Terug
Gepubliceerd op 07/01/2020

2020_CBS_00030 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128696. Vlasmarkt 34 . District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
ma 06/01/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00030 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128696. Vlasmarkt 34 . District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_00030 - Omgevingsvergunning - OMV_2019128696. Vlasmarkt 34 . District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019128696

Gegevens van de aanvrager:

CAVACO namens de heer Jurgen Goeman met als contactadres Torenstraat 58 bus 5 te 2180 Wommelgem

Ligging van het project:

Vlasmarkt 34 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4sectie D nr. 196D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/10/1924: vergunning (1924#19331) voor een gevelverandering;

-          21/06/2017: proces-verbaal (11002_2017_4438) wijzigen van de voorgevel zonder stedenbouwkundige vergunning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          pand bestaande uit 3 bouwlagen onder een hellend dak;

-          de gelijkvloerse voorgevel is voorzien van een houten puiomlijsting op blauwe hardstenen plint, etalageruit in het gevelvlak waarvan de bovenlicht voorzien is van kleinhouten en centraal medaillon en een terugliggende toegangsdeur.

 

Huidige toestand

 

-          beschadigde gevelpui;

-          gevel gedicht met houten platen.

 

Gewenste toestand

 

-          nieuwe houten gevelpui met een toegangsdeur in het gevelvlak.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel;

-          supprimeren van de volledige houten winkelpui met teruggetrokken toegangsdeur;

-          plaatsen van een nieuw schrijnwerkgeheel met guillotineraam en een toegangsdeur in het gevelvlak;

-          de hoogte van de plint in blauwe hardsteen wordt doorgetrokken tot op dezelfde hoogte als de plint van het naastliggende pand (Vlasmarkt 32);

-          het schrijnwerk wordt in donker hout voorzien;

-          bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 november 2019

6 december 2019

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 november 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

 

- 2.1.1. Culturele, historische en/of esthetische waarde:

de bestaande, historisch waardevolle houten gevelpui met teruggetrokken toegangsdeur wordt integraal gesloopt, daar waar de wenselijkheid van behoud van elementen met een erfgoedwaarde wordt vooropgesteld.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

-                    Artikel  Cultuurhistorisch erfgoed:

de bestaande, historisch waardevolle houten gevelpui met teruggetrokken toegangsdeur wordt integraal gesloopt, daar waar de wenselijkheid van behoud van elementen met een erfgoedwaarde wordt vooropgesteld.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag omvat de vernieuwing van de toegang tot een publiektoegankelijke ruimte en werd ter advies aan de brandweer voorgelegd. Het advies van de brandweer is ongunstig. De ingediende plannen voldoen niet aan het normenboek en de aanvraag bevat onvoldoende informatie die aantoont dat de brandveiligheid van het gebouw gegarandeerd is. Het ongunstig brandweeradvies maakt dat voorliggende aanvraag niet vatbaar is voor vergunning en dat een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 

De aanvraag omvat het supprimeren van een historische, houten winkelpui en het wijzigingen van de gelijkvloerse gevelconfiguratie. Het pand is gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, waar de wenselijkheid van behoud wordt vooropgesteld. Het slopen van erfgoedelementen is in strijd met de voorschriften.

 

De beschrijvende nota vermeldt:

 

“De bestaande gevelpui met cultuurhistorische waarde dient omwille van stabiliteitsproblemen met risico van de teloorgang van de volledige gevel opgegeven te worden.”

 

De aanvraag bevat verder fotomateriaal van de voorgevel en keldergewelven en een verslag van een ingenieursbureau met betrekking tot de stabiliteit van het gebouw. De voorgevel van het pand zou serieuze verzakkingen vertonen en dringende herstelmaatregelen dringen zich op. Het (tijdelijk) wegnemen van het raamgeheel is noodzakelijk om verdere onderzoeken en verstevigingen aan de funderingen mogelijk te maken. De bestaande houten draagbalk boven de gevelpui wordt daarbij vervangen door een stalen ligger.

 

De ingediende bijlagen bevatten voldoende (foto)materiaal en onweerlegbaar bewijs dat de werken, die nodig zijn om de gebreken te verhelpen, niet mogelijk zijn zonder het ontmantelen van de houten winkelpui. Er kan een afwijking op de voorschriften inzake ‘wenselijkheid van behoud’ worden toegestaan. Gezien de vastgestelde erfgoedwaarde en de vraag tot behoud van het gevelbeeld vanuit oogpunt monumentenzorg, zal wel worden opgelegd om de bestaande pui integraal op te meten en te inventariseren. In aanloop naar een nieuwe aanvraag, wordt een onderzoek naar recuperatie en reconstructie van de houten gevelpui aanbevolen (zie onderstaande).

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

Op basis van het aangeleverde fotomateriaal wordt vastgesteld dat de houten winkelpui uit 1924 grotendeels bewaard bleef, met name: de configuratie of de opbouw bestaande uit een houten puiomlijsting op blauwe hardstenen plint, de etalageruit in het gevelvlak waarvan de bovenwaaier voorzien is van kleinhouten en een centraal medaillon, kenmerkend voor de jaren 1920.

Het glas van de etalageruit is verwijderd. Het medaillon van de bovenwaaier werd verwijderd. De kleinhouten zijn bewaard. Ook de gebombeerde zijkant bleef bewaard. Het glas uit de bovenwaaier is hier eveneens verwijderd. De terugliggende toegangsdeur bleef bewaard, maar werd reeds aangepast.

 

Zoals reeds eerder meegegeven is de erfgoedwaarde van deze pui uit 1924 nog steeds hoog genoeg om behoud te verantwoorden. De winkelpui is immers het verlengde van het winkelinterieur, een (semi) publieke ruimte die toegankelijk is voor al wie interesse toont in wat er te vinden is. Deze beleving begint al aan de buitenkant met een aantrekkelijke etalage. Ze is bedoeld om te lokken, te betoveren en te beleven. De winkelpui, onlosmakelijk verbonden met de etalage, draagt hier in belangrijke mate aan bij.

 

De historische winkelpuien waarvan de houten het leeuwendeel vormen, ooit zo talrijk aanwezig in het late 19de-eeuw en vroeg 20ste-eeuwse straatbeeld, verdwijnen in ijltempo. De stedelijke dienst monumentenzorg zet dan ook in op het behoud van dit kostbare erfgoed. Het zijn immers stille getuigen van de opkomst van de consumptiemaatschappij en Antwerpens rijke handelsverleden. Met hun verschillende configuraties, bonte kleuren en gedetailleerde ornamentiek zijn ze niet alleen prachtig om naar te kijken, ze geven de stad historische gelaagdheid waardoor ze van onschatbare culturele, historische en esthetische waarde zijn. Ze zijn bepalend voor het straatbeeld in de stad. De grote verscheidenheid, de diverse bouwstijlen en de kleine details zorgen voor een aantrekkelijke winkelomgeving die op haar beurt een uithangbord en hefboom zijn voor de economie en het toerisme in Antwerpen.

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg wordt het ontwerp van de nieuwe gevelpui daarom ongunstig geadviseerd.

 

In aanloop naar een nieuwe bouwaanvraag, wordt aangeraden om in overleg te gaan met de stedelijke dienst monumentenzorg. Mogelijk kunnen de bewaarde elementen met de nodige voorzichtigheid ontmanteld en bewaard te worden, zodat een heropbouw of minstens een reconstructie mogelijk is.

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de vernieuwing van de gelijkvloerse gevel van een horecazaak. Het pand is gelegen binnen de strategische horecakern ‘Historisch centrum’. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt de opwaardering van de commerciële zaken gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ontbreken van een gunstig advies van de brandweer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

12 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 januari 2020

Verslag GOA

27 december 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.