Terug
Gepubliceerd op 04/07/2019

2019_CBS_05478 - De Grote Verbinding - Principebeslissing communicatiestrategie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 03/07/2019 - 10:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05478 - De Grote Verbinding - Principebeslissing communicatiestrategie - Goedkeuring 2019_CBS_05478 - De Grote Verbinding - Principebeslissing communicatiestrategie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met het Toekomstverbond dat op 15 maart 2017 werd ondertekend, hebben de Vlaamse overheid (met de intendant), het Antwerpse stadsbestuur, het Havenbedrijf en de burgerbewegingen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal zich samen geëngageerd om een bijzonder ambitieus programma te realiseren:

  • een Ring voor de stad (= Oosterweelverbinding)
  • een overkapping van de Ring
  • een modal shift naar 50/50 in de gehele regio
  • een noordelijk alternatief rond de stad. 

In de loop van 2017-2018 werd participatief sterk ingezet op de mogelijkheden om de Ring te overkappen of om de wijken rond de Ring leefbaarder te maken. In totaal werden meer dan 31 Ringprojecten uitgewerkt en voorgesteld aan het brede publiek in mei 2018. 

Eind juni 2018 selecteerde de Vlaamse Regering hieruit 18 leefbaarheidsprojecten die de eerste aanzet vormen van de overkapping van de Antwerpse Ring. Deze projecten vormen vandaag samen met de bouw van de Oosterweelverbinding één van de meeste ambitieuze en grootschalige infrastructuurwerken in Europa. Andere overkappingsprojecten zoals in Madrid, Maastricht, Parijs, Amsterdam of Hamburg waren of zijn immers veel kleinschaliger. De Oosterweelverbinding en het proces met de intendant (Over De Ring) vinden elkaar in de nieuwe merknaam 'De Grote Verbinding'.

Ondertussen is Lantis volop gestart met het eerste deel van de werken aan de Ring op Linkeroever en Zwijndrecht en zijn de ontwerpen voor de leefbaarheidsprojecten van dit Ringdeel ook al aangepast.

Begin juni 2019 is het inspraaktraject rond de Scheldebrug tussen Linkeroever en Nieuw Zuid (i.e. een van de 18 projecten) gelanceerd.

En in de loop van dit jaar wordt de omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding (Scheldetunnel en Rechteroever) verder afgewerkt, waardoor straks ook de andere projecten in een hogere versnelling schakelen. 

Tegelijk wordt ook volop onderzocht hoe al deze projecten kunnen zorgen voor tewerkstelling, welke opleidingsnoden er zijn en welke flexibele huisvestingsvormen er de komende twee decennia nodig zullen zijn. 

Er beweegt dus heel wat. Van werven, over participatietrajecten, de opstart van opleidingen, allerhande  bestekken, tot bouwaanvragen. Dit alles maakt dat we zo snel mogelijk het wervende verhaal van De Grote Verbinding vorm willen kunnen geven. 

Idealiter kunnen we het verhaal van De Grote Verbinding lanceren in oktober 2019:

  • Wanneer de omgevingsvergunning aangevraagd wordt voor Oosterweel Rechteroever, die gepaard gaat met een openbaar onderzoek;
  • Samenvallend met het ontwerpproces rond de geselecteerde leefbaarheidsprojecten;
  • Zodat we op tijd kunnen zijn om toekomstige arbeidskrachten op te leiden en te rekruteren. 

Argumentatie

Context

De Antwerpse regio staat aan de vooravond van één van de grootste uitdagingen sinds de aanleg van de Ring en de snelweginfrastructuur in de jaren 60 en 70. Het gaat om de realisatie van zeer grootschalig mobiliteitsproject dat samengaat met  overkappingen en leefbaarheidsprojecten die de mobiliteit in Vlaanderen met de lokale leefbaarheid zal verzoenen. En die de Antwerpse regio versterkt als motor van de Vlaamse economie en welvaart waardoor ze verder zal uitgroeien tot de meest welvarende en toekomstbestendige regio. 

Economisch belang: Vandaag zien we dat regio’s die investeren in mobiliteit, duurzaamheid en leefbaarheid de aandacht naar zich toezuigen en zo een belangrijke troef in handen hebben in de competitie voor talent, creativiteit en investeringen. Het succes van de Antwerpse haven en de geplande maritieme en industriële investeringen is in belangrijke mate afhankelijk van performante hinterlantverbindingen. Voor Vlaanderen is dit ingrijpende mobiliteitsproject hèt project om de welvaart in de regio te verzekeren.

Sociaal belang: Dankzij de nieuwe mobiliteitsinfrastructuur en de daarbij aansluitende 18 leefbaarheidsprojecten wordt 'De Grote Verbinding' ook een stadsvernieuwingsproject dat alle Antwerpenaren beter met elkaar verbindt. Door de 20ste-eeuwse gordel fysiek beter met de kernstad te verbinden, zetten we in op de versterking  van de stadsgemeenschap.  Maar dit brengt ook een aantal samenlevings-uitdagingen met zich doordat erg verschillende stadsdelen plots naaste buren worden. 

Na twee decennia van studies en discussies over mobiliteit, duurzaamheid en leefbaarheid werd met Het Toekomstverbond tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf en de  burgerbewegingen de verkeersknoop in en rond Antwerpen ontward. 

De zorgvuldig in stelling gebrachte alliantie heeft nu nood aan een gezamenlijk verhaal rond deze stadsvernieuwing waardoor we de sleutelpartners in staat stellen om met verenigde stem te spreken in dit dossier. Daarnaast zal de uitvoering van dit project heel wat tewerkstellingskansen bieden. Deze unieke gelegenheid geeft ons de kans om onze arbeidsreserves hierop in te schakelen. Samen met de bouwsector, VDAB en andere partners willen we deze opportuniteit positief aanpakken en communiceren. 

Uitgangspunten communicatie 

A) De Stad wil hoog inzetten in haar marketingaanpak. Dit topproject van infrastructuur kan onze regio internationaal op de kaart brengen. Het belang en de relevantie van dit titanenproject overstijgen dus stad Antwerpen. We willen er dan ook over communiceren op een internationaal kwaliteitsniveau. De ambitie voor de toekomst van alle betrokken partners in 'De Grote Verbinding' mag daarom met de nodige trots, ambitie en vertrouwen in een sterk groeiscenario voor Vlaanderen verteld worden. 

B) Alle partners in en rond dit project nemen het co-eigenaarschap op en aldus een deel van de verantwoordelijkheid om het project in de volledige breedte van zijn mogelijkheden te realiseren en neer te zetten. 

1/ De communicatiestrategie consolideert de consensus tussen de vele partners

Het is van het grootste belang dat we ons bij de uitwerking van de communicatiestrategie bewust zijn dat  dit immense mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject op een gedeeld auteurschap rust. Lantis, Stad Antwerpen, het Vlaams dep. Mobiliteit en Openbare Werken (verder MOW), het Vlaams Agentschap voor  Wegen en Verkeer,  de verschillende openbaarvervoerbedrijven, burgerbewegingen en ondernemersorganisaties, intendant, wijkverenigingen en vele andere projectpartners en/of (vertegenwoordigers van)  betrokkenen dragen samen bij tot de realisatie deze stadsregionale transformatie. 

Een breed gedragen verhaal houdt de verschillende actoren positief, betrokken en relationeel op het juiste spoor. Door zowel op het veld als in communicatie samen het engagement aan te gaan voor een betere Vlaamse mobiliteit en een beter Antwerpen, creëer je op het hoogste niveau de verbondenheid die je als team gereflecteerd wil zien. Zo versterkt de communicatiestrategie het felbevochten draagvlak voor deze stadsregionale verandering.

2/ De ontvanger staat voorop

Burgers hoeven de organisatorische complexiteit  niet te kennen. We willen een positief positionerend verhaal brengen dat relevant is voor de ontvanger. Na jaren van conflictcommunicatie is het belangrijk dat de focus op het toekomstperspectief en de verbindende kracht van dit titanenwerk gelegd wordt. 

In heldere taal de ambitie en het lange termijn-effect verwoorden geeft mensen immers inzicht in de positieve stroomversnelling waar de stad en de regio in zal terechtkomen en wat dit kan betekenen voor het leven van wie er leeft, werkt, onderneemt of studeert. Zo geeft de communicatie richting en betekenis aan de verandering en kijkt iedereen op eenzelfde manier naar het traject, wat zorgt voor begrip en gemoedsrust. 

3/ De betrokken partners kunnen communiceren onder dezelfde koepel.

De partners kunnen dit overkoepelend verhaal ook gebruiken om te communiceren naar hun doelgroepen. Daarom is een neutraal merk met eigen vormtaal noodzakelijk voor deze campagne.

4/ De communicatieaanpak is gelaagd. 

We vertrekken vanuit een gezamenlijke koepel maar met een gelaagde aanpak naar de verschillende doelgroepen en markten. Er moet naar de verschillende doelgroepen gecommuniceerd worden wat hun specifieke voordeel is van het project en de deelprojecten. 

Communicatiedoelstellingen 

De verschillende partners (Lantis, Stad Antwerpen, de intendant, MOW, enzovoort) hebben nood aan een communicatie die hun ambitie voor de toekomst zodanig vorm geeft dat ze op de radar komen/blijven bij beslissers, (potentiële) bezoekers, werknemers, bedrijven en ring/stadsgebruikers. En een fierheidsgevoel creëert bij de bewoners.

1/ Positionerend | one to all (= we communiceren met brede publiek)

Een breed draagvlak,  betrokkenheid en fierheid creëren voor dit immense mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject dat de regio sterk zal transformeren.

Effect: Het Antwerpen van de toekomst op de agenda zetten :

  • als motor voor Vlaamse economie;
  • als stad/regio met  toekomstvisie;
  • als stad/regio die inzet op innovatie en vernieuwing;
  • als werk- of opleidingsplek;
  • als toekomstige bedrijfsvestiging;
  • als woonplek voor, tijdens en na de werf;
  • als interessante stad/regio om te bezoeken.

2/ Activerend | one to many (= we communiceren met een specifieke doelgroep) 

Enthousiasmeren om te participeren

  • (i) meer te lezen over de plannen op degroteverbinding.be;
  • (ii) mee te komen denken tijdens de participatiemomenten;
  • (iii) mee opleidingen op te zetten die toeleiden naar de vele nieuwe jobs die de komende 2 decennia zullen worden gecreëerd door de realisatie van De Grote Verbinding;
  • (iv) dit project mee te realiseren door te komen werken op de werf en daarvoor bij te scholen, opleidingen te volgen ... ;
  • (v) als afgestudeerde in Antwerpen te blijven werken, als ondernemer te investeren en te innoveren;
  • (vi) Antwerpen en de werf specifiek te bezoeken. 
  • (vii) het realiseren van kwalitatieve en betaalbare woningen voor medewerkers tijdens en Antwerpenaars na de werf.


Boodschap die we willen brengen  

1/ Positionerend | one to all 

Samen bouwen we aan een mobieler en leefbaarder morgen en maken we van Vlaanderen/Antwerpen de meest welvarende en toekomstbestendige regio. 

We willen het Antwerpen van de toekomst laten zien, als een stad en regio om te leven, werken, studeren, ondernemen… Vandaag en morgen.

2/ Activerend  | one to many

Maak deel uit van dit verhaal, want we hebben u nodig om samen deze ambitieuze Grote Verbinding te realiseren:

  • (i) lees alles over de plannen op degroteverbinding.be en antwerpenmorgen.be; 
  • (ii) kom meedenken tijdens één van de participatie-momenten; 
  • (iii) help mee opleidingen op te zetten die toeleiden naar de vele nieuwe jobs; 
  • (iv) solliciteer of school je bij voor één van de jobs om dit mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject te verwezenlijken. 
 

Doelgroep

1/ Positionerend | One to all

  • Wie baat heeft bij dit immense mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject
    • Vlaanderen (vanuit een particulier en/of professioneel oogpunt)
    • Internationaal (vanuit een professioneel oogpunt)
  • De stad en regio Antwerpen omdat zij daar leven, werken, studeren of ondernemen
    • stad Antwerpen en districten 
    • provincie Oost-Vlaanderen: arrondissementen Sint-Niklaas & Dendermonde
    • provincie Antwerpen: arrondissementen Antwerpen, Mechelen en Turnhout.  

2/ Activerend | One to many

  • Wie deel uitmaakt van de stad en regio Antwerpen en in aanmerking komt voor één van de participatiemomenten of één van de jobs om dit mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject te verwezenlijken
  Internationaal Vlaanderen Stad en regio Antwerpen Wijkniveau
Communicatietool

Positionerende campagne

  • PR-aanpak
  • Netwerking
  • Website

 Positionerende campagne

  • PR-aanpak
  • Content marketing (bv. social media, media deals ... )
  • Website

Positionerende campagne

  • PR-aanpak 
  • Content marketing
  • Aangekochte media zoals bv radio, affichage, krant ... 
  • Website

 Positionerende campagne


Deelcommunicatie

 

 

What's in it for me economische slagkracht

+

toeristisch attractiever

+

Maatschappelijke meerwaarde

regio mobieler

=

meer economische slagkracht
regio mobieler

=

meer economische slagkracht

+

toename leefbaarheid

+

fierheid op de stad en de regio
toename leefbaarheid

+

meer economische perspectieven

+

fierheid op de stad
Actie  op radar als professioneel interessante locatie om zich te vestigen, in te investeren, te werken of te bezoeken op radar als professioneel interessante locatie om zich te vestigen/te werken deelname aan participatie-

momenten

+

opleiding volgen/werken voor DGV
deelname aan participatie-

momenten

+

opleiding volgen/werken voor DGV

 

Opdracht

1/ Uitwerking vormtaal voor De Grote verbinding: logo & huisstijl
‘De Grote Verbinding’ dient symbool te staan voor het gedeeld engagement  tussen stakeholders. 
Daarom hebben we nood aan een verbindend en gedeeld merk dat op een gelijkwaardige  wijze wordt geëndorsed door de verschillende partners. 
Een eigen logo en huisstijl geeft vorm aan een nieuwe start en het gedeeld engagement 
van de vele stakeholders.
Een voorbeeld is de uitgewerkte huisstijl en vormtaal voor de Noorderlijn.
 

De vormtaal dient in lijn te zijn met de huisstijlrichtlijnen van de stad en valt binnen categorie 3 ‘stad als partner’. Meer info op www.antwerpen.be/huisstijl. Toegang tot dit platform kan na aan aangevraagd worden via https://www.antwerpen.be/nl/eloket/platform-merk-en-huisstijl/ of huisstijl@antwerpen.be.

2/ Uitwerking koepelcampagne

  • Eén koepelconcept voor de lanceringscampagne die beantwoordt aan de positionerende campagnedoelstelling. Samen met een voorstel van hoe jullie dit koepelconcept vertaald zien in media. 
  • Bewijs van doorvertaalbaarheid van het concept naar de verschillende deelcampagnes die beantwoorden aan de activerende campagnedoelstellingen.  Waarbij we graag voor één deelcampagne, nl werk, een uitgewerkt voorstel ontvangen. 
  • Stand op de boekenbeurs die het verhaal van De Grote Verbinding vertelt en zoveel mogelijk projecten tastbaar maakt voor passanten > enthousiasmeren voor dit immense mobiliteits- en stadsvernieuwingsproject.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Persoon Opdracht
Programmaregisseur/SW/OS  Uitwerking vormtaal voor De Grote Verbinding: logo & huisstijl
Programmaregissuer/SW/OS Uitwerking koepelcampagne