Terug
Gepubliceerd op 07/01/2020

2020_CBS_00026 - Omgevingsvergunning - OMV_2019134868. Justitiestraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 06/01/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00026 - Omgevingsvergunning - OMV_2019134868. Justitiestraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00026 - Omgevingsvergunning - OMV_2019134868. Justitiestraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019134868

Gegevens van de aanvrager:

Laura Baert met als adres Grotesteenweg 21 bus 102 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Justitiestraat 65 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10sectie K nr. 2757R8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/10/1930: vergunning (1930#37151) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          01/10/1930: vergunning (1930#37656) voor gevelveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder zadeldak;

-          bouwdiepte bedraagt 7,90 meter.

Huidige toestand

-          eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder zadeldak;

-          bouwdiepte gelijkvloers bedraagt 10 meter;

-          bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt 7,90 meter.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder zadeldak met achteraan dakterras;

-          bouwdiepte gelijkvloers bedraagt 9,80 meter ter hoogte van de linker perceelgrens en 8,10 meter ter hoogte van de rechter perceelgrens;

-          bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt 8,10 meter;

-          geïsoleerde gevels, afgewerkt in wit/beige pleisterwerk en houten buitenschrijnwerk in natuurkleur, voorgevel voorzien van een grijze plint en wit/beige tegels.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een gedeelte van de bestaande, niet-vergunde achterbouw;

-          verbouwen van het interieur;

-          omvormen van het schuine dak op de tweede verdieping tot een volwaardige bouwlaag;

-          plaatsen van een dakterras op de derde verdieping, aan de achterzijde van het zadeldak;

-          vernieuwen van het zadeldak en afwerken met grijze leien;

-          isoleren van de voor- en achtergevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken:
    in- en uitsprongen in hellende daken dienen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens te worden ingeplant.
    Het dakterras reikt tot tegen tot de linker perceelgrens;
  • Artikel 27 Open ruimte:
    bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn.
    De nieuwe koer op het gelijkvloers heeft een oppervlakte van 7,30m², wat overeen komt met ongeveer 13%  van de oppervlakte van het perceel.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Ten opzichte van de laatst vergunde toestand neemt de bebouwde grondoppervlakte toe, waardoor slechts 13% van het perceel als open ruimte wordt ingericht. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Gezien de aanvraag betrekking heeft op een klein hoekperceel is het aanvaardbaar om minder open ruimte te voorzien. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 27 worden gerechtvaardigd.

 

Vastgesteld wordt dat het ingesneden schuine dak niet voldoet aan artikel 15 van de bouwcode.

Er is geen afstand van 60 cm voorzien ten opzichte van de perceelgrens en het schuine dak aan de achterzijde is onvoldoende herkenbaar als dakvorm.

De insnijding achteraan is echter aanvaardbaar aangezien de dakopbouw tussen twee opgaande scheidingsmuren is gelegen en deze ingreep geen negatieve visuele impact heeft op de omgeving.

De insnijding laten beginnen op een afstand van 60 cm vanaf de perceelgrens zou in deze situatie weinig zinvol zijn. Met toepassing van artikel 3 is een afwijking op artikel 15 dan ook verdedigbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het verbouwen  van een eengezinswoning. De woonfunctie blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag sloopt enkele bestaande delen van de woning waarna deze ongeveer binnen het bestaande volume wordt heropgebouwd. Op de gelijkvloerse verdieping wordt ten opzichte van de bestaande toestand een open ruimte voorzien, die echter kleiner is dan deze uit de vergunde toestand.

De aanvraag wenst het bestaande dak te vervangen door een nieuw zadeldak dat aan de achterzijde is rechtgetrokken zodat er een volwaardige 2de verdieping ontstaat en een dakterras kan worden aangelegd. Deze ingreep is stedenbouwkundig te verantwoorden en overschrijdt het maximaal aanvaardbare bouwvolume niet.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt na isolatie voorzien van een horizontaal afgestreken pleisterlaag. De gevelopeningen worden vergroot en voorzien van nieuw houten buitenschrijnwerk. Ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping is een grijze plint voorzien en daarboven zijn er terracotta-tegels aangebracht. 

De voorgestelde voorgevel is inpasbaar in de omgeving en behoudt de uitstraling en gevelopbouw van een burgerwoning. De gebruikte materialisatie zorgt voor voldoende reliëf en doet geen afbreuk aan de beeldkwaliteit van de straat. Het voorstel is inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien de ingesloten ligging van het gewenste dakterras, wordt inkijk van en naar het dakterras tot een minimum herleid. Deze ingreep is dan ook aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

19 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 januari 2020

Verslag GOA

27 december 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.