Terug
Gepubliceerd op 29/01/2020

2020_GR_00062 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature mobiliteit 2020-01. Deel 1 - Goedkeuring

gemeenteraad
di 28/01/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Freya Piryns, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Claude Marinower, schepen; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmia Setta, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00062 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature mobiliteit 2020-01. Deel 1 - Goedkeuring 2020_GR_00062 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacature mobiliteit 2020-01. Deel 1 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddekredieten van de politiebegroting van 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Op 19 december 2011 keurde de gemeenteraad de wijziging van het reglement inzake de selectie van personeelsleden operationeel, administratief en logistiek kader in kader van mobiliteit en externe werving goed (jaarnummer 1372).

Op 26 november 2018 keurde de gemeenteraad de politiebegroting 2019, gewone en buitengewone begroting, goed (jaarnummer 687).

De directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer van de federale politie deelde mee dat de mobiliteitsronde 2020-01 wordt gepubliceerd op 21 februari 2020.

Om de vacatures van Politiezone Antwerpen te kunnen overmaken, dienen de vacatures te worden vastgesteld door de overheid.

Argumentatie

De functie van hoofdcommissaris (HCP) afdelingschef Operationele Steun werd voorzien in het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen. Deze vacature dient dringend ingevuld te worden om de continuïteit van de afdeling te garanderen.

De vacature voor de volgende mobiliteitsronde (2020-01) dient tijdig te worden overgemaakt aan de directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer. Tevens dient de directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer hierbij de beslissing van de gemeenteraad te ontvangen met het akkoord over de vacante betrekking.

Omwille van de doorlooptijd van de selectie- en aanwervingsprocedure is het sterk aangewezen het potentieel aan geslaagde kandidaten maximaal te benutten. Daarom wordt voorgesteld de geslaagde maar niet batig gerangschikte kandidaten op te nemen in een werfreserve volgens de vastgestelde rangschikking.

De selectieprocedure georganiseerd door Politiezone Antwerpen kan bestaan uit:

  • een cv-screening;
  • een psychotechnische proef;
  • een schriftelijke/praktische proef;
  • een selectiegesprek met de selectiecommissie.

Juridische grond

  • wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, nader bepaald hoofdstuk III;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, nader bepaald hoofdstuk I en hoofdstuk III;
  • wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, nader bepaald artikel 21;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPol genoemd, nader bepaald artikel II.I.11, artikelen IV.I.34 tot 39, artikelen V.II.1 tot 5, artikelen V.III.1 tot 8 en artikelen VI.II.8 tot 34;
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, nader bepaalde artikelen 14, 19, 37 tot 39 en 41 tot 45;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • omzendbrief GPI 15quater van 29 januari 2003 houdende verduidelijkingen inzake de toepassing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • omzendbrief GPI 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
  • permanente nota DGS/DSP/C-2011/22746 van 9 juni 2011 over de mobiliteit en aanwerving van het personeel van de geïntegreerde politie - procedure en statutaire gevolgen.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat volgende vacature voor aanvulling via mobiliteit wordt vastgesteld:

  • Operationeel kader
KADER  GRAAD AANTAL
officierenkader hoofdcommissaris van politie 1

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de geslaagde maar niet batig gerangschikte kandidaten zullen worden opgenomen in een werfreserve, geldig tot aan de opening van mobiliteitsronde 2020-03, volgens de vastgestelde rangschikking.

Artikel 3

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag                   

Boekingsadres

Bestelbon

Wedde en toelage:

operationeel kader:

hoofdcommissaris (1)  

Jaarwedde aan 100%  

1 x 33.961,42 EUR


 

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33001_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 1900
NVT