Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019049928 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA ARGUS - JURIDISCH ADVIES - ARGUS - CONSEIL JURIDIQUE met als adres Wilgenbaan 6 te 1850 Grimbergen |
Ligging van het project: |
VANESCO, klein- en groothandel in doe-het-zelfartikelen en bouwmaterialen is gelegen aan de Kroonstraat 8/Turnhoutsebaan 30 te 2140 Borgerhout (Antwerpen), maar is enkel toegankelijk via de Kroonstraat 8. |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 24sectie A nrs. 394E en 435K |
Vergunningsplichten: |
kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: |
verkleinen netto handelsoppervlakte. Aanvraag voor ‘onbepaalde’ duur ipv. de huidige vergunning voor 3 jaar. |
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Voorgeschiedenis
Vanesco (voorheen gekend als Sani-Construct nv) diende op 7 februari 2017 een aanvraag tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de regularisatie van een bestaande doe-het-zelfzaak aan de Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout.
Het college besliste een tijdelijke sociaaleconomische vergunning, tot uiterlijk 15 april 2020, onder voorwaarden af te leveren aan Sani-Construct nv voor de regularisatie van de bestaande doe-het-zelfzaak aan de Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout. De zaak mocht een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.793 m², waarvan 1.112 m² als drive-in-zone. De sociaaleconomische vergunning werd afgeleverd op voorwaarde dat:
- de laad- en losvoertuigen die gebruik maken van de eigen laad- en loszone in het magazijn in de Kroonstraat 8 maximaal 10 ton bedragen;
- de laad- en losprocedure strikt nageleefd wordt:
- er een afgesloten fietsenstalling voor het personeel voorzien wordt;
- er een fietsenstalling voor de klanten geplaatst wordt die veilig afgescheiden is van de gestapelde goederen en zich niet in de circulatiezone van de wagens bevindt.
De sociaaleconomische vergunning werd op 1 augustus 2018 geïntegreerd onder de omgevingsvergunning. De bestaande vergunningen blijven geldig zolang de verkrijger geen veranderingen doorvoert.
Op 12 april 2019 diende Vanesco nv een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten (OMV KHA). Met deze aanvraag wil Vanesco een OMV KHA aanvragen zonder beperking in tijd om zo de continuïteit van de onderneming naar de toekomst toe te verzekeren.
Inhoud kleinhandelsactiviteiten
Met voorliggend dossier wordt de omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten gevraagd voor onbepaalde tijd voor de bestaande en voor bepaalde tijd (tot 15 april 2020) vergunde (groot-) en kleinhandel in doe-het-zelfartikelen en bouwmaterialen Vanesco (voordien gekend als Sani-Construct) aan Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout. Hieraan koppelt Vanesco (1) een inkrimping van de netto-handelsoppervlakte en (2) een aanpassing van de leveringen door vrachtwagens. De aanvrager vraagt voor haar doe-het-zelfzaak een totale nettohandelsoppervlakte van 1.051 m² voor de verkoop van de categorie andere producten. Dit is een inkrimping met 742 m² ten opzichte van haar huidige tijdelijke vergunning.
De doe-het-zelfzaak beschikt over een inpandige parking en laad- en loszone. Initieel waren er 20 overdekte parkeerplaatsen afgelijnd en was er een fietsenstalling voorzien voor 6 fietsen, bestemd voor klanten. Met de herorganisatie en renovatie van het hele gebouw (winkelruimte, stock, laad en los zone) werd ook de parking gereorganiseerd en beschikt de winkel momenteel over 21 inpandige parkeerplaatsen en een fietsenstalling voor klanten voor 6 fietsen. De bezoekersfietsenstalling zal worden uitgebreid tot 12 fietsen. Personeelsleden kunnen hun fietsen via het hellend vlak stallen in de kelder. De parking is voor klanten en personeel toegankelijk via één in- en uitrit vooraan in de Kroonstraat (ter hoogte van huisnummer 8). Ook de leveringen die vanuit het depot in Aartselaar met eigen kleinere vrachtwagens en eigen opgeleide chauffeurs in Borgerhout plaatsvinden, gebeuren via deze in- en uitrit in de laad-en loskade vooraan in het gebouw. De eigen chauffeurs laden en lossen enkel nog op eigen terrein.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Innoveren en Ondernemen |
6 mei 2019 |
22 mei 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 april 2019 |
6 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen |
25 april 2019 |
2 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Het bouwvolume en de stedenbouwkundige hoofdfunctie blijven ongewijzigd, zodat er geen vergunningsplichtige handelingen plaatsvinden. Het volledige gelijkvloers wordt vergund geacht als handelszaak (detailhandel) en wijzigt niet.
Er zijn dus geen bezwaren tegen de gestelde stedenbouwkundige handelingen.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
Het aangevraagde project bevindt zich sinds 1999 aan de Turnhoutsebaan te Borgerhout. Deze straat is in het Ruimtelijk structuurplan Antwerpen geselecteerd als winkelstraat in een omgeving met hoge verweving van shopping. In de periode van 1999 tot 2015 zorgde de handelszaak voor veel overlast door het laden en lossen. Er werden verschillende proces-verbalen opgesteld. In eerste instantie nam de uitbater echter weinig tot geen maatregelen om de overlast in te dijken. Op 24 augustus 2015 werd een aanvraag ingediend tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning. Deze aanvraag was echter onvolledig. Op 7 februari 2017 diende de aanvrager een nieuwe aanvraag in. Deze aanvraag werd toegekend als tijdelijke sociaaleconomische vergunning.
Historisch gezien leverde deze locatie regelmatig problemen inzake mobiliteit waaruit zou kunnen afgeleid worden dat deze activiteit minder geschikt was op de huidige locatie. Sinds toekenning van de tijdelijke SEV is de overlast voor de buurt door het laden en lossen sterk verminderd. Er werden geen PV’s opgesteld en ook de klachten uit de buurt verminderden drastisch. Deze zaak lijkt zich dus te assimileren met de buurt. De uitbater bestendigt deze maatregelen om een OMV KHA zonder beperking in tijd aan te vragen.
De uitbater neemt geen extra ‘green fields’ in om zijn uitbating verder te zetten. De vestiging integreert zich binnen het stedelijk weefsel, zonder verlinting te creëren.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. De bestendiging van de bestaande doe-het-zelfzaak met een gemengd en gevarieerd aanbod behoudt en verruimt de keuzemogelijkheden voor de lokale consument.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Door de combinatie van een vestiging in het kernwinkelgebied van Borgerhout en een depot en stockruimte met kleine winkel op een perifere locatie in Aartselaar, is het bedrijf er in geslaagd om de hinder die veroorzaakt werd door het laden en lossen, zoveel mogelijk te reduceren. Hierdoor draagt deze activiteit bij tot de leefbaarheid in het stedelijk milieu.
Deze vestiging sluit aan op het kernwinkelgebied Turnhoutsebaan Borgerhout en zorgt zo voor een clustering van commerciële activiteiten in het district Borgerhout. Op deze manier bestaat de mogelijkheid om diverse aankopen zo goed als mogelijk te combineren zonder grote verplaatsingen te maken.
Het aanbod van doe-het-zelf materiaal in dit stadsdeel is niet uitgebreid. Behoud ervan wordt gunstig beoordeeld. Het is een interessante aanvulling op het aanbod in het kernwinkelgebied Turnhoutsebaan Borgerhout.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Tijdens de periode van de tijdelijke sociaaleconomische vergunning herorganiseerde de aanvrager zijn leveringen conform de opgelegde voorwaarden in de tijdelijke sociaaleconomische vergunning. Hierdoor werd de totale lostijd in de straat gereduceerd van 7 tot 2 uren. Overtredingen van deze leveringsafspraken hebben zich voorgedaan, hoofdzakelijk omwille van het feit dat deze afspraken niet gekend waren bij nieuwe, externe chauffeurs.
Met het oog op een oplossing van deze problematiek en een verkeersveilige, duurzame oplossing voor de lange-termijnwerking van de handelsvestiging, werden bijkomende maatregelen door de aanvrager uitgewerkt met betrekking tot de leveringen:
• alle externe vrachtwagens – grote en kleinere – leveren in het depot in Aartselaar. Enkel de eigen, kleinere vrachtwagens met eigen chauffeurs en onder begeleiding van een eigen personeelslid mogen nog inpandig leveren in de handelsvestiging in Borgerhout en dit buiten de ‘schoolvenstertijden’. Dit blijkt zowel voor de buurtbewoners, als voor de personeelsleden van de handelsvestiging in Borgerhout de meest rustige en veilige organisatie te zijn. Hierdoor gebeuren er geen leveringen meer in de straat, zijn er geen meerdere vrachtwagens meer die tegelijk willen leveren en worden de afspraken voor levering door eigen chauffeurs op eigen terrein strikt nageleefd.
• tegelijkertijd reduceerde de aanvrager de voor het publiek toegankelijke oppervlakte in zijn handelsvestiging in Borgerhout met 742 m²: van 1.793 m² naar 1.051 m². Daarnaast verruimde hij de stockageruimte zodat er meer goederen kunnen worden opgeslagen en er minder frequent geleverd dient te worden te Borgerhout. Ook werd een depot in Aartselaar voorzien dat publiek toegankelijke is (< 400 m²). Klanten kunnen hiernaar doorverwezen worden voor de afhaling van volumineuze producten en voor een basisassortiment doe-het-zelfartikelen.
• de vroegere drive-in werd heringericht in 2 delen. Het ene deel bestaat voornamelijk uit stockageruimte met ernaast een parking voor personeel. Het bevat een beperkte stockageruimte en een parking bestemd voor de klanten. De herbelijning van de parking met 21 parkeerplaatsen zal op korte termijn worden gerealiseerd. De 6 bestaande fietsenstallingen zullen worden uitgebreid tot 12.
De stedelijke mobiliteitsdienst geeft gunstig advies voor alle (geplande) wijzigingen die de aanvrager doorvoerde.
Advies aan het college
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 tot en met 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het uitbaten van een bestaande doe-het-zelfzaak met 1.051 m² nettohandelsoppervlakte aan de Kroonstraat 8 / Turnhoutsebaan 30, 2140 Borgerhout.
Geadviseerde voorwaarden betreffende de kleinhandelsactiviteiten
1. de totale nettohandelsoppervlakte dient gebruikt te worden voor de verkoop van andere producten, overeenkomstig
categorie D uit het decreet integraal handelsvestigingsbeleid;
2. laden en lossen dient inpandig te gebeuren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
6 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 juli 2019 |
Verslag GOA |
17 juni 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Voorwaarden betreffende de kleinhandelsactiviteiten
1. de totale nettohandelsoppervlakte dient gebruikt te worden voor de verkoop van andere producten, overeenkomstig categorie D uit het decreet integraal handelsvestigingsbeleid;
2. laden en lossen dient inpandig te gebeuren.