Gezien de projectkost ≥ €250.000,00 incl. btw heeft de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs de beslissingsbevoegdheid.
Dit project heeft een dwingende deadline: de inrichting van de leskeuken gebeurt in een gedeelte van de huidige refter, waardoor er ook werken in het reftergedeelte nodig zijn. De school is niet in de mogelijkheid om de maaltijden voor de leerlingen ergens anders te organiseren. Het refterdeel moet op 1 september 2020 terug operationeel zijn, waardoor na ontvangst van de offertes (gepland eind april) geen tijd is om te wachten op de goedkeuring van de raad van bestuur die maandelijks georganiseerd wordt. Teneinde de timing te halen is het van belang om op 1 juni te kunnen starten met de werken, gezien er begin juni reeds begonnen kan worden met de afbraak van het labo en in de tweede helft van juni met de afbraak in de refter.
Immers de eerstvolgende raad van bestuur zou dan 5 juni zijn. Hierdoor is het onmogelijk om de aannemer te laten starten begin juni zodoende de deadline van 1 september te halen. Om die reden wordt er een delegatie gevraagd aan de raad van bestuur naar het directiecomité voor de goedkeuing van de gunning, ook indien de gunning gepaard gaat met een budgetverhoging. In dit geval wordt er tevens delegatie gevraagd aan de raad van bestuur naar het dircom voor de goedkeuring van deze projectkostverhoging.
Het directiecomité zal op de raad van bestuur van juni rapporteren over de mogelijke budgetverhoging.
Volgens Artikel 236 van het Decreet Lokaal Bestuur kunnen de statuten van een autonoom gemeentebedrijf de raad van bestuur toelaten om het dagelijkse bestuur, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe te vertrouwen aan een directiecomité of aan een gedelegeerd bestuurder al dan niet met de mogelijkheid van subdelegatie aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf.
Artikel 15, §5 van de statuten voorziet de delegatie naar het directiecomité.
Op 22 febuari 2019 keurt de Raad van Bestuur het projectvoorstel voor het de renovatie van een labo - het inrichten van een leskeuken - het vernieuwen van de brandalarm installatie in het Stedelijk Lyceum Quellin, Quellinstraat 31 te 2018 Antwerpen goed voor een projectkost van 484.059,28 €
Omwille van doorlooptijd en dwingende deadline vraagt Vastgoedprojecten aan de raad van bestuur om delegatie goed te keuren naar het dircom voor de goedkeuring van de gunning.
De raad van bestuur beslist om de delegatie te verlenen aan het directiecomité voor de goedkeuring van de gunning en de daarbij horende nieuwe projectkost voor het project SO/843/1676844 Quellinstraat 31: renovatie labo - inrichten leskeukens - vernieuwing brandalarm installatie.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Delegatie/subdelegatie | PAT/VP | tijdens de maanden april-mei 2020 |