Terug
Gepubliceerd op 05/09/2019

2019_DCEK_00176 - District Ekeren. Karel Candaelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 06/08/2019 - 13:30 Flora
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny Kruyniers, districtsschepen

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2019_DCEK_00176 - District Ekeren. Karel Candaelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCEK_00176 - District Ekeren. Karel Candaelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 00115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de haakse parkeerplaatsen op verschillende plaatsen in de straat worden opgenomen in het reglement (artikel 4);
  • de signalisatie van het parkeerverbod langs de beide zijden, vanaf de Renaat Veremansstraat tot de haakse parkeerplaatsen, wordt gewijzigd. De gele onderbroken streep wordt vervangen door parkeerverbodsborden (artikel 1);
  • het opstelvak voor fietsers en de verdeling in rijstroken ter hoogte van het kruispunt met de Ekersesteenweg wordt gereglementeerd (artikel 3);
  • de twee bestaande algemene parkeerplaatsen voor personen met een handicap op de aangelegde parking, gelegen tussen de gebouwen met huisnummer 2 en 6-8, worden opgenomen in het reglement (artikel 2);
  • inrichten van een nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op de aangelegde parking, gelegen tussen de gebouwen met huisnummer 2 en 6-8 (artikel 2).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Karel Candaelstraat op nummer 2, voldoet aan de voorwaarden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Karel Candaelstraat in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 2 mei 1990 (jaarnummer 623);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Rozemaai-Schoonbroek';
  • maakt deel uit van de wijk 'Schoonbroek-Rozemaai-Hagelkruis' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Op 28 mei 2019 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Karel Candaelstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het aanvullend reglement wordt tevens aangepast aan de huidige toestand in de straat.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 12 juli 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SEK03 - Ekeren is een meerkernig groen district waar wonen, economische functies en publieke voorzieningen gevarieerd, nabij en bereikbaar zijn op maat van de Ekerenaar
1SEK0303 - Er is geijverd voor een optimalisatie van de verkeerscirculatie en parkeermogelijkheden in Ekeren.
1SEK030302 - De verkeerscirculatie in Ekeren dient optimaal en veilig te zijn naar doorstroming toe

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Candaelstraat in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 mei 1990 (jaarnummer 623).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen