De door het directiecomité goedgekeurde projectnota actief burgerschap voorziet naast de personeelskost in een implementatiebudget van ongeveer 500.000,00 euro, gespreid over de periode 2019-2024. Deze uitgaven zijn bestemd voor het aantrekken van externe expertise bij de algemene werking en de schooltrajecten, de organisatie van evenementen, drukkosten, website en promomateriaal, het versterken van het internationaal netwerk, de versterking van de ondersteunende diensten rond actief burgerschap en het faciliteren van innovatieve onderwijsprojecten. De precieze budgettering wordt jaarlijks opgenomen binnen de interne budgetbesprekingen van het Stedelijk Onderwijs.
Niet van toepassing
Het integrale kader is tot stand gekomen in overleg met de scholen en afgetoetst binnen de beslissingsorganen van het Stedelijk Onderwijs.
In september 2015 werd er een projectmanager actief burgerschap aangesteld, met als doel een beleid te ontwikkelen rond actief burgerschap binnen de scholen van het Stedelijk Onderwijs. De eerste visienota (groeinota) werd door de raad van bestuur goedgekeurd op 25/11/2016. Op basis van deze visienota zijn er stappen gezet naar de ontwikkeling van een inhoudelijk competentiemodel en werden een aantal pilootprojecten opgestart. Een verdere stap is het structureel en gefaseerd implementeren van het competentiemodel in alle stedelijke scholen, centra en academies. Dit ankerpunt is ook de aanleiding om de raad van bestuur te informeren over het ambitieniveau vertaald in het strategisch vijfjarenplan actief burgerschap en de implementatie ervan.
Het nieuwe bestuursakkoord heeft het brede kader van actief burgerschap bevestigd. De ambitie van het Stedelijk Onderwijs ligt nu op het niveau van een verdere uitbreiding naar alle stedelijke scholen, academies en centra. Het directecomité heeft dit ambitieniveau goedgekeurd. Dit ambitieniveau start vanuit het competentiekader en is gebaseerd op een heleschoolbenadering, aangezien uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze benadering leidt tot de meest diepgaande en duurzame leereffecten. Deze ambitie is ook opgenomen in de Speerpuntennota 2019-2020 en de bijhorende acties en resultaten, die door de raad van bestuur werden goedgekeurd op 23 maart 2018. (punt 2.2. Actief burgerschap : 'Een competentiekader actief burgerschap definieert heldere doelen. Een 5-ledig competentiekader (gebaseerd op de vijf pijlers van actief burgerschap en met duidelijke kennis-, vaardigheden- en attitudecomponenten) dat voor elk onderwijsniveau haalbare leerdoelen definieert die sterk aansluiten bij de bestaande eindtermen en ontwikkelingsdoelen.'
nvt
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Implementatietraject uitvoeren | Jeroen Lauwers | 2024 |
De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres |
zie implementatietraject |
100.000€ per schooljaar | budgetplaats:B913 (ABU) en B914 (INT) budgetpositie:6152 functiegebied:1SLW030302 budgetperiode:2019-2020 |