De stad Antwerpen waardeert het kwaliteitsvolle onderzoek dat in het kader van deze project-MER is uitgevoerd. Toch zijn er nog een aantal verbeteringen en aanvullingen aan het project-MER mogelijk. Zo wordt in het ontwerp project-MER aanbevolen om nog bijkomende milderende maatregelen te onderzoeken. Idealiter worden de stedelijke administraties direct en nauw betrokken bij het bijkomende onderzoek met betrekking tot het milderen van de negatieve effecten.
De stad Antwerpen gaat in haar advies dieper in op de evaluatie en de kwaliteit van het gevoerde onderzoek naar de milieueffecten van het voorkeursontwerp. Uitgangspunt is een actieve, bereikbare en leefbare stad waarbij het verkeer op een veilige manier wordt afgewikkeld en de infrastructuur ruimtelijk zodanig wordt ingepast dat een leefbare kwalitatieve ringzone ontstaat.
De stad Antwerpen focust zich uiteraard op haar grondgebied en doet geen uitspraken over zaken die andere adviesinstanties toekomen. Om tot een kwalitatief en onderbouwd advies te komen, werden verschillende administraties binnen de stad Antwerpen gevraagd om hun bijdrage te leveren.
In dit advies wordt de structuur van het advies op luik 1 hernomen en gaat de stad Antwerpen eerst in op een aantal globale opmerkingen en bezorgdheden, enerzijds vanuit de integratie van het Toekomstverbond in het project-MER en anderzijds vanuit raakvlakken van de stad met de Oosterweelverbinding. Vervolgens worden de opmerkingen op het "deelrapport 17: Effectbeoordeling voorkeursontwerp" en daaraan gekoppelde scenario’s opgelijst. In de bijlagen van het advies worden de (detail)opmerkingen per discipline op het deelrapport 17 en de resterende opmerkingen op luik 1 (deelrapporten 1 tot 16) gegeven.
Besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectrapportage.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen/Vlaanderen aan zijn internationale reputatie als stad/regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten we samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
In het kader van het Masterplan 2020 worden er infrastructuurwerken voorzien om de R1, de ring rond Antwerpen, rond te maken. Deze infrastructuurwerken, beter bekend als de Oosterweelverbinding, worden juridisch en planologisch mogelijk gemaakt door het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan (GRUP) “Oosterweelverbinding” (16 juni 2006) en het GRUP “Oosterweelverbinding Wijziging” (20 maart 2015).
Ter voorbereiding van de vergunningsaanvraag voor de infrastructuurwerken op 'Rechteroever' wordt een project-milieueffectrapport (project-MER) opgemaakt. Op 25 september 2015 (jaarnummer 7988) keurde het college reeds het kennisgevingsdossier goed. In tussentijd zijn al vele stappen genomen, met onder andere een open overlegcultuur in werkbanken met adviesinstanties en burgerbewegingen, en de nieuwe richtlijnen in juli 2017 naar aanleiding van het toekomstverbond van 15 maart 2017. De stad Antwerpen juicht dit proces toe.
Sinds juli 2017 zijn er echter nog verdere stappen genomen in het Oosterweelproject. Eind juni 2018 werden een aantal overkappingen en leefbaarheidsprojecten geselecteerd voor de eerste fase van de overkapping van de Ring en op 21 december 2018 is er tussen Lantis en de burgerbewegingen een akkoord gesloten over een voorkeursontwerp.
De stad Antwerpen heeft op 5 april 2019 (jaarnummer 3080) het stedelijk advies goedgekeurd op een vorige versie van het ontwerp project-MER Oosterweelverbinding luik 1 (hierin zat de voorkeursvariant nog niet vervat).
De stad Antwerpen heeft op 5 juli 2019 (jaarnummer 5742) het stedelijk preadvies goedgekeurd op een eerste versie van het ontwerp project-MER Oosterweelverbinding luik 2. In dit tweede luik wordt de geoptimaliseerde uitvoeringsvariant of het ‘voorkeursontwerp’ met inbegrip van de geselecteerde leefbaarheidsprojecten geëvalueerd en beoordeeld, maar ontbraken nog een aantal resultaten. De beschrijving en de resultaten van dit bijkomend onderzoek werden op 15 juli 2019 bezorgd. Dat maakt dat het stedelijk advies, dat op 12 juli aan de dienst MER moest bezorgd worden, een preadvies was.
Voorliggend advies heeft betrekking op een tweede versie van het ontwerp project-MER luik 2 met inbegrip van de bijkomende resultaten van de geluid- en luchtmodelleringen en, als bijlage 2, de niet of onvoldoende verwerkte adviezen op luik 1.
Het college keurt het gecoördineerd stedelijk advies op het ontwerp project-MER Oosterweelverbinding goed.