein schilderen haken na korte tijd terug af en geven aan dat de functie te arbeidsintensief is. Daarnaast is de kwaliteit van afwerking niet optimaal en is het tempo van de leerlingen vaak te laag. De verwachtingen van de arbeidsmarkt en de mogelijkheden van de leerlingen zijn niet op elkaar afgestemd.

Indien de school de opleiding schilder-decorateur kwaliteitsvol zou willen blijven inrichten, zijn investeringen nodig, zowel qua leermiddelen als materialen. Er wordt een inschatting gemaakt dat EUR 15.000 nodig zou zijn om de infrastructuur te optimaliseren, en een bijkomende EUR 10.000 voor dagelijkse exploitatie.

De Leerexpert Schoolstraat - afbouw logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen

Gezien het dalende aantal instromers opteert de school om de opleiding logistiek assistent af te bouwen. Sinds schooljaar 2015-2016 is een daling van 42 leerlingen geregistreerd binnen De Leerexpert Schoolstraat. Er is een sterke daling in instroom op te merken bij de opleiding logistiek assistent. In het huidige schooljaar (2019-2020) volgen slechts 14 leerlingen de opleiding, verspreid over de opleidings- en kwalificatiefase. De Leerexpert Schoolstraat biedt 4 opleidingen aan in haar huidig aanbod (hoeknaadlasser, winkelhulp, grootkeukenmedewerker en duaal medewerker fastfood) en wil door het uitdoven van de opleiding logistiek assistent opnieuw een evenwicht vinden tussen het aantal leerlingen binnen de school en het opleidingsaanbod.

Binnen het buitengewoon secundair onderwijs in de provincie Antwerpen wordt de opleiding logistiek assistent tevens aangeboden in De Leerexpert Begijnenvest en De Leerexpert Schotensesteenweg 252, waardoor de continuïteit vabn het aanbod van het AGSO verzekerd blijft.

De Leerexpert Schotensesteenweg 252 - afbouw metselaar

Gezien het dalende aantal instromers opteert de school om de opleiding tot metselaar af te bouwen. Uit een onderzoek uitgevoerd door de school, blijkt dat in de bouwsector steeds meer vraag is naar multifunctioneel inzetbare arbeiders, een vereiste die niet aansluit bij het profiel van de leerlingen buitengewoon onderwijs. Verstrengde normen (isolatie/milieu) vragen een hoge nauwkeurigheid die leerlingen niet kunnen bieden. Daarnaast is ook opvallend dat in de bouwsector steeds meer gebruik gemaakt wordt van prefab, waardoor de functie van metselaar overbodig wordt. Om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen aanbieden, zijn financiële middelen nodig om materialen en gereedschap te kunnen aanbieden binnen dit opleidingsprofiel. Deze investering lijkt niet zinvol gegeven deze vaststelling.

De opleiding tot medewerker ruwbouw blijft aanwezig in het aanbod van De Leerexpert (Begijnenvest).

De Leerexpert Schoolstraat - programmatie medewerker spoelkeuken

Door het programmeren van de opleiding medewerker spoelkeuken wil de school volgende doelstellingen realiseren:

  • Brede basis en divers aanbod
  • Een complementair aanbod
  • Een optimale doorstroom
  • Samenwerkingsverbanden met het (d)BSO en OV2
  • Een vlotte doorstroom naar de arbeidsmarkt + na analyse van openstaande vacatures stellen we vast dat het beroep van ‘afwasser’ een gegeerd profiel is op de arbeidsmarkt

De opleiding ‘medewerker spoelkeuken’ biedt gemotiveerde leerlingen in de toekomst de kans om twee kwalificatiegetuigschriften te behalen en biedt leerlingen die niet over de nodige competenties beschikken voor de opleiding grootkeukenmedewerker de mogelijkheid om toch een kwalificatiegetuigschrift te behalen. Verschillende partners gaven reeds aan vragende partij te zijn voor het aanbieden van extramurale praktijk (leren op de werkvloer) en stages. Binnen het AGSO is reeds een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Stedelijk Lyceum Lamorinière.

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmatie van de studierichting spoelkeuken opleidingsvorm 3 in De Leerexpert Schotensesteenweg 252 goed.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de afbouw van metselaar, logistiek assitent en schilder-decorateur binnen aanbod van opleidingsvorm 3 van de Leerexpert goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
aanvraag AGODI  Roxanne Daem  30 november 2019

 


Bijlagen